المانیتور گزارش داد:

اتحاد وزرای کابینه، تهدیدی بزرگ پیش روی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

اتحاد وزرای کابینه رژیم صهیونیستی در پی پیروزی "ریولین" در انتخابات ریاست این رژیم، می‌تواند برای نخست‌وزیر اسرائیل خطرناک باشد و وی را با تهدیدات جدی در ادامه اداره اسرائیل مواجه کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل تلاش همه‌جانبه‌ای را برای پیروزی نامزد مورد نظر خود در این انتخابات انجام دادند، اما پیروزی "رئوون ریولین" در این انتخابات به نظر می‌رسد برنامه‌های این دو را به هم زده است.

بر اساس این گزارش، آویگدور لیبرمن در روز انتخابات امید بسیاری داشت که دهمین رئیس اسرائیل مئیر شیتریت، عضو پارلمان و عضو حزب حاتنوا باشد. اما تنها ساعاتی پس از رای‌گیری بود که امیدهای وی رنگ باخت و ریولین به عنوان رئیس جدید اسرائیل انتخاب شد.

لیبرمن قرار بود دقایقی پس از رای دادن، برای شرکت در کنفرانسی به آفریقا سفر کند، سفری که 10 روز به طول خواهد انجامید. در واقع به نظر می‌رسد زمان‌بندی وی برای این کار بسیار دقیق و عالی بود. زیرا وی به مدت 10 روز از اسرائیل و از نخست‌وزیر که بزرگ‌ترین بازنده انتخابات در اسرائیل بود، دور خواهد ماند.

حقیقت این است که بنیامین نتانیاهو و لیبرمن رهبری روند تلاش برای به دست گرفتن قدرت و ریاست اسرائیل را در اختیار داشتند که در این راه شکست خوردند. علت اصلی آن شاید این بود که این دو در ایجاد اتحاد میان اعضای کابینه برای پیروزی نامزد مورد نظر خود و همچنین اتحاد میان خود ناتوان بودند. این شکست نشانه فقدان قدرت در نخست‌وزیر و وزیر خارجه برای ایجاد اتحاد میان خود در این زمینه بوده است.

در واقع اختلافات میان لیبرمن و نتانیاهو پیش از این نیز آشکار شده بود. دو طرف تاکنون بارها در محافل عمومی درباره این مسئله که نتانیاهو به مشورت با لیبرمن که فرد شماره دو حزب لیکود محسوب می‌شود، دچار اختلاف و درگیری لفظی شده‌اند. حتی نتانیاهو درباره اعلام حمایت رسمی خود از ریولین پس از پیروزی وی در انتخابات نیز با لیبرمن مشورت نکرده است، این در حالی است که این اعلام موضع برخلاف توافقات انجام شده میان دو طرف بود.

این در شرایطی است که لیبرمن در انتخابات سال گذشته با ایجاد اتحاد میان دو حزب اسرائیل بیتنا و لیکود، تلاش بسیاری برای جلوگیری از شکست نتانیاهو در انتخابات انجام داد و در این راه موفق نیز شد. اما اکنون لیبرمن به طور رسمی به عنوان رقیب نتانیاهو در انتخابات بعدی خود را مطرح کرده است. این به این معنا است که نتانیاهو قربانی یک اتحاد سیاسی قوی جدید در اسرائیل میان موشه کاهلون، وزیر ارتباطات و لیبرمن خواهد شد. چنین ائتلافی به منزله نابودی راستگرایان اسرائیل و وارد آمدن ضربه شدید به حزب لیکود و نتانیاهو خواهد بود.

با وجود ابراز حمایت نتانیاهو از پیروزی ریولین، بزرگترین نگرانی حال حاضر نخست‌وزیر، گیدئون سعار، وزیر داخلی اسرائیل و یا حائم کاتز، عضو پارلمان که از اعضای کمپین مبارزاتی ریولین بودند، نیست. این دو نمی‌توانند خطری برای نتانیاهو محسوب شوند. بلکه آن چیزی که نتانیاهو بسیار درباره آن نگران است، دو سناریوی تهدید‌آمیز است. یکی اتحاد لیبرمن و کاهلون، و دیگری که آن نیز در طول انتخابات ریاست اسرائیل مشخص شد، ایجاد ائتلاف میان تزیپی لیونی، وزیر دادگستری و مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل در مذاکرات صلح با فلسطین با ایزاک هرتزوگ، رئیس حزب کار و عضو پارلمان و همچنین رهبر مخالفان دولت نتانیاهو است.

ائتلاف میان لیونی و هرتزوگ پتانسیل قوی‌تر شدن را دارد و این می‌تواند به معنای سقوط روند اداره دولت در اسرائیل باشد که همین مسئله به نگرانی بزرگتر نتانیاهو تبدیل شده است. به زودی مشخص خواهد شد که لیونی بیش از آن که به حزب لیکود و نتانیاهو و لیبرمن نزدیک باشد، به حزب کار نزدیک است. تحت چنین شرایطی، اتحاد میان احزاب کار، هاتنوا و یش‌آتید شکل خواهد گرفت و ائتلاف جدیدی علیه نتانیاهو ایجاد خواهد شد. 
اگرچه اختلافات بر سر انتخاب رئیس اسرائیل پایان یافته است، اما به نظر می‌رسد تاثیرات آن به ایجاد پس‌لرزه در سیستم سیاسی اسرائیل پیش از برگزاری انتخابات سراسری در دوره بعدی ادامه دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار