عراقچی در نشست خبری:

شرایط کنونی مانند سال 2005 است/ اختلاف درمورد چگونگی رفع تحریم‌ها/ تلاش همه طرف‌ها جهت توافق در موعد مقرر

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه ادعا درباره جدول زمانی رفع تحریم ها گفت: ادعای برخی رسانه ها درباره جدول زمان بندی رفع تحریم ها و تعداد سانتریفیوژها را تایید نمی کنم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، سید عباس عراقچی پس از پایان رو نخست مذاکرات هسته ای در وین در نشست خبری گفت: مذاکرات جدی اما در فضایی مثبت انجام می گیرد. درباره مسائل مختلفی بحث می شود و امیدواریم تا پایان تیرماه به نتیجه برسیم اما نمی توان قضاوتی داشت.

وی افزود: معاون وزیر خارجه تاکید کرد که امیدواریم در پایان این مذاکرات به یک متن اولیه برسیم اگر چه این متن حاوی ده ها و صدها جمله مورد اختلاف در آن باشد؛ امیدواریم حداقل در این مقدار بتوانیم پیشرفت داشته باشیم که به یک چارچوب مورد توافق برای تفاهم نهایی رسیده باشیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: نمیتوان قضوات کرد و هنوز نمیتوان گفت که تا پایان بیستم جولای به توافق خواهیم رسید، اما امیدواریم چنین امری اتفاق بیافتد. فضای مذاکرات به گونه ای نیست که ضرب العجل بیست جولای تمدید شود، همه طرف ها تلاش دارند تا آن زمان به توافق برسیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره موضع آمریکایی ها در این خصوص گفت: طرف آمریکایی اذعان دارد که اگر این تاریخ را از دست بدهیم وارد شرایط سخت‌تری می‌شویم. عراقچی با تکرار موضع قبلی خود در مورد احتمال عدم حصول توافق در موعد مقرر گفت: اگر به توافق نرسیم، فاجعه ای رخ نداده است، ما آمده ایم تا از موضع قدرت مذاکره کنیم، طرف مقابل باید توهم ها را کنار بگذارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اختلاف نظرها میان دو طرف تصریح کرد: دو موضوع است که درباره آن اتفاق نظر است؛ اصل غنی سازی یعنی در توافق نهایی غنی سازی ادامه می یابد اما کیفیت آن هنوز مشخص و قطعی نشده است و موضوع دوم برداشته شدن تحریم هاست؛ اما این که با چه سرعت و کیفیتی برداشته می شود مشخص نیست. درباره موضوعات دیگر مثلا درباره راکتور اراک باید نگرانی ها را برطرف کنیم و درباره فردو هم به همین ترتیب.

عراقچی در پاسخ به این که به نظر می آید در دور تسلسل ˈمذاکرات مثبت است اما اختلافات باقی استˈ افتاده ایم؛ آیا راه حلی برای خروج از این فضا وجود ندارد؟ گفت: راه آن این است که به توافق برسیم.

وی با اشاره به ادعاهای موجود درباره مذاکرات حول محور بحران عراق در وین گفت: گفتگوها تنها در مورد مذاکرات هسته ای است، اما این امر طبیعی است که به طور مختصر در مورد موضوعات مهم بین المللی در نشست ها گفتگو شود.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: اما هیچ صحبتی درباره بحران عراق صورت نگرفته است.

وی درباره عنوان توافق نهایی اظهار داشت: یک توافق کلی درباره عنوان آن وجود دارد و درباره مقدمه هم احتمالا تفاهم ها و نقطه نظرات مشترکی وجود دارد اما مهم محتواست. فکر می کنم از فردا بتوان نگارش متن را در حدی که مقدور باشد ولو چارچوب کلی و مقدمات این کار را شروع کنیم تا موضوعات مورد اختلاف را در جلسات بعد حل و فصل کنیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: امیدواریم فردا بتوانیم نگارش متن را آغاز کنیم.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه ادعا درباره جدول زمانی رفع تحریم ها گفت: ادعای برخی رسانه ها درباره جدول زمان بندی رفع تحریم ها و تعداد سانتریفیوژها را تایید نمی کنم.

وی با اشاره به اختلافات موجود در مذاکرات گفت: در حل کاهش اختلافات در زمینه های مختلف هستیم اما متن آماده ای در دست نداریم تا درباره آن گفتگو شود.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: اگر تا تاریخ 20 جولای به تفاهم نرسیم فاجعه نخواهد بود. تحریم ها در این سال ها علیه ایران کار نکرده و ما را وادار به مذاکره نکرده است بلکه ما دستمان در عرصه هسته ای پر است و با قوت در مذاکرات شرکت می کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: یکی از توهماتی که وجود دارد این است که فکر می کنند به خاطر تحریم ها ایران پشت میز مذاکره آمده ایم و تا وقتی این توهم است، انتظارات بی جا دارند. بنابراین این مساله باید در آن ها تغییر کند. آن ها باید با درک این واقعیات به مذاکرات ادامه دهند تا بتوانیم به یک توافقی برسیم که هر دو طرف در آن به اهداف شان رسیده باشند.

عراقچی تصریح کرد: اگر در این دور از مذاکرات به متن اولیه دست پیدا کنیم پیشرفت خوبی خواهد بود.

وی درباره حضور ویلیام برنز در مذاکرات گفت: رییس هیات آمریکایی وندی شرمن است و روز دوشنبه برای جلسه سه جانبه، آقای برنز اضافه شدند و حضور ایشان مفید بود و ممکن است در آینده هم این حضور تکرار شود.

عضو مذاکره کننده تیم هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا ویلیام برنز با اختیارات ویژه درمورد لغو تحریم ها با مذاکرات اضافه شده است، گفت: ایشان از دیپلمات های برجسته آمریکایی و نفر دوم وزارت امور خارجه این کشور که ملحق شدنشان به مذاکرات هسته ای از همان نشانه هایی است که جدیت طرف آمریکایی برای حصول توافق نهایی در مهلت تعیین شده را نشان می دهد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درخصوص ادعای پرداخت نشدن اقساط درآمدهای نفتی آزاد شده ایران براساس توافق موقت ژنو، گفت: تا اینجا هر آن چیزی که از توافق ژنو به گروه 1+5 مربوط می شود اجرا شده است.

وی افزود: در خصوص اقساط پرداختی نیز تمام قسط ها در موعد مقرر آزاد شده و به حساب بانک مرکزی واریز شده است اما اینکه بانک مرکزی چگونه از آن استفاده می کند خودشان پاسخگو هستند.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا برای اجرای توافق جامع نگرانی نخواهید داشت، گفت: نگرانی از اینکه در اجرای توافق نهایی طرف مقابل چقدر پایبند به تعهدات خود باشد از دغدغه های موجود است و هدف ما از مذاکرات در این زمینه این است که ترتیباتی اتخاذ شود تا اجرای توافق جامع به موقع و به درستی باشد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با قیاس مذاکرات وین با مذاکرات سال 2005 گفت: شرایط کنونی مانند سال 2005 است، اما پیشنهادات متفاوت است. اگر آن ها فرصت را از دست بدهند، مشخص نیست که دوباره چنین فرصتی تکرار خواهد شد یا خیر.

عراقچی با اشاره به مذاکرات روز چهارشنبه گفت: مذاکرات صبح چهارشنبه ساعت 9 به وقت وین در سطح معاونین میان ایشان و خانم اشمید برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار