افخم در نشست خبری:

غرب در مسیر احترام به حقوق ایران باید تصمیم سختی بگیرد/ وزارت خارجه پیگیر پرونده بابک زنجانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در هر حال پذیرش واقعیت بخش مهمی از روند جاری است که طرفین در مذاکرات باید به سمت آن حرکت کنند و در مسیر احترام به حقوق ملت ایران و تثبیت این حقوق باید تصمیم سختی بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست سخنگویی این هفته پیرامون ناآرامی های اخیر عراق گفت: متاسفانه طی چند روز گذشته در برخی شهرهای عراق عملیات‌های تروریستی صورت گرفته و تروریست‌ها شهرها و روستاها را هدف قرار داده‌اند که خوشبختانه با فعالیت خوب ارتش، دولت و ملت عراق این تروریست‌ها مهار شده است
 
وی افزود: امیدواریم در چارچوب همکاری و وحدت ملی عراق مسئله تروریست‌ها حل شود و پیش از این جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود خطر تروریست‌ها محدود به یک منطقه نخواهد بود، اما متاسفانه اکنون شاهد گسترش این پدیده شوم هستیم و در همین راستا حمایت برخی کشورها دامنه فعالیت‌های تروریست را افزایش داده، بنابراین اتخاذ تدابیر جدی برای جلوگیری از گسترش فعالیت تروریست‌ها از هر زمان دیگری ضروری‌تر است و تمامی کشورها باید به این مسئله به عنوان یک خطر جهان‌شمول نگاه کنند و در یک تلاش جمعی نسبت به برخورد با آن گام بردارند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر نماینده کشورمان به عربستان برای حضور در اجلاس کشورهای خارجه سازمان همکاری اسلامی گفت؛ چهل و یکمین اجلاس مشورتی وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در 28 و 29 خرداد در جده برگزار می‌شود و طبق قطعنامه قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیئت ایرانی را به عهده دارند.
 
افخم در ادامه در مورد مذاکرات تیم هسته‌ای ایران با آمریکا و برخی طرف‌های دیگر اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان طی دو روز گذشته دیدارهای صریح و جدی را شروع کرده و گفتگوها با طرف آمریکایی و با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده و چارچوب گفتگوها در موضوع هسته‌ای متمرکز است و سرپرست تیم مذاکره‌کننده نیز ارزیابی خود را از روند مذاکرات اعلام کرده و آن را صریح، شفاف و مفید دانستند.

** اولویت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، تثبیت حقوق هسته‌ای است
 
وی افزود: این گفتگوها در چارچوب روندهای مذاکراتی انجام می‌شود و طرفین تلاش دارند گفتگوهای کارشناسی را منسجم‌تر انجام دهند تا برخی ابعاد بررسی و دیدگاه‌ها مبادله و از زمان بهترین بهره‌بردار شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان است و در همین راستا امروز نیز تیم مذاکره‌کننده با طرف فرانسوی و سپس برای گفتگو با هیئت روسی به رم سفر خواهد کرد.
 
افخم تصریح کرد: پذیرش واقعیت در روند جاری مذاکرات مسئله مهمی است و امیدواریم طرف‌های مقابل در مسیر احترام به حقوق ملت ایران گام بردارند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات اخیر فابیوس وزیر خارجه فرانسه پیرامون مذاکرات جاری اظهار داشت: مذاکرات در چارچوب مباحث هسته‌ای صورت می‌گیرد و زمانبندی گفتگوها نیز روشن است. در عین حال به دلیل اینکه طرفین می‌خواهند موضوعات را با جزئیات برسی کنند این گفتگوهای دوجانبه انجام می‌شود و در همین راستا امروز تیم مذاکره کننده هسته‌ای با مقام مسئول فرانسوی در ژنو گفتگو می‌کنند.

** امیدواریم طی روند مذاکرات مواضع مختلف و غیرمشابه به یکدیگر نزدیک شوند
 
وی افزود: بکاربردن چنین ادبیاتی تاریخ آن گذشته است و مربوط به قبل است، بنابراین ما خواستار واقع‌بینی در روند مذاکرات هستیم و اعلام می‌کنیم که از زیاده‌خواهی‌ها پرهیز شود، چرا که اینها بر حقوق هسته‌ای ایران تاثیر نمی‌گذارد.
 
افخم تاکید کرد: قطعا مواضع مختلف و غیر مشابهی وجود دارد و امیدواریم طی روند مذاکرات دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سلاح هسته‌ای ایران توهمی بیش نیست، چرا که سلاح هسته‌ای صددرصد ضد بشریت است و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله سلاح‌‌های کشتار جمعی کاملا روشن است. ما همواره با تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای مخالفیم و این مواضع صریح را در همه جا اعلام کرده‌ایم، بنابراین امیدواریم واقع‌بینی در شکل و محتوای مذاکرات حاکم شود و زیاده‌خواهی‌ها از بین برود.

افخم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تیم هسته‌ای کشورمان و دیگر اعضای 1+5 مذاکره دوجانبه یا چندجانبه خواهد داشت یا خیر، گفت: به محض تنظیم برنامه در این خصوص اطلاع رسانی می‌شود و همانطور که می‌دانید مذاکرات با‌ آمریکا انجام شده و با روسیه، فرانسه و آلمان انجام می‌شود و اگر برنامه دیگری تنظیم شود،اطلاع رسانی خواهیم کرد.

**مسئله دانشجویان ایرانی مقیم نروژ در حال پیگیری است
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون دانشجویان مقیم نروژ گفت: سفارت ما در نروژ موضوع دانشجویان را بررسی می‌کند در این راستا ملاقات‌هایی با مقامات این کشور داشته و مقامات نروژی نیز قول مساعدت داده اند و امیدواریم که این مسئله به نتیجه برسد.
 
وی افزود: حدود 600دانشجوی ایرانی در نروژ مشغول تحصیل هستند و در سال 2013 ، 300 نفر خواستار ادامه تحصیل در این کشور بودند و قریب به اتفاق درخواست کنندگان در داخل ایران بودند و تعداد کمی در نروژ اقامت داشتند.
 
وی ادامه داد: در عین حال طی چندین سال گذشته براساس تحریم‌های غیر قانونی که محدودیت‌ها در ادامه تحصیل در برخی رشته‌ها اعلام شده و این اقدام غیر قانونی شامل برخی دانشجویان ایرانی هم شده است، بنابراین تعداد کمی از دانشجویان هستند که خواهان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در این کشور بوده، بنابراین تمدید روادید افراد که احتمالا تعداد آنها به 4 نفر می‌رسد در دستور کار است و امیدواریم مشکلات مربوط به تمدید روادیدشان حل و فصل شود و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بازدید از سفارتخانه‌ها درمورد طرح بازدید از سفارتخانه‌ها اظهار داشت: ما از چنین رفت و آمدهایی که از سوی نمایندگان مطرح شده، استقبال می‌کنیم و قطعا این طرح اقدامی کمک کننده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف خود عمل می‌کنند و وزارت خارجه نیز در انجام وظایف کاملا شفاف است.

** پرداخت اقساط دارایی‌های کشورمان براساس توافق ژنو
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به مصر و حضور در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور منتخب این کشور گفت: در چارچوب دعوتی که از دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مصر به عمل آمده بود، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کردند.
 
وی با اشاره به روابط دوجانبه میان تهران_ قاهره تصریح کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مصر یکی از کشورهای مسلمان و مهم تاثیرگذار در منطقه است، طبعا مصر دارای ثبات سیاسی با حضور گروه‌های مختلف در سیاست داخلی این کشور یک مصر قوی خواهد بود و ما از اینکه در این شرایط تدابیری اتخاذ شود و همه گروه‌های مصری بتوانند دوباره در صحنه سیاسی ایفای نقش کنند، استقبال می‌کنیم و امیدواریم در شرایط جدید آرای مردم مصر نیز به همین سمت حرکت کند.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم از اینکه مجموعه کشورهای اسلامی بتوانند در تمام سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به طور قدرتمند ایفای نقش کنند، استقبال می‌کند.  
 
افخم در پاسخ به سوال دیگری در مورد پرداخت اقساط دارایی‌های کشورمان بیان کرد: حوزه مسئول پاسخگویی به این سوال بانک مرکزی است، اما در عین حال روال پرداخت اقساط دارایی‌های کشورمان براساس توافق ژنو در حال انجام است و پروسه بازگشت عراقی‌ها در زمانبندی خاص خود انجام می‌شود و اینکه چگونه خرج می‌شود براساس برنامه‌ است.

** روند بهبود تدریجی روابط تهران_ لندن در حال انجام است

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مسئله غنی‌سازی و گفتگو در مورد آن در جریان مذاکرات اظهار داشت: به دلیل اینکه این مسئله موضوعی مذاکراتی است و جزئیاتی بسیار فراتر از اخبار منتشره است، اجازه دهید که در روند مذاکراتی  پیرامون آن بحث شود.
 
افخم در مورد سطح روابط ایران و انگلیس و همچنین پرداخت غرامت پیرامون مسئله سفارتخانه گفت: روند بهبود تدریجی روابط تهران_ لندن در حال انجام است، کارداران ترددی مشغول کار هستند و به طور دوره‌ای به کشورهای سفر می‌کنند و خدمات مربوطه را انجام می‌دهند و نقل قول پیرامون پرداخت غرامت به این شکل نیست، چرا که هیچگونه توافقی برای پرداخت غرامت صورت نگرفته و قرار شده هیئت‌های دوطرف این مسئله را ارزیابی کنند و جزئیات بیشتر به بحث و تبادل نظر گرفته شود و اینکه چگونه پیش خواهد رفت و همچنین میزان این غرامت هنوز مشخص نیست.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر هیئت مذهبی آمریکایی به کشورمان گفت: این سفر در چارچوب تعاملات غیر دولتی صورت گرفته و در این سفر این هیئت دیدارهایی با اندیشمندان مذهبی کشورمان انجام داده و ما هیچ گونه ملاقات سیاسی نگرفته است و هدف آشنایی با جامعه آمریکایی با جامعه ایران ، تحولات و ظرفیت‌های کشورمان است تا بتوانند دیدگاه‌های ایران را از نزدیک بشنوند و حرکتی براساس حقایق و تحولات گروه‌های غیر دولتی بوده است.


**وزارت خارجه پیگیر پرونده بابک زنجانی است

افخم در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه کشورمان پیگیر وصول اموال خارج از کشور بابک زنجانی شده که بر این اساس تاکنون چه اقداماتی صورت  گرفته و آیا کشورهای مربوطه در این باره همکاری کرده‌اند؟ تصریح کرد: وزارت خارجه با برخی نمایندگی‌ها که اطلاعاتی از سوی مسئولان داخلی کشور در اختیارش قرار داده‌اند هماهنگی‌هایی با برخی از نمایندگی‌ها به عمل آورده‌ است و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برخی از مسئولیت‌ها و پیگیری‌ها را به وزارت خارجه احاله کرده و ما در حال پیگیری موضوع هستیم و این امر نیازمند اطلاعات کامل و دقیق است.

وی ادامه داد: این امر پروسه‌ای است که سفارتخانه‌های ما نسبت به آن حساس شده‌اند تا بتوانند اطلاعاتی را از آن سمت دریافت کنند و روند کار در جریان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان داشت: اطلاعاتی که دریافت می‌شود در کانال اداری به مسئولان ذیربط منعکس می‌شود و بر این اساس تاکید و تایید می‌کنند که این موضوع در وزارت خارجه در دست اقدام است.

