مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اعلام کرد: به دلیل بالا بودن غلظت گرد و غبار منتشره در هوای کلانشهر اراک ، کیفیت هوای این شهر در شرایط هشدار قرار گرفت.

امیر انصاری درگفتگو با خبر نگار باشگاه خبر نگاران اراک ، گفت: بر اساس گزارش مرکز پایش کیفیت هوای استان مرکزی، غلظت ذرات معلق کمتر از ده میکرون در شبانه روز اخیر در اراک 217 میکروگرم بر متر مکعب بوده درحالی که استاندارد سنجش این آلاینده 150 میکروگرم بر متر مکعب است.
وی افزود :بر اساس گزارش این مرکز، کیفیت هوای شهرهای اراک و شازند در روز گذشته نیز به دلیل افزایش غلظت آلاینده گرد و غبار با قطر کمتر از دو نیم میکرون تا حدود دو برابر ناسالم و زیان بار بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون به دلیل ریزی و نفوذ پذیری تا پایین ترین سطح ریه ها، در درازمدت برای سلامتی بسیار خطرناک است و توصیه می شود افراد با نقص ایمنی بدن، کودکان و سالمندان و بیماران مزمن در صورت امکان در فضاهای باز شهری حضور نیابند.
انصاری گفت: شهرهای مذکور برای سومین روز متوالی شاهد افزایش میزان آلاینده گرد و غبار هستند و علت این پدیده علاوه بر نفوذ توده ریزگرد وارداتی از کشورهای عربی، گرد و غبار کویر میقان اراک براثر وزش باد است.
وی بیان کرد: شهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 19 روز ناسالم و آلوده را سپری کرده که منشاء آلایندگی هوا در 15 روز گرد و غبار با قطر 10 میکرون و در چهار روز گرد و غبار ریز با قطر دو نیم میکرون بوده است.
انصاری توضیح داد: روزهای آلوده امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد کاهش دارد که علت آن در بارندگی مناسب و رطوبت هوا بوده و با بالا رفتن شدت تبخیر در روزهای اخیر، اثر زیان بار فعالیت چشمه های گرد و غبار تالاب کویری میقان بر شهر اراک محسوس است.
وی عنوان کرد: بر اثر بارندگی های بهار امسال سطح دریاچه تالاب کویری میقان تا 90 درصد آبگیری شده بود که با گرم شدن هوا و تبخیر بالای آب این دریاچه فصلی، هم اکنون تنها تا 20 درصد سطح آن آب دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: گزارش آلایندگی هوای اراک و شازند برای هر گونه اقدام و تصمیم سازی مسوولان ارشد استان به کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا اعلام شده است.
اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که به منظور مهار آثار تخریبی این آلودگی ها ، طرح جامع کاهش آلودگی در دولت برای آن تصویب شده است./س
 
برچسب ها: غلظت ، غبار ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.