نیویورک تایمز:

بهبود روابط انگلیس و ایران در مرحله حساسی قرار دارد

روزنامه "نیویورک تایمز" نوشت: به دنبال روی کار آمدن یک "رئیس جمهور میانه‌رو در ایران و تحولات اخیر عراق، انگلیس درصدد برآمد روابط خود را با ایران ارتقا دهد و سفارت خود را در این کشور بازگشایی کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "استیون ارلنگر" با بیان این مطلب که به نظر می رسد انگلیس در بهبود روابط خود با ایران از آمریکا سبقت گرفته است، افزود تاریخچه روابط این کشورها با یکدیگر تفاوت دارد.  تصمیم لندن به بازگشایی سفارت خود در ایران نتیجه یک تلاش تدریجی است که پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران در سال گذشته و جدیت نشان دادن تهران در مذاکرات هسته ای شکل گرفت. 

"الی گرانمایه"، کارشناس امور ایران شورای اروپا معتقد است حضور در ایران به نفع انگلیس است. گرانمایه تاکید کرد: تحولات اخیر نشان می دهد که نمی توان ایران را نادیده گرفت. 

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم روز سه شنبه حمایت خود را از ارتقای روابط با ایران اعلام کرد.


"نیویورک تایمز" نوشت: با اینکه روابط ایران و انگلیس از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 همواره افت و خیزهایی داشته است، اما در سال 1998 این روابط عادی سازی شد و از آن زمان فقط در برخی موارد به حال تعلیق درآمده است. اما در مقابل آمریکا پس از حمله به سفارت این کشور در تهران، دیگر سفارتخانه فعالی در ایران نداشته است. از آوریل سال 1980 واشنگتن روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و از آن زمان دولت سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران و پاکستان نماینده ایران در واشنگتن بوده است.

به اعتقاد گرانمایه، هرچند فعالیت سفارت انگلیس در ایران محدود خواهد بود اما برای همه بسیار سودمند خواهد بود .

به هرحال گرانمایه بر این باور است که بهبود روابط ایران با آمریکا بیش از ترمیم روابطش با انگلیس به زمان نیاز خواهد داشت. 

البته به اعتقاد "مارک فیتزپاتریک"، دیپلمات سابق آمریکایی، دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران تاثیر زیادی بر روابط این کشور با آمریکا خواهد داشت، حتی اگر به بهبود خیلی سریع روابط دوجانبه منجر نشود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار