مشهد/

پیشنهاد احداث بزرگترين موزه کشور در« شادياخ»

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در دیدار با دکتر علي مروي، نماينده نيشابور، پيشنهاد احداث بزرگترين سايت موزه کشور را در نيشابور عنوان کرد.

رجبعلي لباف خانيکي در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،گفت: به منظور حفاظت و نگهداري هرچه بهتر از آثار و ابنيه تاريخي نيشابور و کمک به ماندگاري آثار حفاريهاي باستانشناسي شهر تاريخي نيشابور، پیشنهاد کرد بزرگترين سايت موزه کشور در شادياخ ايجاد شود.

وی در ادامه افزود: اقدام به ايجاد واحدهاي اقامتي و ساير جاذبههاي گردشگري همچون نمايش يک قطعه از نيشابور در مسجد جامع يا مسجد ابومسلم و احياي صنايع دستي اين شهرستان به خصوص در بخش فيروزه و فيروزهتراشي ميتواند به ماندگاري و بالندگي تاريخي نيشابور کمک کند.

گفتنی است: شادياخ نيشابور يکي از محوطههاي باستاني اين شهر است که آرامگاه عطار و خيام نيز در محدوده آن منطقه واقع شده است و در سال های اخير باستانشناسان در حفاری های خود، بقايايي از معماري سده سوم و ششم هجري به همراه برخي ابزارآلات و همچنين يک کاخ کشف کرده اند.

در کاوشهاي سال ۱۳۷۹ و پس از آن نیز تعدادي از بناهاي معماري مانند تالار عام، اندروني ، خانههاي ويژه، کارگاههاي آهنگري، سفالگري و شيشهگري در آن پيدا شده است . بخشي از آثار به دست آمده از اين محوطه باستاني در يک اتاق حدود ۳۰ متري در محوطه کاوش شادياخ به شيوه غيراستاندارد نگهداري ميشود و نيشابور با بسیاری از آثار فرهنگي و تاريخي هنوز در انتظار داشتن یک موزه به سر می برد.

انتهای پیام//س

برچسب ها: موزه ، شادیاخ ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.