در جریان سفر رئیس جمهوری

بسته جامع همکاری "گازی" میان "ایران و ترکیه" تدوین شد

بسته جامع همکاری گازی میان ایران و ترکیه برای پیشبرد مناسبات اقتصادی دو کشور در حوزه انرژی تدوین شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از شانا علی ماجدی، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره مذاکرات گازی ایران و ترکیه که روز گذشته با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد، گفت: دور اول مذاکرات دو کشور به پایان رسیده و قرار است در ادامه موضوع های افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه، قیمت گاز صادراتی و شکایت ترکیه از ایران به دیوان بین المللی داوری در قالب این بسته توسط دو کشور پیگیری شود.
 
وی افزود: ایران و ترکیه مذاکرات را طبق یک برنامه زمانبندی ادامه می دهند.
 
ماجدی با اعلام اینکه طبق مذاکرات انجام شده میان دو کشور ایران و ترکیه، مقرر شد حجم مبادلات دو کشور به 30 میلیارد دلار برسد، افزود: به طور قطع انرژی و گاز سهم ویژه ای در  تحقق حجم مبادلات یاد شده دارد.
 
بر اساس این گزارش  ایران و ترکیه در سال 1996 قرارداد 25 ساله ای برای صادرات سالانه تا 10 میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه ارسال می شود. این پروژه در فوریه سال 2002 آغاز به کار کرد. ایران سال 2013 با صدور حدود 8 میلیارد متر مکعب، دومین تامین کننده گاز ترکیه بود، در حالیکه روسیه با صدور 30 میلیارد متر مکعب در رده نخست قرار دارد. تقاضای گاز ترکیه سالانه 40 میلیارد متر مکعب است.
 
با وجود اختلاف گازی ایران با ترکیه، این کشور یکی از مشتریان سنتی گاز ایران است و با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ایران گاز مازاد برای افزایش صادرات به ترکیه در اختیار دارد.
 
به گزارش شانا بیژن زنگنه، وزیر نفت که روز گذشته (19 خرداد) حسن روحانی، رئیس جمهوری را در سفر به ترکیه همراهی می کرد، دیشب برای حضور در اجلاس 165 اوپک (که 21 خرداد در وین برگزار می شود)، ترکیه را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، ایران ، ترکیه ، بسته ، همکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار