نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس:

ندیمی: تاکنون گام دوم هدفمندی یارانه‌ها اثر منفی و قابل اعتنایی نداشته است/موسوی: هنوز سهمی به تولید تعلق نگرفته است

به گفته موسوی نماینده مجلس:با گذشت مدتی از اجرای فاز دوم هدفمندی هنوز سهمی به تولید تعلق نگرفته است دولت یازدهم سعی دارد با اتخاذ تدابیر ویژه و با اولویت قرار دادن طبقات ضعیف جامعه تلاش کند تا فاز دوم را در مسیر صحیح خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 89 اجرایی شد و از نظر کارشناسان و اهل فن نقاط ضعف و قوت بسیاری را به همراه داشت و با تمام تأثیرات مثبت و منفی بر قیمت‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی،‌ گام اول پایان یافت و از اردیبهشت 93 فاز دوم شروع به کار کرد در حالی که شیب قیمت‌ها بر خلاف فاز اول با شیب ملایم‌تر و عاقلانه‌تری افزایش داشت که این موضوع تأثیر مثبتی بر تورم و رکود اقتصادی کشور دارد.
 
از طرفی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت تلاش کرده است تا در حوزه سلامت و امنیت غذایی برای اقشار پایین جامعه توجه بیشتری داشته باشد و توجه به تولید و محیط زیست از اولویت‌‌های کاری دیگر دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است.
 
در همین خصوص ایرج ندیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: از اجرای هدفمندی در سال‌جاری، هر چند زمان زیادی نگذشته ولی تاکنون اثر منفی قابل اعتنایی به چشم نمی‌خورد و دلیلش هم این است که قیمت‌گذاری دولت پس از اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌گذاری طبیعی بوده است و جایی برای سوء‌استفاده و خودنمایی یک سری افراد سودجو و سوء‌استفاده کننده باقی نگذاشته تا بتوانند با استفاده از بالا رفتن قیمت آب و گاز و ... قیمت‌های خود را بی‌دلیل بالا ببرند.
 
وی افزود: دومین دلیل این است که دولت سیاست‌هایش، سیاست‌های ضد تورمی است و چون ضد تورمی است توانسته 8.7 درصد تورم را مدیریت کند؛ از این جهت در مجموع می‌توان گفت که علی‌رغم انتظارات منفی که ایجاد شده بود، روش عمل تاکنون مثبت بوده و اگر این روش تا پایان سال اجرا شود، این امیدواری وجود دارد با اجرای قانون هدفمندی هم افزایش تورم نداشته باشیم و هم گرانی به نام هدفمندی شکل نگیرد.
 
این نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص تأثیر گام دوم هدفمندی بر متغیرهای کلان اقتصادی گفت: چون ما در دوران رکود تورمی هستیم، بحث تورم همان‌‌طور که اشاره شد اثر قابل اعتنایی نداشته باشد و بحث رکود هم چون هنوز خروج از رکود هم شکل نگرفته،‌ آثارش قابل ارزیابی نیست و امیدوار هستیم که با خروج از بحران رکود، ارزیابی این آثار امکان‌پذیر باشد.
 
** اگر هزینه‌های بخش تولید و صنعت جبران نشود، با چالش و مشکلات جدی مواجه می‌شویم


سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در همین راستا به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در این که باید هدفمندی یارانه‌ها را در کشور اجرا کنیم شک و تردیدی نداریم، اما هم در دولت گذشته و هم دولت فعلی نحوه عمل به قانون تقریبا به گونه‌ای نیست که قانونگذار در تصویب این قانون مدنظر داشته است.
 
وی تصریح کرد: ما در تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها هم یارانه نقدی به مردم را پیش‌بینی کردیم و هم بحث یارانه تولید و صنعت، حتی 20 درصد از درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی پیش‌بینی شد، برای هزینه‌های احتمالی و زیرساخت‌های مورد نیاز عملیاتی در اختیار دولت باشد اما تا الان که چند ماهی از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی می‌گذرد، در بخش تولید و صنعت یارانه‌ای پرداخت نشده است.
 
موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: در دولت قبل کاملا یارانه تولید و صنعت نادیده گرفته شد و کل درآمدها به صورت یارانه نقدی و حتی مقداری هم از فروش نفت و استقراض از بانک مرکزی را صرف پرداخت یارانه نقدی کردند اما الان که چند ماهی از اجرای فاز دوم هدفمندی گذشته است هنوز یارانه‌ای به تولید و صنعت تعلق نگرفته و امیدواریم تولید کشور با مشکل مواجه نشود.
 
موسوی افزود: به نظر من بهترین راهی که در این موقعیت زمانی باید برای هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ کنیم این است که قانون مصوب مجلس را عملی کنیم و مخصوصا جبران هزینه‌های بخش تولید و صنعت را دولت باید در دستور کار خود قرار دهد زیرا اگر این هزینه‌ها تأمین نشود،‌ با چالش و مشکل مواجه خواهیم شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار