ورلد سوسیالیست گزارش داد:

جنگ در منطقه و خطر تجزیه عراق

پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی با عنوان" جنگ در منطقه و تهدید تجزیه عراق" به قلم "جیمز کوگان" نوشت: گسترش جنگ بین داعش در عراق و سوریه و همچنین اقدامات اخیر آنان علیه دولت شیعه بغداد و خطر تجزیه عراق نه تنها آمریکا بلکه بسیاری از کشورهای خاورمیانه و جهان را با نگرانی روبرو کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست، همزمان با ورود 300 نیروی نظامی ویژه آمریکایی به عراق که ظاهرا قرار است با ارائه مشاوره های نظامی ارتش بغداد را از گرداب کنونی نجات دهند، نوری المالکی نخست وزیر عراق اتهامات واشنگتن را رد کرده است.

نخست وزیر عراق در حالی که از یک طرف با فشارها و اتهامات کاخ سفید مقابله و مخالفت می کند از سوی دیگر برای مقابله با اقدامات تروریستی داعش خواستار جلب کمک های  ایران و روسیه شده است.

پس از گفتگوهای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با نوری المالکی ، بنظر می رسد واکنش ها و موضع گیری های نخست وزیر عراق در مخالفت با سیاست ها و اتهامات واشنگتن علیه بغداد سخت تر شده است. مالکی در اظهارات چهارشنبه گذشته، هدف آمریکا برای ایجاد دولت وحدت ملی درعراق را برنامه ریزی برای کودتا در این کشور توصیف کرد."

مالکی در گفتگوی اخیر خود با بی بی سی عربی، آمریکا را به نقض قرارداد نظامی و عدم ارسال جنگنده جت های خریداری شده از این کشور محکوم کرد. در پی خروج نظامیان آمریکا از عراق در سال 2011 و پس از گفتگوهای رهبران نظامی بغداد و واشنگتن قرار شد آمریکا جنگنده جت های اف-16 خریداری شده از سوی بغداد را به این کشور تحویل دهد.مالکی با اشاره صریح به اینکه از امضای قرارداد نظامی با آمریکا فریب خورده است گفت" بغداد برای تامین امنیت نظامیان و حریم هوایی خود باید از دیگر کشورها مثل انگلیس، فرانسه و روسیه اینگونه هواپیماهای نظامی را خریداری کند. وی خاطر نشان کرد در صورتی که بغداد می توانست حریم هوایی خود را بخوبی پوشش امنیتی دهد نباید شاهد اینگونه حوادث باشد.

نخست وزیر عراق همچنین از خرید فوری اینگونه هواپیماهای نظامی از روسیه، بلاروس خبر داد و افزود بزودی اینگونه تجهیزات نظامی هوایی ظرف چند روز آینده وارد بغداد خواهد شد.
مالکی همچنین از تلاش نیروهای هوایی سوریه از بمباران مواضع تروریست های داعش در مناطق مرزی دو کشور در استان غربی انبار عراق قدردانی کرد. وی با اشاره به اینکه اکثر حملات هوایی سوریه علیه مخفی گاههای تروریست ها در داخل خاک این کشور بوده است گفت"  اقدامات نظامی دمشق به نفع دو کشور سوریه و عراق است که در نهایت پیروز میدان خواهند بود."

تروریست های افراطی داعش که پس از ابتدای سال کنونی در سوریه مستقر و مجهز شدند و اخیرا از مناطق شمالی و شرقی عراق سر در آوردند بخشی ازنیروهای نهفته نظامی آمریکا، قدرت های اروپایی، ترکیه، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که با انگیزه نابودی اسد که تحت حمایت ایران است درسوریه پیکار می کنند.

دولت اوباما در تصمیم اخیر خود که می توان آن را صرفا تلاش برای شعله ورکردن آتش جنگ در منطقه خواند، برای آموزش و تجهیزات نظامی شبه نظامیان باصطلاح "میانه رو" مخالف دولت بشار اسد از کنگره آمریکا تامین بودجه 500 میلیون دلاری را خواستار شد.
تروریست ها در عراق تهدید کرده اند اماکن مقدس شیعیان و شیعیان مناطق مختلف این کشور که خواستار تقویت دولت اسلامی در سوریه و لبنان هستند را نابود می کنند.در پی اظهارات اخیر نوری المالکی برای مقابله با تروریستها و اعلام جهاد علیه تروریست ها، دهها هزار نفراز شیعیان عراق با بسیج عمومی آمادگی خود را برای دفاع از اماکن مقدس در سامرا،بغداد، نجف و کربلا اعلام کردند.

افزون برآن هزاران نفر از مردم سوریه و نیروهای حزب الله لبنان در حمایت از درخواست المالکی برای مقابله با تروریست هانیز آماده دفاع از اماکن مقدس عراق هستند.بسیاری از شیعیان با نظامیان ارتش عراق که در مناطق غربی، شرقی وبغداد مستقر هستند همکاری می کنند.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز بر تلاش این کشور جهت حمایت و حفاظت از اماکن مقدس عراق تاکید کرده است.

با توجه به شرایط موجود سیاسی و امنیتی درعراق، گسترش دامنه جنگ و درگیری ترویست های داعش با نظامیان و مردم این کشور نه تنها خاورمیانه بلکه بسیاری از کشورهای جهان شامل آمریکا را با نگرانی و تهدید روبرو کرده است.

افزون برآن، منابع امنیتی اسرائیل از حرکت نیروهای نظامی عربستان سعودی به مرزهای مشترک با عراق خبر دادند.همچنین براساس گزارش های منابع امنیتی تل آویو، در پی دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر قرار است قاهره یک گروه از نیروهای ویژه نظامی خود را در مرزهای عراق و عربستان سعودی مستقر کند.
براساس تازه ترین گزارشها، شماری دیگر از قدرت های منطقه ای نیز تلاش می کنند با تجزیه عراق به قسمت های مختلف مانع از پیشبرد اهداف راهبردی بغداد شوند.
آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با جان کری از جدایی منطقه خودمختار کردستان عراق استقبال کرد.

صرفنظر از تلاش رهبران تل آویو و واشنگتن جهت تقویت مناسبات خود با رهبران منطقه خودمختار کردستان عراق، هرگونه دخالت و اقدام آمریکا در مناسبات کشورهای خاورمیانه- همچون دهه های گذشته- چیزی جز افزایش تلفات انسانی، تخریب و رنج و عذاب برای ساکنان اینگونه مناطق در بر نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار