ایران در لیگ جهانی والیبال به لهستان رسید. دو بازی در تهران می‌تواند سرنوشت تیم ملی را در راه صعود به بازی‌های نهایی لیگ جهانی در ایتالیا تعیین کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در رده‌بندی گروه یک، ایتالیا صدرنشین بازی‌ها آسوده‌خاطر است اما ایران، لهستان و برزیل از فردا برای صعود به مرحله نهایی، رقابت نزدیکی را آغاز می‌کنند. در شرایطی که بازی ایران با لهستان در تهران برگزار می‌شود مسابقه تیم‌های ایتالیا و برزیل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین تیم ملی با تمرکز روی بازی با لهستان به دنبال گرفتن حداکثر امتیازات از این بازی‌هاست تا خیال خود را برای رسیدن به ایتالیا و حضور در جمع تیم‌های برتر آسوده‌تر کند.

با توجه به اهمیت بازی‌های روزهای جمعه و یکشنبه تیم ملی، صبح دیروز به محل تمرینات این تیم در تالار 12 هزار نفری آزادی رفتیم تا از نزدیک شاهد تمرین ملی‌پوشان والیبال باشیم.

دستگاه‌های تهویه یک ساعت قبل از تمرین روشن شد.هوای محیط سالن مطبوع و خنک است. نور سالن کافی است. می‌گویند 1800 لوکس نور درون تالار 12 هزار نفری آزادی می‌تابد؛ تالاری که یکی از ایرادهایش نور کم بود، اما با تاکید فدراسیون جهانی والیبال و مدیریت فدراسیون به 1200 لوکس ارتقا پیدا کرده است. تمرین زیر این نور چشمان ملی‌پوشان را به انجام مسابقه با همین نور عادت می‌دهد.

توپ‌های تمرین در ابعاد 18 در 9 متر زمین والیبال در اختیار ملی‌پوشان قرار می‌گیرد و به این ترتیب تمرین نوبت صبح چهارشنبه تیم ملی آغاز می‌شود.اسلوبودان کواچ درباره نحوه و اهداف تمرین صحبت می‌کند و پس از گرم کردن، دست‌ها آماده ضربه زدن به توپ می‌شود.

تالار 12 هزار نفری آزادی که تا چند دقیقه پیش در سکوت محض فرو رفته بود با صدای توپ و تشویق و حمایت ملی‌پوشان از یکدیگر شلوغ می‌شود. کواچ نکات فنی را به بازیکنان گوشزد می‌کند. سرعتی‌زن‌ها و قدرتی زن‌ها یک طرف و سعید معروف و مهدوی در سوی دیگر قرار دارند. پاسور تیم ملی هر بار پیش سرمربی تیم ملی می‌آید و کواچ گاهی از طریق کاپیتان تیم، نکاتی را به بازیکنان منتقل می‌کند. عبدالرضا علیزاده وظایفش را کنار زمین انجام می‌دهد و بعد با احساس رضایت از کار صورت داده در فاصله‌ای دورتر از کواچ می‌گوید: مستر کواچ، YES. تائید کواچ با تکان دادن سر، لیبروی تیم ملی را راضی می‌کند تا توپ بردارد و به سمت دیگر زمین برود و با فرهاد قائمی پنجه بزند و ساعد بگیرد.

سرویس و دریافت، تمرین بعدی ملی‌پوشان است. سرمربی تیم ملی در طول تمرین جنبه رقابتی را در نظر می‌گیرد تا ملی‌پوشان، با انگیزه و شادابی بیشتری تمرین کنند. حسین معدنی از نردبان داوری بالا می‌رود و دقایقی برای رقابت بین تمرینی سوت می‌زند. فریاد فرهاد قائمی، علیزاده و میرزاجانپور بلند می‌شود و معنایش پیروزی تیم آنهاست و دیگران باید با حکم کواچ شنا بروند. مثل سرباز برابر سرمربی صرب قرار گرفتند و به قول مستر کواچ PUSH-UP رفتند.

معدنی: شرایط تیمی عالی است

روزهای قبل از مسابقه‌های مهم پیداکردن مربیان و بازیکنان تیم ملی کار سختی می‌شود. زمان ولاسکو ارتباط بین خبرنگاران و بازیکنان باید روال خود را طی می‌کرد. این حالت به قوت خود باقی است و کواچ از روال قانونی و خط‌مشی‌های تعیین شده خارج نمی‌شود.

قبل از تمرین، روابط عمومی فدراسیون مجوز حضورمان را در تمرین صادر کرد. وقتی تمرین تمام می‌شود کواچ مثل دونده‌های سرعت از تالار بیرون می‌رود با این حال حسین معدنی مربی تیم ملی تنها کسی است که بعد از تمرین می‌تواند به ما درباره آخرین شرایط تیم ملی و حریف روزهای جمعه و یکشنبه والیبال ایران کمک کند. با معدنی گرم حرف زدن می‌شویم. رضا تندروان و رحمان محمدی‌راد بازیکنان یک نسل پیشتر والیبال که اینک به کواچ کمک می‌کنند از کنارمان می‌گذرند. معدنی با تکان دادن سر به آنها می‌گوید متوجه رفتن‌شان است اما صحبت‌هایش را با ما ادامه می‌دهد. می‌گوید: شرایط تیمی عالی است. بچه‌ها از نظر روانی و جسمانی خوب هستند و ان‌شاءالله دو بازی با لهستان را می‌بریم. ملی‌پوشان به خودتمرینی و خودباوری رسیده‌اند و نحوه تمرین‌شان بسیار باانگیزه است.

با مربی تیم ملی والیبال هم قدم می‌شویم. او کنار زمین والیبال برای ما صحبت می‌کند و ادامه می‌دهد: وقتی دو بازی با ایتالیا را واگذار کردیم انتقادها شروع شد و نوک پیکان حملات، من بودم؛ چون من تا آمدن کواچ با تیم کار می‌کردم. انتقادها را به جان خریدم تا این‌که تیم ملی برزیل (قهرمان دنیا) را شکست داد آن وقت دیگر کسی نگفت که حسین معدنی در پیروزی نقش داشت. ما یک جوری به این حملات عادت کرده‌ایم. به هر حال مهم تیم ملی است که بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر می‌گذارد و مردم را خوشحال می‌کند.

معدنی درباره اسلوبودان کواچ می‌گوید: او مربی خوبی است. به دلیل جوانی می‌خواهد در دنیای والیبال جا باز کند. موفقیت تیم ملی والیبال برای کادر فنی بخصوص کواچ که در راس تیم ملی قرار دارد مهم است بنابراین همه یکدل و یک جهت در راستای پیروزی حرکت می‌کنیم.

در این لحظه حسین معدنی سمت آنالیزور تیم ملی می‌رود و خطاب به ما می‌گوید: بازی‌های لهستان را گرفتیم و آنالیز کردیم. ترکیب لهستان در چند بازی متفاوت بود. باید ببینیم با چه بازیکنانی به تهران می‌آید. آنچه مسلم است لهستان بازیکنان خوب زیاد دارد و با هر ترکیبی حریف خطرناکی است. ما به در پی گرفتن بیشترین امتیازات در تهران هستیم و نمی‌خواهیم سرنوشت صعودمان به مرحله نهایی را بازی‌های ما با این تیم در لهستان تعیین کند.

مربی تیم ملی والیبال با این امید که مردم از تیملی در دو بازی بعدی با لهستان ما را حمایت می‌کنند از ما جدا می‌شود تا به هتل المپیک محل اقامت تیم ملی برود. در تمرین صبح چهارشنبه تیم ملی فرهاد ظریف به دلیل سرماخوردگی غایب بود، اما بقیه نفرات قبراق و سرحال تمرین کردند و بعد برای استراحت به هتل رفتند.

برنامه بازی‌ها

جمعه 6 تیرماه: ایران ـ لهستان ساعت 21

یکشنبه 8 تیرماه: ایران ـ لهستان ساعت 21

مکان: تالار 12 هزار نفری آزادی

آنتی‌گا و کواچ در آزادی

حالا که والیبالیست‌های پر افتخار آریایی پرونده ایتالیایی‌ها را با دو شکست در جو پرازدحام تالار آزادی بستند سراغ لهستان در لیگ جهانی می‌رویم؛ تیمی صاحب سبک در والیبال دنیا که دوسال هم از قهرمانی شان در لیگ جهانی با آندره آناستازی نمی‌گذرد. هرچند شیرینی این قهرمانی عمر کوتاهی داشت و در عرض یک سال با رتبه یازدهمی در دوره بعد به تلخی تبدیل شد تا سناریوی اخراج آناستازی کلید بخورد. این سناریو زمانی تکمیل شد که لهستان در مسابقات قهرمانی اروپا در خانه حتی در جمع هشت تیم قرار نگرفت تا حکم اخراج آناستازی از سوی ولادیمیر، رئیس فدراسیون والیبال لهستان صادر شود.

با توجه به در پیش بودن مسابقات قهرمانی مردان جهان ومیزبانی لهستان در این بازی‌ها، فدراسیون لهستان در حکمی عجیب و باورنکردنی استفان آنتی‌گا را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. بازیکن سابق دهه 90 میلادی فرانسه که در کنار مردان بزرگی چون آلن فابیانی و فلیپ دمل سال‌ها در والیبال اروپا وفرانسه درخشیده است.

آنتی‌گا که در آستانه سی و هشت سالگی قرار دارد درفصل گذشته لیگ لهستان به عنوان بازیکن قدرتی دریافت‌کننده با تیم PGE اسکارا بلچاتو به عنوان قهرمانی دست یافت. آنتی گا که نخستین میدان مربیگری خود را با لهستان در مسابقات انتخابی والیبال اروپا استارت زد، تا به حال نشان داده که اعتقاد خاصی به جوانان و بخصوص منتخبان پلوس لیگا لهستان دارد.

حضور کارل کلوس، آندرزج ورونا،میکا ماتیوژ، رافا بوژک، گرزرگا بوسیک می‌تواند گواه ادعای ما باشد، اما او به تدریج از ماریوژولازلی و میشل وینارسکی دو یار باتجربه و میدان دیده هم در ترکیب لهستان در لیگ جهانی استفاده کرد، اما عدم به کارگیری از ایگناچک لیبرو کارکشته و بارتژکورک ستاره بی‌چون و چرای والیبال لهستان ـ که اکنون تبدیل به یک بازیکن ذخیره ثابت شده ـ جای بسی تعجب دارد.

اگرچه در بازی‌سازی، فابیاندریزگا جوان خیلی کار دارد تا جای خالی پاول زاگومنی چیره دست را پر کند و شاید در ادامه راه آنتی‌گا مجبور شود سراغ زاگومنی برود زیرا دریزگا برخلاف سرویس و دفاع خوبش، چندان پاس‌های ارسالی‌اش سرعت زیادی ندارد و این کار را برای دفاع‌های وسط برای رسیدن به مدافعین کنار آنتن آسان می‌کند.

لهستان که با چهار برد و چهار باخت در جایگاه سوم گروه با اندوخته 11 امتیاز قرار دارد حالا با شکست در بازی چهارم در برابر برزیل، نفس شاگردان برنارد رزنده 11 امتیازی را پشت سر خود احساس می‌کند و آنتی‌گا بخوبی می‌داند در چهار بازی برابر ایران حداقل دو برد برای حضور در فینال لیگ جهانی را نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ پورغلام حسنعلی ده
۱۰:۵۸ ۰۸ تير ۱۳۹۳
با تشکروخسته نباشید لطفا بعضی ازقسمتهای خبر که خیلی مهم است بارنگ قرمزویا درشت تر نوشته شود
Iran (Islamic Republic of)
مهدیه
۱۰:۵۹ ۰۶ تير ۱۳۹۳
آفرین به والیبالیست ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۶ تير ۱۳۹۳
انشالا با صعود تخلی ناکامی فوتبال یادمون بره
آخرین اخبار