مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس

لزوم معافیت سازمان محیط زیست از پرداخت هزینه های دادرسی /تشکیل 459 مورد پرونده زیست محیطی

ازابتدای سال جاری 459 مورد پرونده زیست محیطی تشکیل شده که 62 پرونده در زمینه قطع اشجار و 75 مورد مربوط به تصرف اراضی بوده است.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،حسینعلی ابراهیمی کارنامی  مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس، در جریان دیدار با رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه حمایت های همه جانبه قضایی اداره دادگستری باعث کشف تخلفات زیادی در حوزه محیط زیست شده، عنوان کرد: ما خوش حال نیستیم که بخش تخلفات ما زیاد است و وجود تخلفات ما را نگران می کند.

ادامه داد: با این وجود حقیقت این است وقتی تجزیه و تحلیل می کنیم نتیجه می گیریم انقراض تنوع های زیستی در کشور یا استان، معلول وجود همین متخلفین است که با دست درازی و آلودگی و تخریب محیط زیست موجبات و تبعات نامیمون آسیب های زیست محیطی را فراهم می کنند.

وی با اعلام اینکه بیش از یک سوم تخلفات زیست محیطی کشور مربوط به استان فارس است، اظهار کرد: ما در سال 92 تعداد هزار و 664 مورد تشکیل پرونده  در حوزه تخلفات زیست محیطی در استان داشته ایم که تنها 26 مورد در این خصوص تبرئه شدند و در ی موارد رای به نفع سازمان محیط زیست صادر شد.

وی افزود: در حوزه تخریب و تصرف اراضی ملی با پیگیریها و حساسیت هایی که دستگاه قضایی نشان داد 35 پرونده در این زمینه تشکیل شد که منجر به پس گرفتن هزار و 428 هکتار از اراضی ملی شد.

ابراهیمی کارنامی همچین بیان کرد: در زمینه کشف سلاح نیز 685 مورد قبضه اسلحه مجاز، 159 اسلحه غیر مجاز و 39 اسلحه ی جنگی کشف شده اند.

وی در خصوص پرونده های قضایی تخلفات زیست محیطی در سال 93 گفت: در چند ماه اول سال جاری 459 مورد پرونده زیست محیطی تشکیل شده که 62 پرونده در زمینه قطع اشجار و 75 مورد مربوط به تصرف اراضی بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت: تلاش ما این است که همکاران و محیط بانانمان را که در خط مقدم ما هستند به نحوی آموزش دهیم که وقتی مجرم و متخلفی را دستگیر می کنند با دلیل و فرضیه درست و در چارچوب قوانین باشد که در دستگاه های قضایی قابل دفاع باشد.

ابراهیمی کارنامی در پایان سخنان خود به چندین مورد از درخواستهای خود از اداره  دادگستری استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از درخواستهای ما مربوط به معافیت سازمان محیط زیست از پرداخت هزینه های دادرسی است چرا که بعضی از هزینه های دادرسی و کارشناسی که برای محیط زیست صادر می شود در توان پرداخت این سازمان نیست.

وی همچنین درباره توجه بین تعاملات بین اداره موقوفه و منابع طبیعی افزود: شرایط طوری نباشد که بعضی بتوانند با عنوان اوقاف دست به تصرف اراضی ملی بزنند.استفاده از منابع طبیعی نباید باعث نابودی عرصه های محیط زیستی شود .

همچنین رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: باید از منابع طبیعی استفاده شود اما این استفاده نباید به بهای از بین بردن محیط زیست باشد.

ذبیح الله خداییان نیز در جلسه دیدار با مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس، عنوان کرد: این روزها به بهانه اشتغالزایی و سرمایه گذاری منابع محیط زیست مورد تهدید قرار می گیرد و مثلا اگر گفته می شود معدنی باید واگذار شود اداره محیط زیست باید پیگیریهای لازم را انجام دهد که تهدیدی برای محیط زیست وجود نداشته باشد.

خداییان بیان کرد: اداره محیط زیست یک دستگاه تخصصی است و سیاسی نیست که با تغییر دولت و سیاست مجبور به تغییر سیاستهای خود باشد.

وی با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی همواره جاهایی هستند که مورد تهدیدند، اظهار کرد: همیشه افراد سودجویی هستند که به اموال بیت المال نظر دارند و به دنبال این هستند که بخشی از اراضی دولت را به تصرف خود درآورند.

خداییان ادامه داد: محیط زیست از جناب جناح ها و گروه هایی در تهدید است که قصد دور زدن قانون را دارند و در نهایت به سدی به نام محیط زیست برمی خورند و قصد دارند آن را هم از سر راه بردارند.

وی با اظهار اینکه ما شرعا وظیفه داریم از منابع محیط زیست که بیت المال هستند و به دست ما سپرده شده اند، حفاظت کنیم، گفت: اعتقاد داریم که محیط زیست چیزی نیست که اگر از بین رفت قابل تجدید باشد و می دانیم که اگر گونه ای از بین رفت دیگر غیر قابل برگشت است.

انهای پیام/

برچسب ها: معافیت ، درخت ، اراضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار