گاردین بحران عراق را "کالبدشکافی" کرد

روزنامه گاردین در مقاله‌ای به تأثیرگذاری حمله آمریکا در سال 2003 به عراق، در بحران کنونی این کشور پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه گاردین چاپ انگلیس در سرمقاله‌ امروز دوشنبه خود با عنوان"بحران عراق، حالتی از سرزنش و شرم" با پرسش اینکه آیا بحران سیاسی نظامی که عراق هم‌اکنون با آن روبروست در اثر حمله به عراق در سال 2003 بوده است؟ به ریشه‌های بحران کنونی این کشور و نقش جنگ سال 2003 عراق در بحران کنونی عراق پرداخت.

این روزنامه در سرمقاله خود می‌گوید: فجائعی که امروزعراق شاهد آن است،باردیگر بحث‌ها و دعواها پیرامون حمله به عراق در سال 2003 را زنده کرده است و این پرسش را مطرح کرده است.

این روزنامه سپس در مقاله خود به سخنان تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس که در صفحه شخصی خود آن را منتشر کرده ، استناد کرده و نوشت: لازم است به ریشه های این بحران بپردازیم.

این روزنامه سپس می‌نویسد: اگر هرگونه سرزنشی به وضعیت کنونی عراق باشد، باید در ابتدا آن را به صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق که بطور وحشیانه با جامعه خود برخورد می نمود و کشورش را به ورطه جنگی وحشتناک با ایران کشاند و منابع عراق را به هدر داده و باعث خشم جهانی از طریق تجاوز به کویت گردید، متوجه ساخت.

این روزنامه سپس نوشت: بخشی از آنچه می‌بینیم، نتیجه آن چیزی است که صدام حسین با ملت و کشورش انجام داد و همچنین تحریم‌هایی است که از سوی آمریکایی ها و انگلیسی‌ها علیه عراق اعمال کردند و این عوامل سبب شد تا عراق از لحاظ خدمات بهداشتی و آموزشی در آستانه سقوط قرار گیرد.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: باید در این بحران، انگلیسی‌ها را نیزعلاوه برصدام مقصر دانست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار