اصفهان/

محور فرهنگی تاریخی کاشان- سیلک – فین موزه ای از انواع فعالیت های بشر در عرصه زمان

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری: محور فرهنگی تاریخی کاشان- سیلک – فین تنها محور تاریخی در ایران است که از لحاظ استمرار استقراری 45000 سال تاکنون،تنوع آثار،جابجایی استقرارها در دشت،سازه های آبی و تنوع آثار معماری و دست ساخته های بشری غنی بوده و بیانگر مراحل ترقی انسان از غار نشینی تا یکجا نشینی و مدنیت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،"مهران سرمدیان" ضمن تاکید بر ارزش تاریخی این محور افزود:محور فرهنگی تاریخی کاشان- سیلک- فین به طول 5/5 کیلومتر با جهت غربی شرقی در ضلع غربی شهر تاریخی کاشان واقع شده است.این محور از سمت شرق به شهر تاریخی کاشان،از غرب به ارتفاعات کرگز و از شمال و جنوب به باغات و زمین های کشاورزی این منطقه محدود می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان اذعان داشت:در واقع محور فرهنگی تاریخی کاشان- سیلک فین نه تنها یک محور بلکه موزه ایی از انواع فعالیت های بشر در عرصه زمان می باشد.

وی ادامه داد :محوطه روباز کفتار خون در دامنه ارتفاعات کرگز و باغ فین با قدمت پارینه سنگی میانه، محوطه روبازدرین مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم محوطه روبازسفیدآب درمنطقه فین بزرگ باقدمت پارینه سنگی جدید،تپه قلعه شورابه باآثاراستقراری قبل ازتمدن سیلک(9000 سالقبل) از مهمترین جاذبه این منطقه بشمار می رود .

همچنین آثاری مربوط به دوران بعد به ویژه اسلامی همچون باغ فین،امامراده هادی،امامزاده قاسم،شاهزاده ابراهیم،می باشد.

بنابر این گزارش از جمله یکی از آثار بسیار ازرشمند موجود در این محور،محوطه باستانی کفتار خون می باشد که در حدود 5/3 کیلومتری غرب باغ فین و در حدود 6 کیلومتری جنوب- جنوب غربی کاشان قرار دارد.

مطالعات حاصل از بررسی های باستان شناسی در ارتفاعات غرب کاشان نشان می دهد که جوامع شکارگر گردآورنده پارینه سنگی میانی حداقل پیش از 40 هزار سال قبل در منطقه کاشان مستقر بوده و از اطراف چشمه های موجود در امتداد ارتفاعات حاشیه دشت به عنوان اردوگاههای موقت استفاده می کردند.

از دیدگاه علم باستان شناسی مطلب فوق الذکر بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که می توان اطلاعات بسیار مفیدی از سکونت های پارینه سنگی در فلات مرکزی،همچنین ویژگی های صنایع سنگی پارینه سنگی در فلات مرکزی ایران بدست آورد.

گفتني است محوطه های زرد کوه ساحل و کوه ساحل در خرداد 82 به شماره22934در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده اند. /س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.