ویرانی خانه‌های تاریخی خودزنی فرهنگی

تخریب خانه‌های تاریخی کرمان یکی از بارزترین ضعف‌های مدیریت مواریث فرهنگی در کشور است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛ داستان تاریخ و تمدن این سرزمین برای خود حکایتی دارد. در اغلب کشورهای دنیا که دارای تاریخ و فرهنگ کهن هستند آثار تاریخی و باستانی دارای اهمیت بسیاری است تا جایی که در برنامه‌ریزی‌های شهری در توسعه آن تمامی نهادهای درگیر با این موضوع با مسئولان فرهنگی و سازمان‌های اداره کننده این آثار در هماهنگی کامل به سر می‌برند اما در کشور ما پس از یک ماه از رسانه‌ای شدن آمادگی شهرداری کرمان برای ویرانی نه یک خانه تاریخی بلکه 40 خانه تاریخی، مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور از وجود فهرست خانه‌های تاریخی که قرار است توسط شهرداری تخریب شود اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.


 
لازم است دوستان ما چند صد کیلومتر آن طرف‌تر به جنوب خلیج‌فارس سری بزنند و ببینند همسایگان جنوبی‌مان  با چندچادر، کپر در تلاش ساختن بناهای رفیعی تاریخی هستند.

 در حالی که مطبوعات و دوستداران میراث فرهنگی در تلاش برای حفظ خانه‌های تاریخی کرمان و اطلاع‌رسانی در مورد تخریب آن‌ هستند، همسایگان جنوبی‌مان دست به کار شده و با ایجاد کتابخانه مرکز اسناد و ایجاد فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و پژوهشگران به شدت در تلاش برای ساختن خانه‌های تاریخی خود هستند در حالی که ما در بی‌خبریِ خودخواسته در تلاش برای ویرانی این خانه‌ها هستیم.
 
آیا زمان آن فرا نرسیده با روند تخریب‌های سال‌های گذشته و اتفاقات مانند قصد تخریب خانه‌های تاریخی کرمان کمیته ویژه‌ای در سازمان میراث تشکیل شود.

 این سازمان دارای کارمندان و کارشناسان خبره در حوزه بافت‌های تاریخی شهری است که اغلب اوقات خود را در روزمرگی اداری می‌گذرانند و می‌توانند در این مسئله بسیار مثمرثمر باشند.
 از این رو شایسته است که مدیران سازمان میراث فرهنگی اهمیت مواریث فرهنگی را در کارزار فرهنگی منطقه مورد توجه قرار داده و دست به خودزنی فرهنگی نزنند.
 
انتهای پیام/  
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار