معاون ساماندهی امور جوانان در گفتگو با رئیس فراکسیون جوانان مجلس:

علت پیچیده شدن بحث وام ازدواج سیستم بانکی است که وام ازدواج در اولویت برنامه اش نیست

دکتر گلزاری در گفتگوی زنده تلویزیونی با رئیس فراکسیون جوانان مجلس مباحث مطرح در حوزه جوانان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران برنامه متن و حاشیه که از شبکه سه سیما پخش شد به مناسبت هفته جوانان، به موضوع جوانان و مسائل آنان اختصاص داشت.

محور اصلی این برنامه بحث ادغام وزارت ورزش و جوانان بود که معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به سوالی درخصوص وزارتخانه و انتقاد به ادغام گفت: من انتقاد جدی به ادغام دارم. نه تنها من بلکه مجلس، دولت و حتی موافقین ادغام هم مخالف هستند.

پس از اینکه مجری برنامه با استناد به نقل قولی از صحبت های گذشته دکتر گلزاری انتقاد به دولت و وزارت ورزش و جوانان را فضا سازی رسانه ای و سیاسی دانست. دکتر گلزاری مباحث وی را اینطور کامل کرد: من این مسئله را سیاسی نمی دانم و خیلی خوشحال هم هستم که مسئله رسانه ای شده  تا شاید دوستان ما در مجلس و دولت این مسئله را جدی بگیرند. من درست نمی دانم که بحث سیاسی خوانده شدن انتقاد ها مربوط به چه زمانی است اما در نهایت به بهانه این اقدام، حمله کردن به وزیر ورزش و جوانان که خود او هم مخالف ادغام بود، بی انصافی است.

مهرداد بذرپاش به عنوان طرف دیگر این گفتگو و رئیس فراکسیون جوانان مجلس که از منتقدان ادغام بود، در پاسخ به تفاوت های آنچه که در وزارت ورزش و جوانان باید اتفاق می افتاد و افتاده چه می داند گفت: بله به نظرم اگر ادغام صورت نمی گرفت بهتر بود، چون از ظرفیت دو سازمان استفاده ی بهتری می شد. ولی از این منظر هم نگاه کنیم که چه در دولت سابق و چه الان حدس زده می شد که اگر این دو سازمان با هم ادغام شود. به دلیل جذابیت بیشتر، مسئله ورزش که یک کار روزمره است و حواشی جذاب خود را دارد، موضوع  چند هفته رسانه ها را تامین می کند.

وی افزود: موضوع جوانان صرفا یک موضوع نیست، مسکن، تحصیل، اوقات فراغت و.. است. ما شورای عالی جوانان داریم که بیشتر از آن می توانیم استفاده کنیم. موضوع ساختار مهم است اما همه موضوعات نیست.

در ادامه برنامه از سوی دکتر بذرپاش بحث وام ازدواج مطرح شد. او در انتقاد به اجرایی شدن و کیفیت وام ازدواج گفت: یکی از بزرگترین مشکلات جوانان اشتغال و ازدواج و مسکن است. ما در دولت قبلی وام ازدواج را از 500 هزارتومان برای هر طرف به سه میلیون تومان رساندیم. اما حالا با توجه به تورمی که در کشور ایجاد شده حتی سه میلیون تومان هم عددی به حساب نمی آید. اما در حال حاضر وام ها متوقف شده است. سالی چهارهزار میلیارد تومان باید وام ازدواج بدهند که نظام بانکی ما با بی انصافی این کار را نمی کند. هشتاد تا صدهزار میلیارد معوقات را پیگری نمی کند و لنگ چهار هزار میلیارد تومان است. یکی دیگر از مشکلات جوان مسکن است. افرادی هستند که قدرت خرید ملک را در اول زندگی دارند، ولی بعضی ها کم درآمد هستند و طرح مسکن مهر تنها طرحی بود که ممکن بود افراد کم بضاعت را صاحب خانه کند، خب می بینیم که این طرح تعطیل شد.

