نشست ويژه برنامه‌هاي شبكه‌هاي راديويي در فصل تابستان؛

در تابستان از راديو چه مي‌شنويد؟

در نشستي رسانه‌اي ، برنامه‌‌هاي معاونت صدا در فصل تابستان به ويژه در ماه رمضان تشريح شد .

به گزارش  حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران روابط عمومي رسانه ملي، اين نشست امروز صبح در سالن جلسات معاونت صدا با حضور مدير كل طرح، نظارت و ارزيابي معاونت، مديران شبكه‌هاي راديويي ايران و فرهنگ برگزار شد .
 
در اين جلسه جعفري ضمن تشريح اقدامات شبكه‌هاي راديويي در ماه مبارك رمضان گفت: برنامه‌هاي شبكه‌هاي 26 گانه راديو از 13 رجب تا نيمه رمضان با رويكرد نشاط آفريني و شادي بخشي آغاز شده است و همه شبكه‌ها ماموريت خود را براي سرور مخاطبان با اين رويكرد پيگيري مي‌كنند.
 
مدير كل طرح، نظارت و ارزيابي معاونت صدا خاطر نشان كرد: در آستانه  فصل تابستان و ماه مبارك رمضان هستيم و دست‌اندركاران حوزه صدا  عنايت جدي همچون سال‌هاي گذشته به اين دو مناسبت داشته‌اند و براي ارتقاي سطح معرفت ديني مخاطبان و تعميق بينش ديني شنوندگان از همه ظرفيت‌هاي شبكه‌هاي راديويي استفاده خواهند كرد.
 
وي خاطر نشان كرد: فصل تابستان زماني است كه بحث اوقات فراغت به عنوان دغدغه خانواده‌ها مطرح مي‌شود و رسانه‌ها نيز به اين مورد توجه كرده‌اند و برنامه‌ريزي دقيقي شبكه‌هاي راديويي براي اين فصل در نظر گرفته‌اند.
 
وي در تشريح ويژه برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان شبكه‌هاي راديويي گفت: استقبال از ماه مبارك رمضان از هفتم تير توسط شبكه‌هاي راديويي آغاز مي‌شود و 25 شبكه راديويي ويژ‌ه‌برنامه‌هاي سحر و افطار خواهند داشت.
 
جعفري همچنين در خصوص قرائت قرآن كريم در اين ماه مبارك افزود: تلاوت 24 ساعته قرآن كريم را در راديو تلاوت از آغاز ماه مبارك رمضان خواهيم داشت و پخش قرائت 18 نفر از قراء برتر مصري و 32 قاري ايراني در جدول پخش اين شبكه در نظر گرفته شده است.
 
مدير كل طرح و برنامه و نظارت معاونت صدا  همچنين از اطلاع‌رساني محافل قرائت در تهران و شهرستان‌ها از شبكه‌هاي راديويي خبر داد.
 
جعفري  افزايش 50 درصدي برنامه‌هاي اخلاقي راديو را در اين ماه مبارك از ديگر دستاوردهاي راديو در اين ايام دانست و يادآور شد: بالغ بر 200 سخنراني اخلاقي  برخي از علماي برجسته مانند حضرات آيات ضياء آبادي، مظاهري، ناصري و خاتمي ضبط شده است و در ايام ماه پربركت رمضان از شبكه‌هاي راديويي پخش مي‌شود. همچنين آيت‌الله مكارم شيرازي، نوري همداني و نماينده‌هاي ديگر آيات عظام در اين ايام پاسخ‌گوي سوالات مخاطبان در شبكه‌هاي مختلف راديويي هستند.
 
جعفري از اجراي طرح قرآني قرآن كتاب زندگي در اين ايام خبر داد و گفت: اين طرح از ابتدا تا پايان ماه مبارك رمضان اجرا خواهد شد.
 
وي همچنين از تهيه 190 قسمت نمايش ويژه اين ماه در مركز هنرهاي نمايشي خبرداد و افزود: اين نمايش‌ها متناسب با ماموريت هر شبكه براي پخش در اختيار آن‌ها قرار گرفته است.
 
وي رويكرد فرهنگي را در اين ايام همچنين در برنامه‌ريزي شبكه‌ها مهم دانست و خاطر نشان كرد: 30 مولف كه كتاب‌هايشان در ماه مبارك رمضان تاليف  شده يا تاليف آن در اين ماه به پايان رسيده است در شبكه‌ها معرفي و با آن‌ها گفت‌وگو خواهد شد. افزون بر آن 90 كتاب با موضوع اين ماه مبارك معرفي مي‌شود.
 
مدير كل طرح و برنامه و نظارت معاونت صدا در خصوص پخش برنامه‌هاي شب‌هاي پر بركت قدر گفت: پخش مراسم مسجد ارگ امسال براي اولين سال از راديو تهران به صورت زنده پخش مي‌شود. پخش زنده مراسم  احياي شب‌هاي قدر از حرم رضوي، امامزاده‌صالح و شاه‌عبدالعظيم نيز از ساير شبكه‌ها پخش خواهد شد. همچنين قرائت يك جز از قرآن مجيد به صورت زنده ظهر‌ها با حضور قاريان جوان از راديو جوان پخش مي‌شود .
 
وي در خصوص تلاقي جام جهاني فوتبال و ماه مبارك رمضان گفت از 23 خرداد تا 22 تير همه مسابقات از راديو ورزش به صورت زنده پخش خواهد شد . علاوه بر آن مسابقات واليبال در شبكه ورزش پوشش خواهد داده شد.
 
جعفري از تغيير نام شبكه راديوي فصلي در ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: اين شبكه مناسبتي است و در ماه مبارك رمضان با نام راديو رمضان به موضوعات اين ماه خواهد پرداخت.
 
 مدير كل طرح و برنامه و نظارت معاونت صدا از تهيه 150 بسته راديويي در حوزه مباحث تفصيلي از حجت‌الاسلام و المسلمين قرائتي و آيت‌الله جوادي آملي براي پخش در شبكه‌هاي راديويي خبر داد و در تشريح جزء به جزء برنامه‌هاي شبكه‌هاي راديويي گفت: شبكه معارف مسابقه «مفاهيم سوره لقمان» را هر بعد از ظهر به صورت زنده پخش مي‌كند. موضوع سبك زندگي در برنامه «نان و خرما» اين شبكه در زمان افطار بررسي مي‌شود. «بهشت اجابت» برنامه ديگر اين شبكه است كه به احاديث اخلاقي از ديدگاه مقام معظم رهبري مي‌پردازد. دعاي افتتاح نيز هر شب از اين شبكه پخش خواهد شد. «حقيقت بندگي» برنامه ديگري است كه به مباحث اخلاقي با سخنراني مجتهد مرحوم آقا مجتبي تهراني مي‌پردازد.
 
وي در توضيح برنامه‌هاي راديو قرآن گفت: اين شبكه راديويي در چهار زمان 5 صبح، 11:30 ، 19 و 24 ترتيل يك جز قرآن را پخش خواهد كرد. ترتيل 5 صبح با صداي استاد پرهيزگار؛ 11:30 با صداي استاد سبزعلي و استاد سعيديان, ساعت 19 ترتيل با صداي استادان مصري و ساعت 24 با صداي خليل خسري و ترجمه اسماعيل قادرپناه است..
 
جعفري در پايان از توليد 100 قطعه نيايش، مناجات و تواشيح ويزه ماه مبارك رمضان در اداره كل نغمات آييني خبر داد.
 
*شيخ‌محمدي:220 عنوان برنامه راديويي در سال 93
 
در ادامه اين نشست مدير شبكه راديويي ايران گفت: عناوين برنامه‌هاي راديويي در سال 93 نسبت به سال 92 افزايش 20 درصدي  داشته است و از 186 عنوان به 220 عنوان ارتقاء پيدا كرده است. شيخ محمدي همچنين افزود: در طول تابستان راديو پيام با نام راديو سفر برنامه‌هاي خود را به پخش مي‌رساند. تمام اخبار مربوط به راه‌ها، مسائل مربوط به گردشگري، خدمات رفاهي، حجم ترافيك را شنوندگان مي‌توانند از اين شبكه پيگيري گنند. راديو آوا نيز در فصل تابستان انواع موسيقي‌ها را پخش مي‌كند.
 
مدير شبكه راديويي ايران در ادامه رويكرد برنامه‌هاي سرگرمي شبكه راديويي را در دو حوزه سرگرمي و مسابقه دانست و در تشريح برنامه‌هاي هر شبكه گفت: شبكه تهران برنامه‌هاي طنز «راديو پري روز»، «جمعه سلام»، «كله قند»، «توقف بي‌جا»، «آواي امواج» و مسابقه‌هاي «100 در 100» و «از حرف تا واژه» را براي پخش در تابستان در نظر گرفته است.
 
شيخ محمدي در تشريح برنامه‌هاي تابستاني راديو جوان گفت: «جمعه جووني»، «في‌البداهه»، «توپ»، «قهوه قند پهلو»، «بومرنگ» و «پاتوق شبانه» برنامه‌هاي طنز اين شبكه راديويي و «نسبت طلايي»، «ما بازيگريم»، «صداآزاد»، «معجون»، «مسابقه در گوشي»، «ترانه‌هاي درخواستي» و «في‌البداهه» مسابقه‌هاي تابستاني اين شبكه هستند .
 
وي از طنزهاي «تذكره ورزشي»، «ميدان لبخند»، «يك حرف تازه» و مسابقه‌هاي «شبانه» و «يك، دو، سه» به عنوان ويژه برنامه‌هاي راديو ورزش در روزهاي تابستان نام برد.
 
شيخ‌محمدي شش برنامه طنز «كلينيك لبخند»، «نسخه خطي»، «ميكروفون‌دار»، «عصرتو سلامت»، «خانه ما» و «بفرماييد سيب»  و سه مسابقه « اف ام 102»، «سبك و سنگين» و «سه نسل» را برنامه‌هاي راديو سلامت در فصل تابستان دانست.
 
مدير راديو ايران برنامه‌هاي طنز راديو صداي آشنا را دو برنامه «قرار ايراني» و « شب نشيني» و دو مسابقه اين شبكه را «گردونه» و «چهارراه» ذكر كرد. مسابقه‌هاي «بشرا» و «گفت آيه» نيز ويژه برنامه‌هاي تابستاني راديو قرآن است.
 
وي در ادامه در خصوص برنامه‌هاي راديو ايران‌صدا، اقتصاد، نمايش و دانش گفت: طنز‌هاي «اتاق طنز»، «گنجينه طنز» و « غلغلك» در ايران‌صدا، مسابقه «سه، دو، يك» در شبكه راديويي اقتصاد؛ طنزهاي «شهر مهرباني»، « فصل خنده»، «چهار فصل» ويژه برنامه‌هاي راديو نمايش است. راديو فيلم نيز در روزهاي تابستان شنبه تا پنج‌شنبه 90 فيلم طنز جديد را پخش مي‌كند.
 
شيخ‌محمدي از برنامه‌هاي «اكابر»، «ديدگاه»، «نيم‌رخ»، «معركه» و «راه‌كار» به عنوان طنزهاي شبكه راديويي دانش نام برد.
 
وي در پايان در تشريح برنامه‌هاي طنز راديو ايران گفت: «ساعت شني»، «جاي خالي شما»، «نبض دانش» برنامه‌هاي جديد راديو ايران در فصل تابستان است كه هر كدام رويكرد متفاوتي دارند.
 
شيخ محمدي‌ طنز «جمعه ايراني» و برنامه موسيقي محور «گلبانگ» و «كوچه باغ موسيقي» را از ديگر برنامه‌هاي راديو ايران دانست و گفت: «دو راهي»، «درجست‌وجوي سيمرغ» و «واژه و خمپاره» برنامه‌هاي مسابقه محور راديو ايران در روزهاي تابستان و «كوچه راديو» برنامه روتين اين شبكه در اين فصل تابستان آيتم‌هاي خاصي دارد.
 
*هشت برنامه جديد تابستاني ويژه راديو فرهنگ
 
در ادامه اين جلسه شريف‌زاده مدير شبكه راديويي فرهنگ نيز به تشريح برنامه‌هاي تابستان اين شبكه پرداخت و افزود: «سحوري» برنامه سحرگاهي اين شبكه و «در حوالي قاف» ويژه برنامه افطار راديو فرهنگ هستند . «آيه‌هاي باران» برنامه زنده ويژه شب‌هاي قدر و پخش ترتيل با صداي قاري سعيديان از برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان اين شبكه است.
 
وي از پخش ويژه برنامه «درياي جود» همزمان با ميلاد امام حسن مجتبي (ع) و «قافله‌سالار عشق »، «علي‌نامه»، «آواي سوگ»، «شهسوار عالم»، «پرواز در محراب»، «از معراج تا محراب» و «تا محراب عرش» ويژه شهادت حضرت علي (ع) خبر داد.
 
مدير راديو فرهنگ در ادامه گفت: «بيداري حقيقت» برنامه روز قدس و «هفت كوچه» و «نيستان» برنامه خاص عيد سعيد فطر در اين شبكه هستند .
 
شريف‌زاده از پخش هشت برنامه جديد در اين شبكه راديويي خبر داد و در تشريح آن گفت: «ضرب و زنگ» با رويكرد ورزش باستاني؛ «جنگ ادبي» و « طنز فرهنگي»با موضوع طنز؛ «گفتمان» با محور تهاجم فرهنگي؛ «قطره و دريا» با موضوع بررسي آيات قرآني در آثار مولانا؛ «صداي شعر»، «مرواريد شرق» و «ستارگان ادب» برنامه‌هايي هستند كه در فصل تابستان به سمع مخاطبان مي‌رسد.
 
وي در پايان گفت: ساعت و تكرار برنامه‌هاي روتين طنز و سرگرمي اين شبكه در فصل تابستان افزايش داشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تابستان ، رادیو ، برنامه ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار