پیش‌بینی‌ همانا و تخلیه حساب همانا

شاید از خود می‌پرسید چطور می‌شود مسابقات جام‌جهانی فرصتی برای کلاهبرداری در داخل کشور باشد یا اینکه چگونه می‌توان از دل فوتبال شگرد تازه‌ای برای فیشینگ و سرقت طراحی کرد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاراناین روزها تب داغ فوتبال و مسابقات جام‌جهانی همه جا را فراگرفته است؛ از تبلیغات و بیلبوردهای شهری گرفته تا نوع بسته‌بندی محصولات گوناگون رنگ و بوی فوتبال و جام جهانی برزیل را به خود گرفته است و به نوعی حواس همه به سمت بازی‌های جام‌جهانی جلب شده است. همین موضوع فرصت جدیدی را برای شرکت‌های کلاهبردار و شیادان فراهم آورده تا در قالبی جدید همان تکنیک کلاهبرداری فیشینگ را به نوعی به‌‌روز کرده و با سوءاستفاده از جو فوتبالی موجود در جامعه شگردهای تازه‌ای را برای سرقت‌های اینترنتی خود تعریف کنند. این گروه از سارقان اینترنتی که همواره با شرایط روز همراه هستند و به قول معروف آپدیت عمل می‌کنند، این بار سعی دارند با استفاده از ابزارهایی مانند ارسال پیامک‌های گروهی، ایمیل یا حضور در انواع و اقسام شبکه‌های مجازی موبایل‌محور مانند واتس‌آپ و وایبر از آب گل‌آلود جام‌جهانی برای خود کسب منفعت کنند. این موضوع از زمان آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال یا مسابقات والیبال چنان با افزایش روبه‌رو بوده که تاکنون 2بار نیروی انتظامی درباره انواع و اقسام کلاهبرداری‌های فوتبالی و سایت‌های شرط‌بندی فوتبال هشدار داده است.

پیش‌بینی‌ همانا و تخلیه حساب همانا

شاید از خود می‌پرسید چطور می‌شود مسابقات جام‌جهانی فرصتی برای کلاهبرداری در داخل کشور باشد یا اینکه چگونه می‌توان از دل فوتبال شگرد تازه‌ای برای فیشینگ و سرقت طراحی کرد؟ تشریح شیوه عمل و تاکتیک تازه کلاهبرداران به این صورت است که سارقان اینترنتی و شیادانی که از تکنیک فیشینگ برای تخلیه حساب بانکی افراد استفاده می‌کنند، این روزها و با داغ شدن تب فوتبال در جامعه برای به دام انداختن افراد با ارسال پیامک یا ایمیل، فرد را ترغیب می‌کنند در مسابقه پیش‌بینی‌ نتیجه بازی‌ها شرکت کند. این نوع پیام‌ها که همزمان با بازی‌های حساس و بازی‌های تیم ملی فوتبال کشورمان به اوج خود می‌رسد همگی قصد دارند با عباراتی مانند «حدس بزن، جایزه ببر» یا «پیش‌بینی کنید، اتومبیل و خانه برنده شوید» به نوعی فرد را تحریک کنند تا در مسابقه صوری به راه انداخته شده شرکت کند. اگر فرد در تله طراحی شده گرفتار شود از وی درخواست می‌شود برای دریافت جایزه اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار آنها قرار دهد. به دنبال این موضوع حساب بانکی فرد در یک چشم به هم زدن خالی می‌شود. متاسفانه شواهد موجود نشان می‌دهد در این برهه زمانی برخی از افراد از بی‌اطلاعی در دام این نوع کلاهبرداری‌ها گرفتار می‌شوند.

شبکه‌های اجتماعی، جولانگاه شیادان

از دیگر مواردی که مورد سوءاستفاده همیشگی سارقان اینترنتی قرار دارد شبکه‌های اجتماعی بویژه شبکه‌های تحت موبایل است که در بین جوانان و نوجوانان رواج دارد. همین موضوع باعث شده دزدان مجازی برای درآمدزایی دندان تیز کرده و با تشکیل شبکه‌های عنکبوتی وارد این فضا شوند. شبکه‌هایی مانند واتس‌آپ، وایبر و وی‌چت از جمله جولانگاه‌های سارقان مجازی در روزهایی است که بازی‌های فوتبال و والیبال انجام می‌شود. این افراد با تشکیل گروه‌هایی سعی دارند از شرط‌بندی و پیش‌بینی‌ نتیجه بازی‌ها جوانان را سرکیسه کرده و برای خود درآمد تهیه کنند. افزایش این حرکات مجرمانه همزمان با آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال از چشم پلیس به دور نمانده و هم رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا و هم رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت هر کدام به صورت جداگانه نسبت به این پدیده هشدار داده‌اند.

هشدار پلیس همزمان با آغاز جام‌جهانی

سرهنگ علی نیک‌نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا ضمن تایید این موضوع که انتشار زیاد اخبار برخی مناسبت‌ها و رویدادهای مهم جهانی در خبرگزاری‌ها به سوژه‌ای برای سوءاستفاده کلاهبرداران اینترنتی و سارقان اطلاعات تبدیل شده، اظهار داشت: کلاهبرداران با ترفندها و روش‌های بسیاری با پهن کردن دام خود برای کاربران، اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری می‌کنند. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا درباره شروع جام‌جهانی فوتبال 2014  افزود: این رویداد بزرگ ورزشی مورد توجه مجرمان اینترنتی قرار گرفته به گونه‌ای که با روش‌های گوناگون اقدام به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات می‌کنند. وی راه‌اندازی سایت‌های شرط‌بندی را نمونه‌ای از کلاهبرداری‌های اینترنتی عنوان کرد و بیان داشت: مجرمان با راه‌اندازی این سایت‌ها، کاربران طرفدار و مشتاق حدس زدن نتایج تیم‌های فوتبال جام‌جهانی را فریب می‌دهند.

شگرد سارقان از زبان پلیس

از مهم‌ترین مواردی که از سوی پلیس تشریح شده است شیوه عملکرد شیادان در جام‌جهانی فوتبال است. سرهنگ نیک‌نفس با تشریح شگرد مجرمان به فارس گفته است: مجرمان ابتدا اقدام به پرداخت جایزه‌های کوچک با مبالغ کم کرده سپس کاربران را ترغیب به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌کنند و کاربر پس از چند نوبت برنده شدن به سایت مزبور اعتماد کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری با مبالغ بسیار زیاد می‌کند. به گفته رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا، مجرم نیز پس از دریافت مبلغ شرط‌بندی، همه سرمایه وی را بلوکه کرده و از این به بعد پاسخی به تعاملات و پیام‌های کاربران و قربانیان نمی‌دهد. این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: در مواردی دیگر، کلاهبرداران جهت دریافت مبلغ شرط‌بندی از کاربر با قرار دادن درگاه جعلی پرداخت الکترونیک بانک‌ها (فیشینگ) روی وب‌سایت شرط‌بندی و مراجعه کاربر جهت واریز مبلغ مورد نظر، اطلاعات بانکی وی را به سرقت می‌برند.

باز شدن پای سایت‌های شرط‌بندی به ماجرا

این در حالی است که رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت هم درباره کلاهبرداری‌هایی که در قالب جام‌جهانی فوتبال انجام می‌شود، گفته است: با توجه به شروع مسابقات فوتبال جام‌جهانی و همچنین مسابقات والیبال شاهد رشد سایت‌های متعدد در زمینه پیش‌بینی‌ مسابقات فوتبال هستیم.

وی با بیان اینکه این سایت‌ها با طرح عناوین و جایزه‌های گوناگون مردم را اغوا به پیش‌بینی‌ مسابقات می‌کنند،به ایسنا اظهار داشت: پس از آن از مردم خواسته می‌شود برای ادامه شرکت در این مسابقات مبالغی را به شماره‌های اعلامی از سوی گردانندگان سایت واریز کنند که پلیس ضمن رصد فعالیت‌ غیرمجاز اینگونه سایت‌ها نسبت به برخورد قانونی اقدام خواهد کرد. سرهنگ محمد مهدی کاکوان همچنین به مردم توصیه کرد تحت تاثیر اینگونه مسابقات پیامکی یا ایمیلی قرار نگیرند و در قبال دریافت وجه هوشیار باشند.

منبع: وطن امروز
برچسب ها: پیش بینی ، تخلیه ، حساب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.