درخواست کمک محرمانه مالکی از دولت اوباما/ تأکید کاخ سفيد بر حمايت از دولت عراق/ در دستور کار نبودن حملات هوایی واشنگتن

کاخ سفید بر حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، کاخ سفید بر حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه افراطی دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) تاکید کرد.

کاخ سفید  اعلام کرد واشنگتن قصد دارد به جای قبول درخواست های عراق برای هدف قرار دادن تروریست‌ها، نیروهای عراقی را برای مقابله با آن‌ها تقویت کند. 

یک مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد عراق خواستار آن شده است که آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و یا بمباران مواضع شورشیان با هواپیماهای سرنشین دار ،‌ به این کشور برای مقابله با این گروه کمک کند. 

وی به جزئیات بیشتری درباره اینکه واشنگتن برای کمک به عراق چه اقداماتی به عمل خواهد آورد اشاره ای نکرد و تنها افزود این کشور طیفی از درخواست ها را مورد بررسی قرار خواهد داد. 

کاخ سفید در عین حال اعلام کرد حملات هوایی در دستور کار اصلی واشنگتن قرار ندارد و این کشور چگونگی کمک به دولت عراق را برای مقابله با شورشیانی که به واسطه جنگ داخلی در سوریه قدرت گرفته اند بررسی می کند. 

"برنادت میهان" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد در حالی که شورای امنیت ملی پیوسته طیفی از گزینه ها را بررسی می کند ، در حال حاضر محور اصلی مذاکرات با دولت عراق و ملاحظات سیاسی ما بر تقویت توانمندی نیروهای این کشور برای مقابله با اعضای دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش و تهدیدهای این گروه قرار دارد.

روزنامه وال استریت ژورنال ابتدا در گزارشی به نقل از مقامات بلندپایه آمریکا نوشت عراق نشان داده است به آمریکا اجازه خواهد داد شورشیان القاعده در این کشور را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و سرنشین دار هدف قرار دهد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی اعلام کرد نوری مالکی نخست وزیر عراق به طور محرمانه از دولت اوباما خواسته است تا حملات هوایی به مناطقی را که شورشیان استفاده می کنند بررسی کند. 

یک مقام عراق در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد عراق خواهان حملات هوایی آمریکا علیه شورشیان است اما معتقد است دولت اوباما تمایلی برای دخالت در این زمینه ندارد. 

وی افزود در توافقنامه راهبردی که سال 2008 بین آمریکا و عراق به امضاء رسید به اینگونه حملات اشاره شده است و بر اساس آن شمار محدودی از نیروهای آمریکایی می توانند در این حملات شرکت داشته باشند. 

وی در عین حال افزود گمان نمی کنم آمریکایی‌ها تمایلی برای شرکت در این حملات داشته باشند. 

روزنامه تایمز به نقل از کارشناسان آمریکایی که امسال به عراق سفر کردند نوشت مقامات عراق به آنها گفتند امیدوارند آمریکا با استفاده از توانمندی هوایی خود مناطقی را هدف قرار دهد که تروریست‌ها از آن برای آموزش و حملات خود استفاده می کنند. 

مقامات عراقی همچنین ابراز امیدواری کردند آمریکا به نیروهای عراقی برای جلوگیری از عبور این ستیزه جویان از سوریه به داخل خاک عراق کمک کند. 

کاخ سفید گزارش این روزنامه را تایید نکرده است. 

سخنگوی شورا امنیت ملی آمریکا اعلام کرد :" قصد نداریم وارد جزئیات گفتگوهای دیپلماتیک شویم اما دولت عراق روشن کرده است از حمایت ما علیه شورشیان استقبال می کند." 

وی افزود: " از ابتدای امسال ارسال محموله‌های حاوی تجهیزات نظامی را سرعت بخشیده ایم و آموزش نیروهای امنیتی عراق را تقویت کرده ایم.  و در تلاش هستیم با دولت عراق در اتخاذ رویکردی جامع برای مقابله با تهدیدهای تروریستی همکاری کنیم. کمک های ما کامل و جامع بوده است و همچنان ادامه خواهد داشت. "

تروریست‌های داعش از یک گروه جدا شده از القاعده روز چهارشنبه شهر تکریت عراق را تصرف کردند و به بزرگترین پالایشگاه نفت این کشور نزدیک شدند.

آنها با تسلط بر تکریت پس از تصرف شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق توانستند در اقدامات سریع خود علیه دولت تحت کنترل شیعیان این کشور به پیشروی های بیشتری دست یابند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار