سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی:

تاسیس بانک اطلاعاتی نظارت بر نحوه توزیع و عرضه ملزومات پزشکی/ کاهش قیمت ملزومات پزشکی با ایجاد بازار رقابتی

مهندس سید حسین صفوی گفت: بانک اطلاعاتی جهت نظارت بر کسانی که در حوزه توزیع و عرضه ملزومات پزشکی فعالیت می کنند، تاسیس می شود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،، مهندس سید حسین صفوی اعلام کرد: یکی از ابعاد بسیار مهم طرح تحول نظام سلامت، پرداخت ده درصد هزینه ها توسط بیمار در بخش های بستری بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت و عدم خارج شدن بیمار از این مراکز جهت تهیه دارو و ملزومات پزشکی بود.

مهندس صفوی در ادامه گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته در حوزه تجهیزات پزشکی و در زمینه قیمت گذاری ملزومات، به دلیل عدم وجود امکانات قانونی، اقدام خاصی صورت نگرفته بود. همچنین سیستم توزیع تجهیزات پزشکی مشکلات زیادی داشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت ها و واحدهایی در سطح کشور در حال فعالیت هستند که هم از نظر علمی و هم از نظر فنی قابلیت فروش تجهیزات پزشکی را ندارند ضمن این که این شرکت ها در وزارت بهداشت هم ثبت نشده اند.

سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی خاطرنشان کرد: ما برای رفع این مشکلات در دو زمینه اقدام کرده ایم. اول این که با ایجاد بازار رقابتی برای شرکت های فعال در این حوزه، موفق به کاهش قیمت ها شدیم و قیمت هایی که شرکت ها در این فضای رقابتی ارائه می دادند را در کمیته های تخصصی اساتید، تایید و به دانشگاه ها ابلاغ نمودیم تا تجهیزات و ملزومات پزشکی را با این قیمت تهیه کنند.

وی ادامه داد: ضمنا در حوزه تجهیزات پزشکی دستورالعملی را آماده و به کلیه مراکز درمانی ابلاغ کردیم. بر اساس این دستورالعمل مشخصات مسئولان داروخانه های مراکز درمانی که نسبت به عرضه ملزومات پزشکی اقدام می کنند، در اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو ثبت خواهد شد.

سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی توضیح داد: اقدام ما در مرحله بعدی آموزش مسئولان داروخانه ها در خصوص ضوابط جاری، اهمیت تجهیزات پزشکی و نحوه خرید و فروش این ملزومات است به نحوی که ایمنی محصولات پزشکی حفظ شده و قیمت های ابلاغی رعایت شود البته با حفظ منافع بیمار.

مهندس صفوی افزود: همچنین اقدام دیگر اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی ثبت کلیه واحدهایی است که در سطح کشور در زمینه توزیع و عرضه ملزومات پزشکی فعالیت می کنند. به این صورت ما بانک اطلاعاتی خواهیم داشت که کلیه افرادی که در سطح کشور در زمینه توزیع و عرضه ملزومات پزشکی فعالیت می کنند، در این بانک ثبت می شوند تا بتوانیم نظارت دقیق تری بر عملکرد آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به این که این اقدام برای اولین بار در سطح کشور صورت می گیرد، گفت: نکته مهم دیگر بحث قیمت گذاری تجهیزات پزشکی است که در هیات دولت به وزارت بهداشت تفویض شد و ما با تشکیل کمیسیون قیمت گذاری ظرف هفته آینده، قیمت های مصوب شده را اعلام خواهیم کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.