گلزاری پس از انتقادات نماینده مجلس علت پیچیده شدن بحث وام ازدواج را سیستم بانکی دانست که وام ازدواج در اولویت برنامه اش نیست. انتقاد دیگر دکتر گلزاری هم به مجلس بود که وام ازدواج را در بودجه سال 1393 در نظر نگرفته بودند.

پس از ورود به بحث فرهنگی، موضوع گفتگو بیشتر بر مباحث فرهنگی و اجتماعی متمرکز شد. دکتر گلزاری در مورد برنامه هایش برای ایجاد نشاط و شادی متناسب با فرهنگ اسلامی در کشور گفت : متاسفانه به دلایل مختلف ما یاد نگرفتیم که شادی بکنیم، حتی به خانواده هم آموزش ندادیم که در خانه چطور شادی به وجود بیاید. ما دو نوع شادی حسی و گذرا داریم، مثل این که چهره خندان داشته باشید که به این در فرهنگ ما نشاط می گویند. ما به این شادی های سطحی خیلی نیاز داریم. شادی پایدار هم داریم که عواملی مثل سلامت جسمی، معنویت، مسکن، ازدواج موفق و اشتغال شادی پایدار به وجود می آید. سال های زیادی است که در مسائل فرهنگی کارهای زیادی نداشتیم. نباید جلوی فعالیت های ساده ای که جوانان می کنند را بگیریم، اصلا باید پروژه افزایش شادی و نشاط را فراهم کنیم. مطالعات اسلامی و روانشناسی هم در این حوزه سر و سامان داده ایم،محور صحبت های برنامه به سمت اتفاقات فرهنگ رفت و هر دو طرف در مورد شبکه های اجتماعی، دنیای مجازی، شبکه های ماهواره ای نظراتی داشتند.

مهرداد بذرپاش راهکار استاندارد سازی این فضاها را افزایش سطح سواد رسانه ای دانست و گفت: باید بنای ارائه خوراک فرهنگی سالم را فراهم کنیم و همچنین در کنار افزایش سطح سواد رسانه ای کارهای ایجابی گسترده انجام بدهیم، مثل افزایش شبکه های تلویزیونی صدا و سیما.

گلزاری هم پیرامون این موضوع اظهار داشت: در مورد فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای من با آقای بذرپاش هم گام هستم. برخی از شبکه های ماهواره ای کاری جز زدن خانواده از بین بردن تقدس خانواده و مسئولیت پذیری ندارند. اما راهکار این است که با آنهایی که خیلی محتوای مستهجن دارند جدی برخورد کنید. اما در جاهای زیاد تری باید در دو سطح کار کنیم. یکی افزایش سطح سواد رسانه ای و افزایش فرهنگ خودمان است. من از صدا و سیما گله دارم که در این چند سال هرچند تعداد برنامه های زیادی دارد اما از نظر محتوایی برای خانواده ضعیف بوده است.

وی تصریح کرد: ما در سازمان اعلام کردیم که حاضریم برای یک سال، برنامه های رادیو و تلویزیون برای حوزه جوانان را تامین کنیم. ما اگر بخواهیم کار ایجابی بکنیم چرا رسانه ملی آنقدر فعال نیست.چهار سال پیش ما 30 برنامه با موضوع روانشناسی مثبت و اسلام را تهیه کردیم. اما حالا می گویند ما باید پول بدهیم. ما وقتی همه امکانات را داریم صدا و سیما چرا از ما استفاده نمی کند.

در اواخر برنامه هم هر دوطرف بر همکاری مجلس و وزارت ورزش و جوانان تاکید کردند و تمایل خود را برای برقراری ارتباط سازنده و راهبردی بین فراکسیون جوانان مجلس و امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کردند.

برچسب ها: ازدواج ، فراکسیون ، بانکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار