یزد/

راه‎اندازی نخستین آزمایشگاه مرجع فرسایش بادی در دانشگاه یزد

رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد از راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه مرجع فرسایش بادی مالچ و ریزگردهای کشور در اینده نزدیک در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

"اصغر مصلح آرانی" در این رابطه با اشاره به برنامه دانشگاه برای تجهیز این آزمایشگاه مرجع، از دیگر برنامههای پژوهشی در دستور کار این دانشکده را تاسیس گلخانه مجهز برای این دانشکده اعلام کرد.

وی همچنین گفت: در حوزه پژوهش تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشکده را آغاز کردهایم و در همین راستا تاکنون 10 دستگاه اندازهگیری فرسایش بادی که در این دانشکده و برای اولین بار در کشور ساخته شد، به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه غبارساز که با همکاری دانشکده مکانیک دانشگاه ساخته شده است نیز به زودی پس از ثبت اختراع، تجاریسازی خواهد شد.

مصلح آرانی خاطرنشان کرد: دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد با دارا بودن چهار گروه آموزشی و 786 دانشجو در گروههای مرتع و آبخیزداری، مدیریت مناطق خشک و بیابانی، محیط زیست و علوم جنگل، مهندسی کشاورزی علوم خاک که قدیمیترین آن گرایش مرتع و آبخیزداری است، از فعالترین دانشکدههای دانشگاه یزد محسوب می‌شود.

وی با بیان این که مقطع دکترا در رشتههای محیط زیست و مهندسی کشاورزی علوم خاک نیز در برنامههای دانشکده تعریف شده است، افزود: این رشتهها پس از تصویب در شورای آموزشی و وزارت علوم راهاندازی خواهند شد.

رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد در مورد فعالیتهای علمی و پژوهشی این دانشکده عنوان کرد: این دانشکده تا به حال بیش از سایر دانشکدهها طرح پایان یافته داشته است به طوری که تاکنون 128 طرح پایان یافته و دو طرح بین‏المللی با عنوان منارید و احیای اراضی تخریب شده شور تحت فرسایش بادی داشتهایم.

وی افزود: همچنین دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی با دارا بودن دو مجله علمی و پژوهشی مصوب با نام‏های مجله "خشک بوم" و مجله "مدیریت آب در مناطق خشک" و انتشار 21 کتاب، 327 مقاله ISI و علمی و پژهشی، ثبت 3 اختراع از دانشجویان این دانشکده شامل دستگاه "سنجش فرسایش باد"، "طلاهای رسوبگیر سیفونی" و "مالچ سیمانی" جزء فعال‏ترین دانشکدهها در دانشگاه یزد محسوب می‏شود.

این مسئول با بیان این که رویکرد دانشکده تجاری سازی طرحها و تحقیقات و تربیت دانشجویانی که کارآیی مهارتی بیشتری داشته باشند، است، اظهار کرد: اولویت اصلی ما این است که در اکوسیستمهای بیابانی و حوزه‌های مختلف بیابان و آبخیز، طرح جدید و کاربردی ارائه و مدیریت جامع تعریف کنیم.

مصلح آرانی در پایان نیز راهاندازی دانشکده کشاورزی را از برنامه های آتی این دانشکده در حوزه آموزش عنوان و اظهار کرد: از برنامه‌های آتی این دانشکده که بسیار هم بر آن تاکید داریم تاسیس رشتههای جدید همچون صنایع غذایی و بیوتکنولوژی کشاورزی است چرا که رشته بیوتکنولوژی کشاورزی با کشاورزی سنتی متفاوت است و در هر اقلیمی قابل استفاده است و کل کشور می‌تواند از آن منتفع شود./س

برچسب ها: ازمایشگاه ، فرسایش ، بادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.