یو اس ای تودی گزارش داد:

دو طرح پیشنهادی برای حل موضوع هسته‌ای ایران

روزنامه یو اس ای تودی نوشت: در حالی که پایان زمان تعیین شده برای امضای توافقنامه هسته ای نزدیک می شود، دو پیشنهاد برای حل این موضوع مطرح شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه یو اس ای تودی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "اورن دورل" نوشت: جورج پرکوویچ، تحلیلگر موسسه کارنگی که اخیرا از یک سفر پنج روزه به تهران بازگشته و با برخی افراد مطلع از روند مذاکرات گفتگو کرده معتقد است ایران در حال حاضر باید توانایی غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد اما قدرت های جهانی باید به این کشور اجازه دهند درصورتی که نیروگاه های هسته ای بیشتری ساخت، برنامه غنی سازی خود را نیز گسترش دهد.  

براساس پیشنهاد دیگری که اخیرا کارشناسان دانشگاه پرینستون از جمله "حسین موسویان"، سخنگوی سابق گروه مذاکره کننده ایران مطرح کرده اند، باید به ایران اجازه داده شود سانتریفوژهای خود را با گونه های کارآمدتر به روز کند و بتواند تا زمانی که به سوخت بیشتری برای راکتورهایش نیاز دارد، به غنی سازی اورانیوم در سطح کنونی ادامه دهد.   

این پیشنهاد مبتنی بر بازرسی شدید ناظران بین المللی است به گونه ای که جهانیان اطمینان یابند ایران به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود پایبند است.

بر اساس این گزارش، قرار است مذاکره کنندگان بار دیگر روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار کنند تا به توافقی دست یابند که تحریم های آمریکا برضد ایران را لغو کند.  بار گذشته که مذاکره کنندگان در بیستم ژوئن با یکدیگر دیدار کردند،شکاف عمیقی میان آنها بر سر مسئله غنی سازی اورانیوم باقی مانده بود. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با هرگونه توافقی که به ایران اجازه دهد برنامه غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کند، مخالف است. 

ایران می گوید برای نیروگاه هسته ای ساخت روسیه خود و دیگر نیروگاه هایی که قصد ساخت آنها را دارد، به سوخت هسته ای نیازمند است. 

دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل مدعی است: هرگونه برنامه غنی سازی که قادر به تولید سوخت مورد نیاز یک نیروگاه باشد تا آن اندازه بزرگ خواهد بود که ایران را قادر می سازد مواد هسته ای لازم برای ساخت یک بمب را سریعتر از آن که بتوان آن را متوقف کرد، تولید کند.
   
"کلسی داونپورت"، تحلیلگر موسسه کنترل تسلیحات گفت: ایران برای برنامه هسته ای خود هزینه کرده است از این رو تمایلی ندارد اکنون آن را متوقف کند. به ادعای وی، در حال حاضر برخی پادمان ها و بازرسی ها می توانند این اطمینان را ایجاد کنند که ایران درست عمل می‌کند.  

روزنامه یو اس ای تودی در پایان نوشت: برای دستیابی به زمان هدفی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تعیین کرده است، یعنی 6 تا 12 ماه، برنامه غنی سازی ایران باید تا حدود 5 هزار سانتریفوژ کوچک شود. اما ایران به منظور تولید سوخت کافی برای نیروگاه بوشهر به 100 هزار سانتریفوژ نیاز دارد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار