چراغ سبز آمریکا به کشتار غیر نظامیان در شرق اوکراین؛

واشنگتن چشمان خود را به روی این جنایت‌ها بسته است!

موسسه پژوهشی ران‌پل در آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود نوشت: واشنگتن چشمان خود را به روی کشتار غیرنظامیان شرق اوکراین از سوی دولت کی‌یف بسته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روز دوم ژوئن یک موشک به منطقه‌ای در لوهانسک اوکراین اصابت کرد و فضایی مملو از دود در پارک این شهر ایجاد کرد و این در حالی است که قرار بود موشک به یک ساختمان دولتی محلی در شهر اصابت کند. انفجار این موشک که در یک محل پر رفت و آمد رخ داد، دست‌کم هشت کشته بر جای گذاشت و خون و اعضای قطع شده بدن در همه‌جای محل انفجار پراکنده بود.

موسسه پژوهشی ران‌پل در آمریکا در گزارش خود در این زمینه آورده است: شاهدان عینی درباره این حادثه می‌گویند که موشک از یک جنگنده نظامی اوکراینی که در حال گشت‌زنی در منطقه بود، شلیک شد. دوربین‌های امنیتی نیز ظاهرا این مسئله را تایید می‌کنند. این جنگنده از کی‌یف اعزام شده بود و قرار بود ناآرامی‌ها در شرق اوکراین را که در پی کودتای مورد حمایت آمریکا در ماه فوریه ایجاد شده بود، سرکوب کند.

گزارش یک نهاد نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز با نظر شاهدان عینی تطابق داشت. در این گزارش آمده بود: در روز دوم ژوئن کمی پس از ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی، چندین موشک به دفتر ساختمان دولتی اصابت کرد. بر اساس برآوردهای انجام شده این حمله در نتیجه شلیک موشک‌های غیرقابل هدایت از یک واحد نیروی هوایی انجام شد.

با وجود این دولت مورد حمایت آمریکا در کی‌یف شلیک به غیرنظامیان را انکار کرد و مسئولیت این حادثه را متوجه نیروهای ضد دولتی دانست. دولت کی‌یف مدعی شد که نیروهای دفاعی در شرق اوکراین خود ساختمان را هدف قرار دادند. رسانه‌های آمریکایی نیز ادعای دولت کی‌یف را به عنوان خبر واقعی این حادثه در نظر گرفتند و آن را پوشش دادند و اعلام کردند که نیروهای دفاعی در شرق اوکراین توسط فرماندهان خود هدف این حمله قرار گرفتند. این در حالی بود که تنها چند هفته پیش رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند عامل آتش‌سوزی در ساختمانی در شهر اودسا نیز، نیروهای مخالف دولت اوکراین بودند.

این در شرایطی است که ده‌ها ویدئو در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که جنگنده‌های ارتش اوکراین را در حال شلیک موشک به مراکز غیرنظامی و دولتی در شرق اوکراین نشان می‌دهد. این در حالی است که رسانه‌های جمعی در آمریکا این مدرک را نادیده می‌گیرند و به تکرار این مسئله که مسئول این حادثه مخالفان شرق اوکراین بودند، ادامه می‌دهند.

دولت آمریکا نیز درباره این حمله بسیار کم صحبت کرده و تنها در روز سوم ژوئن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی خود، مدعی شد که درباره گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا در این زمینه چیزی نمی‌داند. وی همچنین مدعی شد که در این‌باره گزارش‌های ضد و نقیضی وجود دارد و آمریکا از خویشتنداری دولت اوکراین در این زمینه استقبال می‌کند.

در نهایت اینکه تنها شبکه خبری سی‌ان‌ان در میان رسانه‌های عمده آمریکایی گزارش داد که بر اساس مدارک موجود موشک‌های اصابت کرده به ساختمان‌های دولتی در لوهانسک، از آسمان شلیک شدند. در عین حال کاملا واضح است که دولت اوکراین در این‌باره دروغ گفته و این دروغ توسط رسانه‌های عمده و دولت آمریکا پذیرفته شده است.

دولت آمریکا این حادثه و استفاده نیروی نظامی اوکراین از زور علیه جمعیت غیرنظامی در لوهانسک را محکوم نکرده است. در واقع وزارت خارجه آمریکا مشوق کودتاچیان در اوکراین برای استفاده از زور علیه غیرنظامیان بوده است، به طوری که جن ساکی، سخنگوی این وزارت‌خانه مدعی شد که مقامات اوکراین حق حفاظت از نظم و قبال در کشور خود را دارند.

اما سوال این است که اگر این اقدام از سوی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق اوکراین انجام می‌شد، عکس‌العمل آمریکا چه بود؟ در این صورت واشنگتن دولت یانوکوویچ را به دلیل تلاش برای سرکوب تظاهرات‌کنندگان تهدید می‌کرد. اما اکنون وی درباره اقدام دولت فعلی در هدف قرار دادن غیرنظامیان چیزی نمی‌گوید.

این در حالی است که این ساختمان دولتی تنها محلی نیست که جنگنده‌های اوکراینی هدف قرار داده‌اند. پیش از این بیمارستان‌ها، کودکستان‌ها، مناطق شهری و بسیاری از مناطق غیرنظامی دیگر نیز هدف حمله جنگنده‌های اوکراینی قرار گرفته‌اند و این در حالی است که تاکنون دولت اوباما و یا وزیر خارجه آمریکا هیچ اظهارنظری در این‌باره نکرده است. در واقع به نظر می‌رسد دولت آمریکا استفاده از زور علیه غیرنظامیان در شرق اوکراین را تایید می‌کند. تنها دو روز پس از حادثه لوهانسک، دولت آمریکا بسته حمایتی نظامی برای دولت اوکراین اختصاص داد.

نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره شود این است که مردم آمریکا باید از این مسئله آگاه شوند که دولت آنان را مجبور به حمایت مالی از وحشیگری نظامی اوکراین علیه شهروندان خود می‌کند. ویدئوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی این کشتار و وحشیگری را به طور واضح و غیرقابل انکاری نشان می‌دهد. حتی سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز از تماشای چنین ویدئوهایی اجتناب می‌کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار