معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم :

هزینه حامل‌های انرژی در دانشگاهها از "بودجه پژوهشی" بیشتر است

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اعلام اینکه سیاست استفاده از روش های بهینه مصرف الگو سیاست وزارت علوم در سال جدید است، گفت: دانشگاهها و مدیران پیشرو در بهینه سازی مصرف انرژی تشویق می شوند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر محمد حسین امید در جمع مدیران عمرانی دانشگاهها و مراکز تابعه وزارت علوم اظهار داشت: متاسفانه هزینه حامل های انرژی دانشگاهها از بودجه پژوهشی آنها بیشتر است  و در حالی  15تا20درصد بودجه دانشگاهها صرف تامین انرژی می شود که هنوز بودجه پژوهشی  آنها به  15 درصد نرسیده و رسیدن به این معیار از برنامه های ابلاغی جدید وزیر علوم به دانشگاهها می باشد.

وی افزود:  علیرغم اینکه متخصصان و دانشمندان کشور در مجموعه آموزش عالی و در دانشگاهها تربیت می شوند نتوانستیم از این توانمندی استفاده کنیم و از حیث معماری منظر ، فضای سبز ، تاسیسات ، استحکام بناها و مصرف بهینه انرژی نه تنها در دسته بهترین های کشور نیستیم بلکه در مواردی از سطح متوسط هم پایین تر هستیم.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: استفاده از تجهیزات جدید و روش های نوین مصرف انرژی در همه ساختمان های دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هزینه بسیار بالایی را می طلبد ، لذا در کنار تجهیز ساهتمان های در دست احداث به  فناوری های نوین و کم مصرف باید در ساختمان های موجود نیز با  استفاده از الگوی مصرف صحیح میزان هدر رفت انرژی را کاهش دهیم.

وی افزود: کاهش مصرف انرژی لزوما به استفاده از تجهیزات جدید متکی نیست و  نوآوری و خلاقیت نیز جایگاه مهمی دارد همانطور که در معماری سنتی ایران و در نواحی گرمسیر و کویری با استفاده از امکاناتی نظیر بادگیرها  تهویه ساختمان ها مدیریت می شد.

دکتر امید با اشاره به اینکه بار اصلی کاهش مصرف انرژی برعهده مدیران عمرانی و فنی دانشگاههاست تاکید کرد: سیاست وزارت علوم در این دوره کاهش تصدی گری و پرهیز از ورود به امور جزیی دانشگاهها است و از طریق برنامه ریزی و تدوین آیین نامه ها و بخشنامه ها ی مناسب  در نظر دارد دانشگاهها را مورد حمایت قرار دهد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار