اراک/

نگاهی به توانمندیها و مشکلات قطب چهارم صنعت کشور

نام استان مرکزی با صنعت عجین شده و بر اساس ارزیابی های انجام شده به لحاظ بهره مندی از ظرفیتهای خاص تولیدی ، فراوانی واحد های کوچک زود بازده و بسترهای سرمایه گذاری اقتصادی، به عنوان قطب چهارم صنعت کشور شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی ایران در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند اما نداشتن استراتژی توسعه مبتنی برساختارهای اقتصاد مولد و عدم توجه به ظرفیتهای واحدهای صنعتی کوچک زود بازده، سبب شده تا این واحدها نتوانند سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده داشته باشند.

استان مرکزی در سه دهه گذشته با راه اندازی طرح های صنعت نفت و پتروشیمی به یکی از مراکز صنایع استراتژیک کشور تبدیل شده است.

کانون اصلی صنعت استان مرکزی، به ترتیب در شهرهای اراک، ساوه، شازند، دلیجان و محلات است که محصولات آلومینیومی، ریخته گری فلزات سنگین، مخازن تحت فشار، بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و راه سازی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، رنگ های صنعتی، منسوجات، شیشه وبلور، انواع لاستیک خودرو، سیم و کابل، شوینده ها، الیاف مصنوعی، انواع سنگهای ساختمانی، لوازم خانگی و کاشی، لوله و پروفیل فولادی و پی وی سی از مهمترین محصولات تولیدی این واحدهای صنعتی محسوب می شوند.
در 40 سال گذشته بیش از 84 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به سمت صنعت استان مرکزی روانه شده که با توجه به شاخص های توسعه یافتگی و لزوم بازار رقابتی با نمونه های خارجی، فاصله بین صنعت این استان و افق متوازن توسعه صنعتی، کاملا محسوس است.
صاحبنظران و مسوولان حوزه اقتصاد استان مرکزی بر این باورند که شتاب توسعه کمی صنعت استان، روندی به نسبت مطلوب داشته اما قطار توسعه صادرات و رقابتی شدن صنایع کوچک و بزرگ استان به کندی حرکت می کند.
به گفته ˈعلیرضا زاوشیˈ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در سه ماهه نخست امسال،سه هزار و 938 میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در استان انجام شده که زمینه استقرار 15 واحد صنعتی جدید با اشتغال 216 نفر را فراهم کرده است.
همچنین در این مدت 184 جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه گذاری هفت هزار و 843 میلیارد ریال صادر شده که چهار هزار و 307 شغل جدید را ایجاد خواهد کرد.
استان مرکزی به لحاظ میزان اشتغال مرتبط با صدور جوازهای تاسیس صنعتی در سال گذشته با ایجاد اشتغال 37 هزار و 452 نفر، رتبه دوم کشور واز نظر تعداد جوازهای صادره ( یک هزار و 460) رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.