هفته قوه قضاییه/

تشریح عملکرد دستگاه قضا از سوی برخی مقامات عالی قضایی

طی هفته گذشته برخی از کارشناسان حقوقی و مقامات عالی قضایی به تشریح عملکرد دستگاه قضا در حوزه‌های مختلف اعم از؛ مبارزه با مفاسد اقتصادی، راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم، سیاست‌های دستگاه قضا در راستای حبس‌زدایی، تسریع رسیدگی به پرونده‌های قضایی پرداختند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دستگاه قضا طی هفته‌ای که گذشت با برنامه‌های متنوعی به تشریح عملکرد قوه قضاییه در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی پرداخت.

هر یک از مقامات عالی قضایی با ذکر مسائل و مشکلات موجود در دستگاه قضا، گام‌هایی را که طی یک سال گذشته برای بهبود مشکلات برداشتند را برشمرده و دور از انصاف است اگر نگوییم دستگاه قضا در تسریع رسیدگی به شکایات مردم هر چه در توان داشت به منصه ظهور گذاشت.

در این میان باشگاه خبرنگاران طی هفته گذشته با برخی از کارشناسان حقوقی و قضات و مقامات عالی قضایی در ارتباط با عملکرد دستگاه قضا در حوزه‌های مختلف ائم از؛ مبارزه با مفاسد اقتصادی، راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم، سیاست‌های دستگاه قضا در راستای حبس‌زدایی، تسریع رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاهش اطاله دادرسی به گفتگو پرداخت، که متن این گفتگو در یک بسته خبری به شرح زیر آورده شده است.

یک حقوقدان: فضای دستگاه قضايی علمی‌تر شده است  
 
"هوشنگ اظهری، وكيل پايه يك دادگستری در ارزیابی عملکرد دستگاه قضا اظهارداشت: فضای علمی در دستگاه قضايی جای خود را باز كرده و جذب نخبگان و سياست‌هايی از اين قبيل به ارتقای كيفی سيستم كمك شايانی كرده است؛ هر چند برای رسيدن به هدف نهايی كار بيشتری لازم است.
 
اين حقوقدان و صاحب‌نظر برجسته اظهار داشت: ايجاد فضای علمی در دستگاه قضايی ناشی از ايجاد افكار نو در سيستم است و اين موضوع گامی رو به جلو محسوب می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم قضایی: پيشگيری از وقوع جرم گامی مؤثر و رو به جلو در دستگاه قضاست
 
دكتر "محمدجواد شريعت باقری" حقوقدان و استاديار دانشگاه گفت: مطابق اصل 156 قانون اساسی پيشگيری از وقوع جرم از وظايف اصلی و اساسی قوه قضاييه است كه در دوران رياست آيت‌الله آملي لاريجانی مورد توجه ويژه قرار گرفته است.
 
رئيس دانشگاه علوم قضايی افزود: جهت گيری لوايح، مقررات و سياست‌های كلی قوه قضاييه در راستای پيشگيری از وقوع جرم است و ساختارهای ستادی سطح بالا در تشكيلات قضايی ايجاد شده است كه نشان از توجه ويژه دستگاه قضايی به مسئله مهم پيشگيری از وقوع جرم دارد.
 
 رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران: محاكمه عادلانه و قاطع اميد مضاعف در مردم ايجاد می‌كند 

"سيد فضل‌الله موسوی" رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در تشریح روند عملکرد قوه قضاییه گفت: دستگاه قضايی در مبارزه با مفاسد اقتصادی به خوبی عمل كرده است خصوصاً در پرونده فساد مالی اخير با محاكمه قاطع و اعدام متخلف، اميدی مضاعف در مردم ايجاد كرد.

موسوی گفت: فعاليت‌های اخير قضايی در زمينه مبارزه با رانت‌خواری و فساد اقتصادی كه با اعدام متخلف صورت گرفت سبب شد مردم با اجرای عدالت اميد مضاعفی پيدا كنند و قوه قضاييه جا و مكانی امن باشد كه افراد احساس امنيت در آن كنند.

تاکید "جهانگیر" بر از بین بردن بسترهای وقوع جرم به منظور مبارزه با فساد اقتصادی  
 
"اصغر جهانگیر" رئیس سازمان‌ زندان‌‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، با اشاره به عملکرد دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: تلاش‌ها و اقدامات قوه قضاییه و نهادهای وابسته به آن تا بخشی در مبارزه با این دست جرائم موثر بوده اما این در حالی است که هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله داریم.  

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبر: 14میلیون پرونده در سال گردش قضایی دارند
 
حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدتقی رهبر" با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه درباره لزوم افزایش نیروی انسانی در دستگاه قضا اظهار داشت: کار قضا و اطاله دادرسی، بسیار زمان‌بر است و حجم پرونده‌هایی که گردش قضایی دارند طبق آمار در حدود 14میلیون پرونده است.
 
وی در ادامه گفت: با توجه به این شرایط لزوم داشتن تعداد زیادی قاضی برای اختصاص زمان کافی و دقت لازم برای پیگیری پرونده‌ها در جهت احقاق حقوق مردم ضروری می‌نماید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رهبر افزود: دستگاه قضا نیاز به نیروهای کارآزموده و مفید دارد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی: دستگاه قضا در سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی خوش درخشیده است 

حجت‌الاسلام والمسلمین "هادی صادقی" در ارزیابی عملکرد قوه قضاییه اظهار داشت: یکی از مواردی که دستگاه قضا در آن خوش درخشیده بهبود وضعیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی است، به طوری که میزان خروجی پرونده‌ها نسبت به ورودی آن به محاکم قضایی پیشی گرفته است.
 
وی با بیان اینکه اطاله دادرسی یکی از مسائلی است که شهروندان همواره از آن گله‌مندند، ادامه داد: طی سال گذشته سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی افزایش چشمگیری یافته، که این به این معناست که افزایش نیروی انسانی در قوه قضاییه در کاهش اطاله دادرسی موثر واقع شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی: ضرورت افزایش نیروی انسانی به منظور افزایش کیفیت کار دستگاه قضا

حجت‌الاسلام والمسلمین "موسی قربانی" با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله آملی درباره لزوم افزایش نیروی انسانی در قوه قضاییه اظهار داشت: دستگاه قضا با کمبود نیرو مواجه است و تنها 60 درصد از پست‌های مصوب دستگاه قضایی متصدی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رازینی: ارجاع پرونده‌های قضایی به قضات باید در حد متعارف باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین "علی رازینی" با اشاره به مساله ضرورت افزایش نیروی انسانی در دستگاه قضا اظهار داشت: برخی از شعب دستگاه قضا، روزانه به بیش از 20 پرونده رسیدگی می‌کنند که با توجه به حجم سنگین پرونده‌ها، اگر قاضی در طول یک روز به این تعداد پرونده رسیدگی کند، تبعا آمادگی و توان لازم برای انجام قضاوت را نخواهد داشت.

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: ارجاع پرونده‌های قضایی به قضات باید در حد متعارف باشد، چرا که این امر زمینه قضاوت صحیح و عادلانه را فراهم می‌آورد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار