یاسوج/

ضرورت توجه به بافت های فرسوده شهری کهگیلویه و بویراحمد

۵۹۴ هکتار بافت فرسوده کهگیلویه و بویراحمد نیاز به بازسازی دارد که از این میزان 267 هکتار در یاسوج،164هکتار گچساران،163هکتار در دهدشت و مابقی در سایر شهرهای استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج بافت فرسوده شهری به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات، خدمات وزیرساخت های شهری آسیب پذیر بوده وعمدتاً از ارزش مکانی ، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند.
 مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان کهگیلویه و بویراحمد خرداد ماه امسال در نشست بررسی بافت فرسوده استان با اشاره به اینکه اعتبارات بافت فرسوده استان از ابتدای امسال تاکنون 15 میلیارد ریال است، گفت: پیگیری وضعیت بافت های فرسوده در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 89 آغاز شد همچنین گچساران جزو 13 شهر اولویت دار کشور در زمینه بافت فرسوده است و یکسری کارهای از جمله آسفالت برخی معابر و ایجاد سالن ورزشی انجام شده است.
 پیمان جو افزود: مطالعات بافت فرسوده یاسوج و دهدشت نیز هنوز نهایی نشده است و به همین خاطر نمی توانیم طرحی را در آنها اجرایی کنیم. حمید رضا پیمان جو با اشاره به اینکه 274 هکتار بافت فرسوده مصوب نشده در استان داریم گفت: در سال 90 برای پرداخت تسهیلات بافت فرسوده محدودیتی وجود نداشت به طوری برای احداث 900 واحد تسهیلات توسط بانک های مسکن و سپه با نرخ مناسب پرداخت شد.
پیمان جو ابراز کرد: در سال 91 بانک های سپه، صادرات، ملی، رفاه، ملت و تجارت بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات بافت فرسوده بودند که جز بانک سپه مابقی بانک های در این زمینه همکاری نکردند و اعتبارات برگشت خورد.
 پیمان چو اظهار کرد: بر اساس قانون تسهیلات بافت فرسوده نیازی به سپرده گذاری ندارد ولی برخی از بانک های عامل از جمله تجارت خواستار 50 میلیون ریال سپرده گذاری هستند.
یک شهروند گچسارانی گفت: به دلیل بارندگی خانه مسکونی ما چون که در بافت فرسوده واقع شده است تخریب شد و اگر این اتفاق شب رخ می داد قطعا تلفات جانی داشت. دیگر شهروند یاسوجی هم از عدم استحکام منزل خود خبر داد و گفت: با کوچکترین خبری مبنی بر زمین لرزه در هر گوشه جهان قلبمان می لرزد و چون منزل ما در قدیمی است و توانایی تعمیر یا ساخت مجدد آن را نیز نداریم .
سایر شهروندانی که منزل آنها در بافت فرسوده شهری واقع است از مسئولان خواستند تا در این باره چاره ای بیندیشند زیرا علاوه بر ترس از دست دادن جان با مشکلاتی از جمله عبور مرور ،‌خودرو و سایر تجهیزات منزل خود مواجه هستند .
زینل زاده شهردار گچساران گفت: از نظر استحکام این بافت در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و یک بیستم جمعیت 700 هزار نفری استان در این بافت مستقرند گفت: در بارندگی سال 85 شش منزل مسکونی در این بافت تخریب شد و همین هم موجب شد تا در دور دوم سفر استانی دولت قبل جابجایی حدود1300واحد فرسوده گچساران مصوب شود و در حال انجام کارهای آنها هستیم.
 شهردار یاسوج هم از امادگی شهرداری یاسوج برای همکاری کامل در بحث بافت فرسوده این شهر خبر داد و گفت: افزود: در سال 90 و 91 در یاسوج شهرداری تخفیف یک میلیارد و 500 میلیون تومانی عوارض ساختمانی صادر شده است .
محمد علی جاوید ارائه بسته های مختلف از جمله اهدای زمین، اهدای تسهیلات ساخت، واگذاری منازل جدید به آنها و یا خرید واحدهای مسکونی را از جمله راهکارهای ترغیب مردم برای احیاء مجدد بافت های فرسوده عنوان کرد.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم به تشکیل ستادهای مرتبط با بافت های فرسوده استان در شهرهای مختلف تاکید کرد و گفت: بافت فرسوده هر شهر نیز که مصوب نشده در اولین جلسه کمیسیون ماده 5 باید مطرح و مصوب شود تا بتوانیم از اعتبارات ملی استفاده کنیم.
 موسی خادمی با تاکید بر اینکه باید از محل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی در سالجاری باید اعتبارات خوبی وارد استان شود گفت: هر بانکی هم که نمی تواند در این زمینه تسهیلات پرداخت کند به سرپرستی خود در تهران اعلام کند تا ردیف اعتباری آنها را صفر درج کند تا ما بتوانیم از طرق دیگری جذب اعتبار کنیم.
کارشناسان مسائل شهری و شهرسازی آئین نامه های تشویقی از جمله تخفیف در صدور پروانه جلب مشارکت‌های مردمی، تعامل دستگاه‌های اجرایی ذیربط، تفکیک بناهای تاریخی و فرسوده و توجه به تشکل‌های غیر دولتی و مردمی را برای تسریع در احیای بافت‌های فرسوده شهری بسیار موثر و کارآمد می داند./س

برچسب ها: بافت ، فرسوده ، آسفالت ، سالن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.