رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های غیر واگیر وزارت بهداشت:

پشه انتقال دهنده "تب دانگ" در کشور وجود ندارد

گویا با بیان اینکه در کشورهای همسایه ما تب دانگ شیوع پیدا کرده است، گفت:‌عامل انتقال این بیماری یک نوع پشه است که خوشبختانه این پشه در کشور ما وجود ندارد.

مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص بیماری تب دانگ گفت: این تب دانگ یک بیماری ویروسی و جزو دسته تب‌های خونریزی دهنده است که از طریق پشه به انسان منتقل می‌شود که اسم این پشه آئدس است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این پشه در ایران وجود ندارد و حدود دو سال است که تحقیقات برای وجود و عدم وجود این پشه در کشور آغاز شده است.

گویا اظهار داشت:‌ این پشه در کشورهای همسایه ما به خصوص پاکستان دو سال پیش شیوع پیدا کرده است، که علائم این بیماری نسبتا خفیف است و مثل یک سرماخوردگی ساده یا تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم ها و درد عضلانی مفاصل و بثورات جلدی ظاهر می‌شود که در نهایت گاهی اوقات به فرم شدید تبدیل شده و خونریزی می‌دهد.

وی با تأکید بر این که تحقیقات در خصوص و تولید واکسن آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری به بهداشت شهرها برمی‌گردد و اگر طباله‌ها جمع‌آوری نشوند، فاضلاب‌ها مدیریت نشوند و بهداشت شهری زعایت نشود احتمال شیوه تب دانگ بالا می‌رود.



انتهای پیام/
برچسب ها: تب دانگ ، پشه ، واکسن ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.