**دولت و نیروهای امنیتی عراق توان مقابله با تروریست‌ها را دارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا در سفر امیرعبداللهبان به مصر پیرامون ارتقاء روابط صحبتی شده است یا خیر گفت: چنین بخشی هنوز زود است چرا که مراسم یک مراسم تشریفاتی بود و نماینده ما در حد متعارف خود حضور داشت و ملاقات کاری نبوده، اما در عین حال چگونگی پیشرفت کار این امکان ارزیابی را می‌دهد که روابط دوجانبه را چگونه بررسی کنیم.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون حضور ایران جهت کمک به عراق در مورد ناآرامی‌های اخیر تصریح کرد: توانمندی ارتش عراق، همکاری مردم و توان جمعی این کشور، نیروهای امنیتی این کشور توانستند فعالیت تروریست‌های تکفیری را مهار کنند و از این رو خود دولت عراق و مجموعه این کشور توان مقابله و مهار را دارند.
 
وی افزود: در عین حال لازم است برای مقابله کلی با تروریست همه کشورها به مسئولیت خود عمل کنند، همکاری جمعی با این پدیده شوم جهانی کما اینکه فعالیت تروریست‌ها در سوریه را نیز شاهد بودیم و خوشبختانه امروز عراق با مجموعه داشته‌های خود و توان جمعی توانسته تروریست‌ها را مهار کند.

**شهروندان برای اطلاع از اوضاع عراق با حوزه اداره کل ارتباطات وزارت امور خارجه تماس داشته باشند
 
افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند وزارت خارجه به دنبال برقراری رابطه با‌آمریکاست، اظهار داشت: اینکه برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند باید گفت که افراد در اظهارنظرهایشان آزاد هستند. اما اینکه بخواهند به عنوان یک تصمیم از آن یاد کنند مقداری نسنجیده است چرا که این مذاکرات جاری هسته‌ای و چنین مذاکراتی در دستور کار نیست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون توصیه‌های مسافرتی وزارت امور خارجه به هموطنانمان گفت: ما به طور متناوب به شهروندانمان برای سفر به کشورها به دلیل برخی خطرها اطلاع رسانی می‌کنیم در مورد عراق هم به صورت دوره‌ای اطلاع رسانی می‌شود که شهروندان برای سفر به این کشور با توجه به خطرات موجود ملاحظات را مدنظر قرار دهند و چنانچه سوالی دارند، می‌توانند با حوزه اداره کل ارتباطات وزارت امور خارجه تماس داشته باشد.
 
در همین راستا سایت دستگاه دیپلماسی فعال است و توصیه‌های مسافرتی به طور متناوب در این سایت قرار داده می‌شود و این مشورت‌ها در تامین امنیت و سلامت ایرانیان کمک کننده است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، علت تاخیر چهار روزه پیام تبریک دکتر روحانی به رئیس جمهور منتخب سوریه چیست، بیان کرد: ما ارزیابی اینگونه که شما فرمودید نداریم ، یک خصلت عمومی که تمامی رسانه‌ها دارد این است که سرعت عمل و واکنش‌های فوری را می‌پسندند، لذا کلمه تاخیر را تائید نمی‌کنم و این پیام در چارچوب خود انجام شد، مواضع ما صریح و شفاف و پیام دکتر روحانی روشن و در چارچوب مواضع کلان و اصولی بوده و لذا بهتر است تعابیر رسانه‌ای با نگاه تاخیر کمتر دیده شود.

** تاکنون هیچ درخواست کمکی از سوی عراق به ایران ارسال نشده است
 
افخم در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا عراق از ایران درخواست اعزام نیرو به این کشور داشته است یا خیر اظهار داشت: تا این لحظه چنین درخواستی صورت نگرفته و قطعا توان ارتش، دولت و ملت عراق پاسخگوی تروریست‌ها بوده و تقویت وحدت ملی در حل این مشکل کمک کننده است.
 
وی در ادامه در خصوص وضعیت ملوان ایرانی آزاد شده گفت: در سال 89 کشتی ایرانی به دست دزدان دریایی افتاد و بخشی از خدمه از جمله یک خدمه ایرانی در این جریان اسیر شد، متعاقب آن فعالیت‌هایی برای آزادی وی انجام شد و وزارت خارجه سفارت خود را در کنیا مسئول پیگیری و تلاش برای آزادی وی قرار داد و خوشبختانه با تلاش سفارت ما و ارتباط با شیوخ قبایل 17 خردادماه جاری تبعه ما توانست خود را به کنیا برساند و وی امشب وارد کشورمان می شود و قرار است پس از آن به مشهد برود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه یکی از همراهان پیشین تیم مذاکره کننده خطوط قرمزی را برای مذاکره کنندگان ترسیم می‌کند گفت: تثبیت حقوق هسته‌ای ما، مسئله غنی سازی و دیگر مسائل به عنوان موضوعات در روند مذاکرات وجود دارد و بومی ماندن این تکنولوژی مسئله‌ای است که تیم هسته‌ای کشورمان آن را دنبال می‌کند و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.
 
وی افزود جمهوری اسلامی ایران تحقیق و توسعه را شروع کرده و به توانمندی‌هایی رسیده و این دانش هسته‌ای براساس توان داخلی پایه‌ریزی شده و ما همواره اعلام کرده‌ایم که از دریافت نظرات استقبال می‌کنیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: مجموعه‌ای در سطح عالی کشور روند مذاکرات و این پرونده را در اختیار دارند و تمامی مباحث تصمیم گیری و سیاستگذاری می‌شود، بنابراین نظرات کارشناسی قابل قبول است، اما نظراتی که بخواهد در مسیر مذاکرات خدشه ایجاد کند، سازنده نیست.

**پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در ترکمنستان

افخم در ادامه در مورد ایرانیان زندانی در ترکمنستان گفت: متاسفانه در این زمینه بیشتر بخش منفی اطلاع رسانی شده و اقدامات مجموعه کنسولی ما هم خوب است که ذکر شود، در هرحال ارائه تسهیلات و خدمات در دستور کار است، لذا پروسه داخلی ترکمنستان هم مدنظر است و سفارت ما تلاش می‌کند تا براساس قوانین آنها زندانیانی که برخی به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین داخلی کشورها زندانی شدند، آزاد شوند و این مسئله نیازمند این است که گروه‌های کارشناسی گفتگوها را ادامه دهند و به نتایجی برسند و امکان بازگشت زندانیان به کشور فراهم شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد روابط ایران و عربستان تصریح کرد: ابتکار سفر به عربستان از سوی جمهوری اسلامی ایران بود و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفرهای منطقه ای خود سفر به عربستان را نیز مدنظر قرار دادند و این آمادگی بارها اعلام شده بنابراین سفر به ریاض به عنوان کشوری موثر در منطقه در دستور کار قرار دارد و مطمئنا در اولین زمان مناسب صورت خواهد گرفت.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی معتقد است که از طریق همکاری ، ثبات در منطقه برقرار خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در سفر قائم مقام وزیر خارجه کشورمان به عربستان در هفته آتی آیا پیرامون مسائل دوجانبه گفتگو خواهد شد یا خیر اظهار داشت: همیشه در سفر به کشورهای همسایه  بعد اول حوزه مناسبات دوجانبه است و سپس مسائل منطقه و موضوعات مورد علاقه مورد بحث و برسی قرار می‌گیرد و در این سفر قطعا گفتگوها در مسیر تقویت همکاری و ثبت مناسبات و استفاده از ظرفیت‌های منطقه برای حل مشکلات منطقه گفتگو خواهد شد، اما در برنامه سفر آقای سرمدی به ریاض محور اصلی سفر جلسه سازمان همکاری‌های اسلامی است و تاکنون چیزی پیش بینی نشده اما اگر با حضور هیئت‌ها برنامه‌ای تصویب شود، قطعا گفتگوهای خوبی شکل خواهد گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: مسائل منطقه و فعالیت‌ گروه‌های تکفیری یکی از موضوعات مهم در این جلسات است و فکر می‌کنیم همه کشورهای عضو برای کمک به حل این مسائل و فکر می‌کنیم گفتگوی همه کشورهای عضو برای کمک به حل این مسائل موثر باشد و بتواند صفحه جدیدی را رقم بزند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار