یک مقام ارشد آمریکایی:

اگر ایران در این دور مذاکرات امتیازاتی ندهد، مذاکرات متوقف می شود

یک مقام ارشد دولت اوباما هشدار داد که اگر ایران در دوره ششم مذاکرات هسته‌ای امتیاز ندهد، ممکن است مذاکرات متوقف شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ لس آنجس تایمز در گزارشی که به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا منتشر کرد، هشدار داد که اگر ایران در این دور از مذاکرات امتیاز ندهد و مذاکرات به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن است مذاکرات هسته‌ای متوقف شود.

لس آنجلس تایمز عدم تمایل ایران در دو روز اول مذاکرات وین 6 برای دادن امتیاز را نشانه ای از تلاش برای سپردن سرنوشت نهایی مذاکرات به آخرین ساعات این دور از مذاکرات دانسته است.

مقام ارشد ناشناس همچنین گفته است که محدودیت ها و فشارهای قانونگذاران آمریکایی، دولت آمریکا را به دلیل مذاکرات تحت فشار قرار داده در و از این رو، مذاکره کنندگان باید امتیاز قابل توجهی دریافت کنند تا با آن، مخالفان خود در کنگره را نسبت به سیاست خود در قبال ایران در عرصه هسته ای قانع کنند. در این خصوص، احتمال تمدید توافق ژنو "دارای احتمال بسیار اندک" تلقی شده است. زیرا تمدید به توافق همه طرفین نیاز دارد و مشخص نیست دولت اوباما با طولانی شدن مذاکرات و سپرده شدن آن به زمانی دیگر موافق باشد. زیرا برخی از مخالفین در نهاد قانونگذاری این کشور اصرار دارند که ایران با استفاده از خرید زمان، درصدد طفره رفتن از دادن امتیازهایی هستند که ماهیت صرفاً صلح امیز برنامه هسته ای این کشور و منصرف شدن قطعی از کسب قابلیت تولید بمب را تضمین کند.

این اظهارات در حالی از سوی منابع غربی و به نقل از مقامات دولت اوباما منتشر می شود که ایران "توافق برد-برد" و "متوازن" پرهیز از هرگونه تحمیل در این فضا را الزامی دانسته است.

پیش از  آغاز مذاکرات جاری، ایران معیار توافق متوازن را "تضمین حقوق ذاتی ملت ایران بر انرژی هسته ای صلح آمیز همانند سایر اعضای ان.پی.تی." و "رفع نگرانی هئایی" می داند که به صورت نادرست در رابطه با ماهیت برنامه هسته ای ایران مطرح شده است. از این رو، نشست وین 6 به عنوان یک "فرصت تاریخی بی نظیر" معرفی شده است که می تواند "افسانه" تولید سلاح هسته ای در ایران برای همیشه حل و فصل کند.

 این نقشه همان چیزی است که در توافق ژنو به عنوان "عناصر کلیدی توافق نهائی" بیان شده است اما غربی ها حاضر نیستند این نقشه راه توافق شده در نوامبر 2013 را صادقانه پیگیری نمایند و در همان مسیر به سمت نگارش متن توافق نهائی یا "برنامه اقدام مشترک جامع" پیش بروند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار