تبریز/

کوددهی برگی عاملی بر ای بهبود مقاومت به خشکی

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی گفت: تاثیر کوددهی برگی در افزایش محصول، مقاومت به بیماریها و آفات و بهبود مقاومت به خشکی و نیز افزایش کیفیت محصول مشاهده شده است.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: تغذیه گیاه به طور عمده برای تامین مواد غذایی مورد نیاز از طریق ریشه انجام می گیرد، اما از طریق اندام هوایی گیاه بویژه برگ ها قادر است به طور سریع عناصر غذایی حل شده درآ را جذب نمایند.

وی از تفاوت ظرفیت جذب برگها گفت و تشریح کرد: ظرفیت جذب برگها بسته به شرایط محیطی، گونه گیاهی، سن برگ و برخی خواص برگ مانند داشتن کُرک یا مواد مومی خیلی متفاوت است.

بایبوردی ادامه داد: عناصرغذایی با سرعت فوق العاده ای از طریق برگ جذب گیاه می شوند درحالی که از طریق ریشه به آرامی جذب اتفاق می افتد و در بعضی اوقات این سرعت پایین آنقدر است که عناصر تزریق شده به خاک در خاک ترکیب جدیدی تشکیل داده، نه تنها مورد استفاده گیاه قرار نمی گیرند، بلکه در محیط ریشه ایجاد مسمومیت می نمایند و از جذب آب و سایر عناصر جلوگیری می کنند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی ضمن بازگو نمودنجذب سریع کود با اجرای محلولپاشی یادآور شد: جذب سريع و بيشتر كود با اجرای محلولپاشی امکانپذیر است.

بایبوردی محلولپاشی را در جلوگیری از تخریب خاک تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: محلولپاشی به نوعی جلوگيري از تخريب ساختمان خاک و به هم خوردن تعادل مواد غذایی خاک است.
 

 انتهای پیام/س

برچسب ها: بهبود ، مقاومت ، خشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.