گزارش ویژه از چاپ یک کتاب پرجنجال/

کمپین عجولانه "کلینتون" برای انتخابات 2016/ "تصمیمات دشوار"، هیلاری را به کدام سو خواهد کشاند؟

امروز سه شنبه 10 ژوئن 2014، کتابی با عنوان "هارد چویز" (Hard Choices) به معنی (تصمیمات دشوار) به قلم "هیلاری کلینتون" در سطح دنیا منتشر خواهد شد. انتشار این کتاب، خود جنجال‌هایی را در پس ماجرا دارد که پرداختن به آنها بسی جای تأمل دارد.

خبرگزاری آلمانی "اشپیگل" روز یکشنبه 8 ژوئن 2014 (18 خرداد) مقاله‌ای منتشر کرد و در آن با جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از تعداد زیادی مصاحبه و نمایش‌های تلویزیونی "هیلاری کلینتون" را برای تصدی ریاست بر ایالات متحده آمریکا بسیار عجول خواند. با این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران در این خصوص همراه باشید:

امروز سه شنبه 10 ژوئن 2014، کتابی با عنوان "هارد چویز" (Hard Choices) به معنی ("تصمیمات دشوار") به قلم "هیلاری کلینتون" در سطح دنیا منتشر خواهد شد. البته کلینتون، نویسنده این کتاب تا پیش از این به مدد رسانه‌ها توانسته جار و جنجال تبلیغاتی خوبی در مورد کتابش به راه بیندازد، ‌تا جایی که بسیاری ناظران می‌پرسند:

آیا این کتاب، نوعی کمپین انتخاباتی برای کاندیداتوری "هیلاری کلینتون" در انتخابات ریاست جمهوری است؟

هیلاری در این کتاب موضوع کاندیداتوری احتمالی خود به نمایندگی از دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با یک سؤال آغاز کرده: "آیا من وارد رقابت‌های ریاست جمهوری 2016 می‌شوم؟" و در ادامه نوشته است: "جواب این است، هنوز تصمیمی نگرفته‌ام."

این در حالی است که خبرگزاری اشپیگل روز جمعه 16 ژوئن 2014 اعلام کرد حداقل دو انتقاد زیر به ریاست جمهوری احتمالی هیلاری کلینتون وارد است:

1. سلامتی

اولاً هیلاری کلینتون نسبت به همتایان خود در این سمت، از سن بالاتری برخوردار است. ثانیاً وی سال 2012 به دلیل وجود لخته‌خون میان دیواره جمجمه و مغز در بیمارستان بستری شد و به همین دلیل از آن زمان تا پایان عمر ناگزیر از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون است. بسیاری از جمهوری‌خواهان معتقدند وضعیت سلامت کلینتون تا اندازه‌ای خوب نیست که بتواند مهم‌ترین پست دنیا را اداره کند.


در مقابل، سخنگوی کلینتون به نمایندگی از دموکرات‌ها و با رد این اتهام گفت: رئیس من 100% در سلامت کامل به سر می‌برد، ورزش منظم دارد و این حرف‌ها فقط نشانه ترس جمهوری‌خواهان از پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 است. 

2. ماجرای خیانت

"مونیکا لوینسکی" (Monica Lewinsky) و "بیل کلینتون"، دو نامی هستند که در سال 2000 جداازهم شنیده نمی‌شدند. مشهورترین رسوایی جنسی تاریخ ایالات متحده در آن سال رقم خورد.


کارآموز جوان و یهودی‌الاصل کاخ سفید از سال ۱۹۹۴ با بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اقدام به برقراری رابطه جنسی پنهانی کرد. جمهوری‌خواهان، بیل کلینتون را تحت تعقیب قرار دادند. وی در ابتدا منکر هرگونه رابطه نامشروع با این زن شد اما در پی افشای مدارک مستدل، سرانجام در مقابل دوربین‌های تلویزیون به عمل خود اعتراف کرد.

به گزارش اشپیگل، لوینسکی سال‌ها بعد در مجله "ونتی‌فر" این رسوایی را متعلق به گذشته‌ها، و پرداختن به آن را ضربه زدن به آینده‌ی "دیگران" دانست؛ منظور وی از دیگران، آینده هیلاری کلینتون است.

"دنیل بلز" (Daniel J. Balz) تحلیلگر و خبرنگار سیاسی واشنگتن پست معتقد است:


«اگر هنوز آماده پذیرش هیلاری کلینتون به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا نیستید، این هفته تلویزیون خود را خاموش نگه دارید، روزنامه‌ها را کنار بیندازید، از اینترنت و توییتر و فیس‌بوک بپرهیزید و به کتاب‌فروشی‌ها نروید. تازه در این صورت هم بعید است بتوانید وزیر خارجه سابق آمریکا/ سناتور سابق/ بانوی اول ایالات متحده را نبینید!»


اولین مصاحبه تلویزیونی هیلاری کلینتون به مناسبت رونمایی از کتاب جدیدش "هارد چویز"



"جان دیکرسون" (John Dickerson) خبرنگار و پژوهشگر روزنامه پرنفوذ "سلیت" می‌نویسد:

«این کتاب یک سند تبلیغاتی است که قصد دارد از هیلاری، تصویر یک سیاستمدار کارکشته و کارمندی سخت‌کوش بسازد. این کتاب برای شهروندانی که نگران پیچیدگی‌های دنیای امروز هستند، هیلاری کلینتون را به عنوان نامزد شایسته‌ی مدیریت جهان (!) معرفی می‌کند.»

اما هیلاری کلینتون که پیش‌تر در انتخابات ریاست جمهوری 2008 از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا شکست خورده بود گفت است: ایالات متحده در حال تجربه یک برهه از عملکرد نامناسب سیاسی است. من این مسأله را زمانی که وزیر خارجه بودم مشاهده کردم.

شبکه تلویزیونی "سی‌بی‌اس" روز جمعه 6 ژوئن از اعتراف هیلاری کلینتون مبنی بر اشتباه بودن دستور جنگ با عراق خبر داد. بر اساس گزارش این شبکه آمریکایی، هیلاری کلینتون که در سال ۲۰۰۲ وزیر پیشین امورخارجه ایالات متحده و به عنوان سناتور در رأی‌گیری کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره جنگ عراق حضور داشت، از اینکه به این اقدام نظامی رأی مثبت داده، ابراز پشیمانی کرد و گفت: «من تنها کسی نبودم که این اشتباه را مرتکب شدم. آن زمان تصور می‌کردم که با نیت خیر (!) این کار را انجام می‌دهم و بهترین تصمیم را گرفته‌ام.» 

روزنامه نیویورک تایمز به مقایسه محتوای کتاب جدید – که زندگینامه نوشته‌شده توسط خود هیلاری است- با کتاب "تاریخ زندگی" (Living History) وی در سال 2003 می‌پردازد:

«هارد چویز در حقیقت تمام اسنادی را که تجربیات ناب خانم کلینتون در اداره حکومت، امنیت ملی و سیاست خارجی را به اثبات می‌رسانند، منتشر کرده است. نقطه اشتراک این دو زندگینامه این است که هردو، هیلاری را زنی رو به رشد و در حال تحول معرفی می‌کنند.»

به نوشته اشپیگل، واضح‌ترین تبلیغ غیرمستقیم انتخاباتی به عکس روی جلد جدیدترین شماره هفته‌نامه آمریکایی "پیپل" اختصاص دارد:


کلینتون با چهره‌ای بشاش و لباس صورتی بسیار شاد در کنار تیتر بزرگ مجله "هیلاری & کاخ سفید" دیده می‌شود.

گفتنی است انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نوامبر 2016 برگزار خواهد شد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون با 70% و "جو بایدن" معاون فعلی رئیس جمهور با 14% در جایگاه دوم کسب آراء قرار دارند.

گزارش از طاهری/


منابع:

http://www.washingtonpost.com/politics/ahead-of-2016-hillary-clinton-aims-to-lay-bare-her-hard-choices/2014/06/07/32eccaca-ee81-11e3-b84b-3393a45b80f1_story.html
http://www.people.com/people/article/0,,20823286,00.html
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/politics/2014/06/hillary_clinton_s_hard_choices_former_secretary_of_state_s_new_book_plays.html
http://www.spiegel.de/politik/ausland/entscheidungen-autobiografie-von-hillary-clinton-erscheint-a-974060.html

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار