دکتر روحانی در حاشیه نمایشگاه چالش‌های زیست محیطی تشریح کرد

گام‌های جدی دولت برای تهیه بنزین جهت ایجاد شرایط بهتر در شهرهای بزرگ کشور

رییس جمهور گفت: یکی از دغدغه‌های دولت تدبیر و امید مساله محیط زیست است و همانطور که مطلع هستید با وجودی که به لحاظ مالی تحت فشار هستیم اما گامهای جدی برای تهیه بنزین برداشته ایم

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، "دکتر حسن روحانی" رییس جمهوری روز چهارشنبه، معضلات زیست محیطی را یک مساله و نگرانی جهانی خواند و تصریح کرد برای حفاظت از محیط زیست، همه مردم باید دست به دست هم دهند و دولت نیز به وظایفش در این راستا عمل خواهد کرد.

رییس جمهوری که پس از نشست هیات وزیران و در حاشیه بازدید از نمایشگاه "چالش‌های زیست محیطی" با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: بخشی از جلسه امروز دولت به ارائه گزارش درباره موضوع محیط زیست اختصاص داشت. معضلات محیط زیست امروز به نگرانی عمده در سراسر جهان تبدیل شده و همه کشورها باید کمک کنند تا معضلات محیط زیست حل شود.

دکتر روحانی گفت: بحث گازهای گلخانه‌ای یکی از نگرانی‌های عمومی مهم در سطح جهانی است و کشور ما نیز معضلاتی در عرصه محیط زیست دارد.

رییس جمهوری افزود: یکی از دغدغه‌های دولت تدبیر و امید مساله محیط زیست است و همانطور که مطلع هستید با وجودی که به لحاظ مالی تحت فشار هستیم اما گامهای جدی برای تهیه بنزین برداشته ایم تا شهرهای بزرگ کشور به لحاظ آلودگی هوا شرایط بهتری پیدا کنند.

دکتر روحانی به وضعیت دریاچه ارومیه و توجه ویژه دولت به این موضوع اشاره کرد و گفت: در نخستین جلسه هیات دولت در سال گذشته، کارگروهی برای بررسی وضیعت دریاچه ارومیه تشکیل شد که وظیفه آن تهیه گزارشی از اوضاع دریاچه بود که این گزارش اکنون آماده شده و هفته آینده این گزارش را بررسی و امیدواریم بتوانیم مساله را حل و فصل کنیم.

رییس جمهوری افزود: البته مشکلات تنها به این مسائل محدود نمی شود. برخی مشکلات، مثل مشکل ریزگردها منطقه ای هستند که باید در سطح منطقه ای دنبال شوند. خود مساله آب یکی از مسایل مهم برای کشور است که دولت تصمیمات جدی برای رفع این مشکل خواهد داشت و در هفته های آینده برخی از این تصمیمات اجرایی می‌شود و در صورت لزوم این تصمیمات را برای مردم تشریح خواهیم کرد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که مساله فرهنگ سازی در عرصه حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است و آیا هیات دولت در این زمینه هم برنامه ای دارد؟ گفت: مساله فرهنگ بسیار اهمیت دارد و در نشستی که اخیرا با مسوولان و دست اندرکاران سازمان حفاظت محیط زیست داشتم، گفتم که باید آموزش و پرورش، رسانه ها و همه دستگاه های دخیل در فرهنگ سازی در این زمینه کمک کنند چرا که این مساله ای نیست که به تنهایی از عهده دولت برآید.

رییس جمهوری اضافه کرد: اساساً در همه امور کشور مردم باید این احساس را داشته باشند که این امور مربوط به کل ملت است و هر کار ملی، به تک تک آحاد مردم مربوط است. دولت نیز در این راستا به وظیفه خود برای ایجاد تسهیلات و اعمال حمایت های لازم، عمل خواهد کرد اما برای حفاظت از محیط زیست همه مردم باید در میدان حضور داشته باشند و این مساله باید دغدغه رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی نیز باشد.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد همان طور که ملت ایران همه مشکلات خود را در مقاطع مختلف با همکاری و همدلی حل کرده، این مشکلات نیز با همیاری حل شود و تلاش‌ها برای سالم سازی محیط زیست به نتیجه برسد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از این گفتگو و در پاسخ به پرسشی درباره سفرش به آنکارا گفت: ترکیه کشور بسیار مهمی است و آنچه رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه در این سفر اعلام کردند این بود که این کشور می‌خواهد رابطه اش با ایران از نظر اقتصادی و سایر همکاری‌ها شبیه رابطه آلمان و فرانسه باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: نظر مقامات ترکیه آن است که همان طور که آلمان و فرانسه در بسیاری از عرصه های اقتصادی، صنعتی و علمی در حال فعالیت مشترک و پیشبرد مشترک امور هستند، ایران و ترکیه نیز چنین روابطی داشته باشند که این نشان از اراده جدی آنها برای گسترش روابط است.

دکتر روحانی با اشاره به برگزاری شورای روابط راهبردی ایران و ترکیه در سفرش به آنکارا، اظهار کرد: نفس تشکیل این شورا بسیار مهم بود و تصمیمات بسیار مهمی نیز در این جلسه در زمینه‌های اقتصادی و مسائل علمی، فرهنگی، گردشگری اتخاذ شد و مذاکرات خوبی در مباحث منطقه‌ای و بین المللی انجام شد.

رییس جمهوری تصریح کرد: ایران و ترکیه دارای تمدن های ریشه دار و بزرگی هستند و اشتراکات و نزدیکی های فرهنگی زیادی دارند. دو کشور امکانات و ظرفیت های بسیار زیادی در عرصه های مختلف دارند که بنده در سخنرانی خود در جلسه مشترک اتاق های بازرگانی دو کشور اعلام کردم که ایران نمی‌خواهد با ترکیه رقیب باشد بلکه می خواهیم همکار و در کنار یکدیگر فعالیت کنیم.

دکتر روحانی گفت: دولت تدبیر و امید اراده جدی برای نزدیکی با کشورهای دنیا و به ویژه با همسایگان و از جمله ترکیه دارد و تصمیم دو کشور، ارتقاء سطح روابط فعلی به دو برابر است که امیدوارم طی یکی دو سال آینده این هدف محقق شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار