یک نویسنده:

جلوگیری از کتاب سازی یک انقلاب فرهنگی است

سارا جلوداریان، جلوگیری از کتاب‌سازی در کشور را یک انقلاب فرهنگی ‌می‌داند.

سارا جلوداریان، کارشناس ادبی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت:‌ وجود مسئله کتاب سازی در کشور به سیاست گذاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ممیزی کتاب برمی‌گردد. در بعضی از زمانها که صدور مجور سطحی نگرانه باشد کتاب سازی در ادبیات رخ می‌دهد.

وی افزود:‌ در زمان‌هایی که ممیزی کتاب سخت گیرانه تر است مسئله کتاب سازی کمتر اتفاق می‌افتد. این مسئله همواره به صورت کم یا زیاد در کشور وجود داشته و خواهد داشت در بعضی زمانها کتاب سازی کمتر اتفاق افتاده است. در چند سال قبل که ممیزی کتاب به سختی انجام می‌شد، این اتفاق به خودی خود کمتر رخ می‌داد.

این کارشناس ادبی ادامه داد: از کتاب سازی مدیریت فرهنگی را می‌طلبد به نظر من جلوگیری از کتاب سازی یک انقلاب فرهنگی است.

جلوداریان تصریح کرد:‌ برای مقابله با کتاب سازی باید به کسانیکه احساس مسئولیت می‌کنند و قابلیت و تخصص لازم در زمینه فرهنگ را دارند، سمت اجرایی واگذار کنند و از ناظران بی‌طرف در زمینه ممیزی کتاب استفاده شود.

وی عنوان کرد:‌ مشکل اصلی در زمینه کتاب سازی داوران و مصححانی است که با غرض ورزی درباره یک کتاب نظر می‌دهند باید با دید باز، درایت و علم کافی درباره ممیزی کتاب اقدام کنند. کسانیکه در زمینه صدور مجوز کار می‌کنند باید علم آن را داشته باشند نحوه ممیزی کتاب با بدنه فرهنگ ارتباط مستقیم دارد.

جلوداریان بیان کرد:‌ ناآگاهی صادرکنندگان مجوز کتاب عواقبی را به دنبال دارد از جمله آن می‌توان به حس بی‌اعتمادی مخاطب نسبت به کتابهای موجود در بازار کتاب اشاره کرد. کسانی‌که مصحح کتاب هستند با علم و درایت بیشتری منصب ممیزی کتاب را بگیرند یکی از راهها ورود افراد صاحب صلاحیت و علم کافی به این عرصه است.


انتهای پیام/ اس
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار