مقام ارشد دولت آمریکا:

به تمدید ضرب‌الاجل فکر نمی‌کنیم و فقط بر رسیدن به توافق تا بیستم ژوئیه متمرکز شده‌ایم

مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کرد که گروه پنج به علاوه یک بر رسیدن به توافق جامع هسته ای تا بیستم ژوئیه تمرکز کرده است و به تمدید توافقنامه موقت فکر نمی‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، یک مقام ارشد دولت اوباما که نامش فاش نشده است ، در کنفرانسی مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار المانیتور درباره اصرار ایران بر داشتن حق خودکفایی در تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر گفت: من نمی توانم درباره جزئیات مذاکره توضیح دهم، ولی می توانم به طور کلی بگویم که اکثر کسانی که در زمینه فعالیت های هسته ای غیر نظامی در دنیا کار می کنند ، همکاری های بین المللی دارند و رابطه برای حفظ این نوع همکاری ها برقرار است و امیدواریم که ادامه یابد.

مقام آمریکایی در خصوص تمدید مذاکرات پاسخ داد: صادقانه می گویم که ما به تمدید فکر نمی کنیم و فقط بر رسیدن به توافق تا بیستم ژوئیه متمرکز شده‌ایم. اگر به این تاریخ نزدیک شدیم و احساس کردیم به چند روز دیگر وقت نیاز داریم ، به این مسئله فکر می کنیم اما الان فقط به این فکر می کنیم که کار را به پایان برسانیم. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف بین اعضای گروه پنج به علاوه یک گفت: شکی وجود ندارد که هر کشوری مواضع ملی خودش را دارد و این مواضع در هیچ کشوری شبیه کشور دیگر نیست. این وقتی که درباره "طرح مشترک اقدام" بحث می گردیم ، وجود داشت و الان نیز وجود دارد. ما آن زمان توانستیم با وجود مواضع متفاوت ملی ، به موفقیت برسیم. مسئله مهم و غیر قابل انکار این است که گروه پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا صد درصد یک هدف مشترک دارند و آن اطمینان یافتن از برنامه هسته ای صلح‌آمیز ایران است. 

وی در ادامه گفت: ایران باید تصمیمات سخت بگیرد. اگر اینطور نبود ، ما مدتها قبل مشکل را حل کرده بودیم. البته مثل همه مذاکرات ، درباره سخت ترین مسائل تا لحظات آخر تصمیم گیری نمی شود. 

وی افزود: همه کسانی که اینجا هستند می دانند که مذاکرات هسته ای با ایران دشوار بوده است. اما الان در دوره ای متفاوت و نقطه ای متفاوت در تاریخ قرار داریم. و باید نگاه کنیم مسیر رو به جلو و نه رو به عقب کدام است. تاریخ برای ما درس هایی دارد اما شرایط کنونی فرق می کند. 

مقام بلندپایه آمریکا گفت شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، چین ، فرانسه ، انگلیس و آلمان ) در درخواست برای کاهش تعداد سانتریفوژهای غنی سازی هسته ای ایران،  متحد هستند و دیگر درخواست ها در اختیار هیئت ایرانی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که مذاکره در سطح وزیران چه موقع برگزار می شود ، گفت: همه انتظار دارند که مذاکره در سطح وزیران در زمان مناسب برگزار شود اما همین الان نیز وزیران حضور دارند. جان کری مشارکت می کند. ما به او گزارش می دهیم و وی نیز توصیه هایی به ما می کند. او با لاوروف و دیگر وزیران گروه پنج به علاوه یک رایزنی می کند. همه وزیران گروه، مشارکت دارند و هر کدام از آنها مستقیماً با محمد جواد ظریف گفتگو کرده اند. 

وی درباره نقش کنگره آمریکا نیز گفت: بی تردید کنگره نقش مهمی در آمدن ایران به میز مذاکره داشته است. ما در تماس دائمی با کنگره هستیم و هفته آتی نیز زمان زیادی صرف رایزنی و مشورت با سنا و مجلس نمایندگان خواهیم کرد. ما باید به یک نقطه مشترک برسیم . 

وی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری آمریکا با ایران در عراق گفت: اظهارات رئیس جمهور را در این باره تکرار می کنم: دیدگاه ما این است که ایران می تواند نقش سازنده داشته باشد البته اگر پیامش با پیام ما یکی باشد.




انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار