امیرعبداللهیان در مراسم بیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و آفریقای جنوبی:

توسعه روابط، سیاست قطعی و اصولی ایران است

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: توسعه روابط، ‌سیاست قطعی و اصولی ایران است و تحت تاثیر شرایط و فراز و فرودهای سیاسی قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "حسین امیرعبداللهیان" معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در مراسم بیستمین سالگرد روابط ایران و آقریقای جنوبی که صبح امروز در دفتر مطالعات بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد گفت: آفریقای جنوبی کشوری است که بار سنگین آپارتاید را بر دوش کشیده و توانسته با ایمان، تلاش و مقاومت از آن رهایی یابد.  
 
وی تصریح کرد: نلسون ماندلا شخصیتی است که در طول زندگی درخشان خود ثابت کرد مرز روابط انسانی بسیار موثرتر از تقسیمات ناعادلانه و تقسیم جهاد به جهاد اول و دوم است.
 
امیرعبداللهیان اظهار داشت: 20 سال است که حکومت مردم سالار آفریقای جنوبی بر سر کار آمده و رژیم آپارتاید نابود شده و این امر را به دولت و ملت این کشور تبریک می‌گویم چرا که این پیروزی نه برای آفریقای جنوبی بلکه برای کل دنیا است.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه بیان کرد: برگزاری انتخابات موفق و پیروزی حزب AMC و پیروزی جاکوب زوما در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تبریک می‌گوییم.
 
وی ادامه داد: معتقدیم ثبات سیاسی طی دو دهه گذشته و رای قاطع مردم حاکی از درک بالای سیاسی مردم و نخبگان جامعه آفریقای جنوبی و التزام به حل مشکلات از طریق گفتگو و رهبری حکیمانه زوما در اداره کشور است.
 
امیرعبداللهیان افزود: قرن گذشته قرن نهضت‌های آزادی بخش به ویژه در آفریقا برای رفع استعمار بود که این امر باید ادامه یابد و عقب ماندگی‌ها جبران شود.  
 
معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس خود رویکرد همکاری با آفریقای جنوبی داشته و به نحو چشم گیری در سطح روابط افزوده البته ایران برای ایجاد زمینه مناسب عملی و پایدار با کشورهای آمریکا تلاش کرده و حمایت از مواضع کشورها در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی از اهداف اصولی ایران است براین اساس ما از روند برقراری دمکراسی در آفریقای جنوبی حمایت می‌کنیم.
 
وی افزود: ایران از ایفای نقش مردم در تعیین سرنوشت خود پشتیبانی کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط با رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی را قطع کرد و بلافاصله با فروپاشی آن در سال 1993 اقدام به تجدید روابط با دولت جدید آفریقای جنوبی به رهبری ماندلا کرد.
 
وی بیان کرد: اطمینان داریم سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی آغازی مجدد بر گسترش روابط صمیمانه مابین دو کشور شود و استفاده‌ای شایسته از ظرفیت‌های موجود شود چرا که باور ما این است در عصر کنونی روابط بین‌الملل که قدرت‌های جهانی قصد تحمیل خود را از طریق جهانی شدن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارند بهره‌‌مندی از روابط و تعامل بین کشورهای هم‌سو بسیار مناسب است.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه اظهار داشت: مناسبات عمیق ایران با کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی ما را بر آن داشته تا بیش از این ریشه انس و الفت خود را مستحکم ساخته و سطح روابط دو جانبه را پایدارتر کنیم.
 
وی تصریح کرد: توسعه روابط، ‌سیاست قطعی و اصولی ایران است و تحت تاثیر شرایط و فراز و فرودهای سیاسی قرار نمی‌گیرد.
 
وی بیان داشت: طی یک سال گذشته شاهد روابط مطلوب بین ایران و آفریقای جنوبی بودیم که براین اساس یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک پس از وقفه‌ای پنج ساله برگزار شد و پس از آن شاهد افزایش رفت و آمد در سطوح بالا از جمله سفر رئیس‌ مجلس ایران به آفریقای جنوبی در ماه فوریه و حضور خانم ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی در مراسم تحلیف دکتر روحانی و هم چنین سفر اخیرشان به ایران هستیم که همگی بیانگر اراده و عزم دو کشور در توسعه روابط است.  
 
امیرعبداللهیان تصریح کرد: نتایج حاصل کمیسیون مشترک دو کشور نشانگر ظرفیت همکاری و اراده برای توسعه مناسبات است و دو طرف مصمم هستند با برنامه‌های هماهنگ در روابط دو جانبه اهتمام ورزند و اطمینان داریم تلاش مشترک روابط ایران آفریقای جنوبی در تمامی ابعاد گسترش یابد.
 
وی افزود: دو کشور در صحنه جهانی مثل سازمان ملل، جنبش عدم تعهدو گروه 77 تعاملات و همکاری سازنده‌ای دارند و با توجه به نزدیکی دو کشور انتظار می‌رود این نوع همکاری‌ها افزایش یابد.  
 
امیرعبداللهیان تصریح کرد: موقعیت ژئواستراتژیک دو کشور و دیدگاه مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند بستری مناسب برای هم‌سویی و برقراری صلح و امنیت باشد.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: ایران آماده است همکاری نزدیک‌تر و شایسته‌تری با آفریقای جنوبی در چارچوب بریک پایه‌ریزی کند و با نگاهی به زمینه‌های متنوع و موجود دو کشور برای افزایش مناسبات اقدام کند چون بر این باوریم ایران و آفریقای جنوبی در چارچوب روابط جنوب- جنوب تبدیل به شرکای استراتژیک شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: قطعی ، اصولی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار