افزایش 65درصدی اعزام به عمره / 160میلیون دلار صرفه جویی در حوزه عمره و تمتع / از سرگیری پروازهای عتبات از نیمه دوم رمضان

رئیس سازمان حج وزیارت گفت: اعزام هوایی به عتبات از 15 رمضان آغاز می شود و تا زمان برقراری امنیت کامل در عراق اعزام زمینی متوقف شده است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سعید اوحدی رئیس سازمان حج وزیارت  درنشست خبری امروز خود که در سازمان حج و زیارت برگزار شد گفت: با توجه به اینکه حدود 10 ما ه از عملیات عمره می گذرد شاهد افزایش 65 درصدی اعزام به سرزمین وحی نسبت به سال گذشته بوده ایم و توانستیم 805 هزار زائر و 2000 نفر از عوامل اجرایی را به عمره اعزام کنیم.

وی درادامه افزود:سال قبل امیدوار بودیم که بتوانیم عدد اعزام به عمره را به 830 هزار نفر برسانیم اما شرایط  جوی ویژه در سال 92 که باعث لغو 11 پرواز و جا به جایی 55 ایستگاه پروازی شد و همچنین قرار گرفتن دو هتل از هتلهای مدینه در پروژه توسعه فضاهای اطراف مسجد النبی باعث شد تا نتوانیم به این عدد برسیم اما شاخص موفقیت نسبی خوبی به جهت عدد اعزام زائر به سرزمین وحی را بودیم.


اوحدی درمجموع شرایط پروازی را قابل قبول ارزیابی کرد و تصریح کرد: متوسط تاخیر پروازهای ما در سالی که گذشت 57دقیقه بود که نسبت به سال گذشته 27 دقیقه افزایش داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تعداد فوتیهای سال گذشته 90 نفر بوده است بیان داشت: خوشبختانه علی رغم شیوع بیماری کرونا در عربستان با توجه به حضور کارشناسان پزشکی، پزشکان متخصص و فوق تخصص هلال احمر و همچنین پیشگیری‌ها و توصیه‌های انجام شده هیچ یک از زائران ما به این بیماری مبتلا نشدند.

وی در ادامه افزود: البته موارد مشکوکی در این زمینه دیده شد که بلافاصله با گرفتن تستهای ویژه نتیجه همه این موارد منفی بود.
اوحدی با اشاره به اینکه اخیراً هیچ موردی از ابتلا به بیماری کرونا در عربستان دیده نشده اظهارداشت: امیدواریم مشکل خاصی برای زائرین ما در این زمینه بوجود نیاید.

*آزاد شدن چهار زندانی ایرانی در عربستان

اوحدی با اشاره به وعده وزیر حج عربستان گفت: دو زندانی ایرانی به اتهام واهی سرقت در عربستان زندانی شده بودند و دو زائردیگر نیز که در مدینه به علت وارد شدن در بحثهای عقیدتی با عوامل عربستان دستگیر وزندانی شده بودند هم اکنون آزاد شده اند لذا به زائران ایرانی توصیه میکنیم که از وارد شدن در بحث‌های اعتقادی خود داری نمایند.

*صرفه جویی 160 میلیون دلاری درحوزه عمره و تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه از صرفه جویی 160 میلیون دلاری در حوزه عمره و تمتع خبر داد و گفت: 34 میلیون دلار از این صرفه جویی در زمینه تمتع و 125 میلیون دلار در زمینه عمره انجام شده است.

وی در ادامه افزود: علی رغم اینکه قراردادهای حج تمتع بسته شده بود اما با توجه به اینکه عمر سه سال قرارداد آشپزخانه ما تمام شده بود توانستیم در قرارداد جدید 5 میلیون ریال سعودی معادل 2.5 میلیون دلار صرفه جویی داشته باشیم لذا با توجه به اینکه این هزینه‌ها قبلاً از زائر گرفته شده بود سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت سه عدد ساک هم اندازه که قیمت آنها معادل 160 هزار تومان است را برای نخستین بار به صورت رایگان دراختیار زائرین قرار دهد.

*شروع ثبت نام اعزام به عتبات از ده تیر/ شروع اعزامهای هوایی به عتبات از 15 رمضان


اوحدی درخصوص برنامه ‌های عتبات گفت: ثبت نام عتبات از 10تیر آغازمی شود  واعزامها فقط به صورت هوایی صورت می‌گیرد و تا زمانی که  امنیت وضعیت عراق به صورت صد درصد تامین نشود اعزامها به صورت زمینی انجام نمی‌شود.


وی در ادامه از کاهش 8 تا 10درصدی هزینه های ثبت نام خبر داد و افزود: در دوره قبل قیمتها از یک میلیون و 233 هزار تومان شروع و تا یک میلیون و 433هزار تومان می رسید اما در این دوره از اعزامها قیمت از یک میلیون و 130 هزار تومان تا یک میلیون و 312 هزار تومان است.


اوحدی با اشاره به حذف 35هتل از گردونه ارائه خدمات به زائرین عنوان داشت: با کارشناسیهای انجام شده هتل ها را درجه بندی کردیم و با توجه به درجه بندی هتلها به زائرین قیمت عرضه می شود همچنین اولین سالی است که باشرکتهای عراقی قرارداد مستند حقوقی بسته شد.

رئیس سازمان حج و زیارت به تجاوز گروه تکفیری داعش به عراق اشاره کرد و گفت: در آن مقطع زمانی با مشورتی که با شورای امنیت ملی و مصوبات بعثه مقام معظم رهبری انجام شد مقرر شد اگر زائری به طور اختیاری خواست از اعزام انصراف دهد علاوه بر اینکه هیچ  خسارتی از وی گرفته نشود ،‌ مقرر شد اولویت اعزام هم حفظ شود.

همچنین در آن زمان انتقال کلیه پروازها از بغداد به نجف صورت گرفت و اعزام زمینی متوقف شد.

رئیس سازمان حج وزیارت یکی از ظرفیت‌های اعزام به عتبات را سفردریایی برشمرد و گفت: همچنان در حال مذاکره با شرکت کشتیرانی والفجر هستیم و در صورت رسیدن به نتیجه مناسب این کار را صورت می دهند.

*بسته شدن صد درصد کاروانهای حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه از بسته شدن صد درصد کاروانهای حج تمتع خبرداد و گفت: تجربه دو قسطی کردن پرداخت هزینه‌های حج تمتع تجربه بسیار خوبی بود.

وی در ادامه افزود: دربیش از 50 درصد کاروانها معاینات پزشکی انجام شده و این معاینات تا 15رمضان به پایان می رسد همچنین برنامه‌های آموزشی سازمان حج آغاز شده و با توجه به ثبت نام زود هنگام و بسته شدن کاروانها فرصت چهار ماهه ‌ای ایجاد شده تا آموزش مدیران و روحانیون کاروان با حوصله انجام گیرد.

اوحدی با اشاره به اینکه کلیه فعالیت‌های پشتیبانی تمتع به طور کامل صورت گرفته اظهارداشت: پروازهای تمتع امسال از 19 ایستگاه  پروازی انجام می‌شود همچنین برای اولین بار ایستگاه  پروازی زنجان و همدان زائر اعزام میکند بدین ترتیب،  امکان تشرف به صورت مدینه قبل که فقط زائران تهرانی می‌توانستند از آن بهره ببرند برای 13 استان دیگر نیز محیا شده است.


وی در ادامه  به تخصیص خدمات ویژه برای کاروان جانبازان اشاره کرد و افزود: با توجه به مدیریت جهادی که در دستور کار سازمان حج قرار گرفته است امسال صد درصد افزایش نسبت به سال گذشته در زمینه تامین اقلام مورد نیاز زائر در داخل کشور راداشته‌ایم.


اوحدی در خصوص سود تعلق گرفته به سپرده های زائرین گفت: این سود هم اکنون 17 درصد است اما ما همچنان خواهان حداکثری سود هستیم وامیدواریم با کارشناسیهای صورت گرفته به این مهم برسیم.

وی در خصوص اینکه آیا اعزامها امسال از فرودگاه امام صورت می گیرد گفت: در صورتی که فرودگاه امام شرایط لازم را تامین کند ما از این کار استقبال می کنیم.

رئیس سازمان حج وزیارت یکی از ظرفیت‌های اعزام به عتبات را سفردریایی برشمرد و گفت: همچنان در حال مذاکره با شرکت کشتیرانی والفجر هستیم و در صورت رسیدن به نتیجه مناسب این کار را صورت می دهند.

اوحدی از بستن قرارداد ساخت چهار هتل در مدینه منوره و یک آشپزخانه در مکه با سرمایه گذاری صد در صد شرکتهای سعودی خبر داد و گفت: ظرفیت این هتلها سه هزار اتاق است که می تواند 7500 زائر در عمره و 10 هزار زائر در تمتع را اسکان دهد.


رییس سازمان حج و زیارت در پایان با اشاره به اینکه  6.5 میلیون نفر در صف انتظار عمره و 1.5 میلیون نفر در صف تمتع هستند خاطر نشان کرد: 30درصد از هتلهای مدینه از گردونه خدمات رسانی حذف شدند و امیدواریم با حذف این هتلها سقف کیفی خدمات به صورت قابل توجهی افزایش یابد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: زائر ، عوامل ، شرایط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۵۳ ۰۸ تير ۱۳۹۳
مثل اینکه امروز قرعه بنام اظهار نظرها خورده ومتاسفانه از صبح که بلند شده ام وسایتهارا مرور میکنم یکسره مشغول اظهار نظر هستم ودیدگاههای لازمه در امور مختلف را ترسیم وبتصویر میکشم تا شاید جیغ ودادم را کسی پاسخگو باشد؟سال 87 خانمم ودخترم بهمراه دختر 4 ساله اش ثپت نام کردند برای رفتن به حج وپارسال که نوبتشان شد یعنی سال92 از نصف شب رفتند برای ایستادن درنوبت صفهای خیلی شلوغ کاروانها وشبی بسیار سرد و سختی را درکنار خیابان به صبح رساندند.ولی صبح دخترم ونوه ام را ثبت نام نکردند وگفته بودند که بایستی محرم داشته باشیدوخانمم و مادرشان را هم بعنوان محرم نپذیرفته بودند.بالاخره خانمم که آرزوی رفتن به این مسافرت را با دختر ونوه اش داشت را بگور بردندوعیال تنهائی باین مسافرت رفتند ؟در برگشت خانم گفتند که دوتا دختر تنها در کاروانمان بودند که وقتی از انها سئوال کردم که چگونه بدون محرم امده اند یکی شون گفته در امور حج وزیارت اشنا داشته ودیگری هم گفته رئیس کاروان از اشناهای همسایه مان بوده است .ایا این اشنا بازیها در رفتن به خانه خدا قابل قبول است .در هرصورت دختر ونوه ام همچنان منتظرند که ببینند ایا من می توانم ثبت نام نمایم که شاید با انها بروم و انرا را هم بمقصدشان برسانم ؟ولی نمیدانند که بنده کاره ای نیستم که بتوانم انها را به مقصد برسانم ؟همانگونه که مادرشان نتوانست به ارزویش برسد؟آیا روئسای حج وزیارتها از اینگونه وضعیتها احساس رضایت دارند ؟ نمیدانم؟
آخرین اخبار