با همکاری سازمان مهندسی و عمران و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران؛

دستورالعمل پایش تونل‌های شهری آماده شد

جانشین مجری طرح‌های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، از ابلاغ دستورالعمل مطالعات، طراحی، اجرا و نگهداری پایش تونل‌های شهر تهران پس از طی مراحل قانونی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سید مهدی پورهاشمی  جانشین مجری طرح‌های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: سـازمـان مهندسی و عمران شهر تهران با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، طرح تدوین دستورالعمل پایش تونل‌های شهری تهران در زمان ساخت و دوران بهره‌برداری را به سرانجام رسانده است که پس از تایید نهایی، این دستورالعمل ابلاغ خواهد شد.

وی در تشریح موضوع پایش تونل‌های شهر اظهار کرد: بخشی از امر پایش تونل‌های شهری در زمان ساخت و برای رفع مشکلات احتمالی در زمان حفاری انجام می‌شود و شامل مواردی نظیر مونیتورینگ زمین، سازه تونل و ساختمان‌های اطراف پروژه است. همچنین مواردی نظیر پایداری تونل در حین ساخت و انتخاب مقطع بهینه حفاری، مخاطرات ساخت مقاطع با دهانه‌های بزرگ و چگونگی عملکرد سیستم نگهدارنده، به پایش در حین اجرای پروژه نیازمند است.

جانشین مجری طرح‌های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، با اشاره به اهمیت پایش دوره‌ای  تونل‌های شهری در حین بهره‌برداری، خاطرنشان کرد: پایش دوره‌ای تغییر مکان بخش‌های حساس در دوران بهره‌برداری تونل‌های ترافیکی، در مواردی نظیر ساختمان‌های حساس، مقاطع عبور کرده از زیر پل‌ها، مقاطعی با دهانه‌های بزرگ مثل دوراهی‌ها و بزرگراه‌ها و معابر شریانی که تونل از زیر آنها عبور می‌کند، موجب بهینه ‌سازی طرح‌های تونلی آتی خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت پایش دوره‌ای آب بندی تونل و سیستم زهکش و جمع آوری آب‌های سطحی تونل و نیز رفع مشکلات احتمالی در این خصوص، یادآور شد: علاوه بر این، کلیه سیستم‌ها و تجهیزات تامین ایمنی، اعم از سیستم کنترل هوشمند تونل، علائم ترافیکی و راهنمای ثابت و متغیر، سیستم اعلام حریق، سیستم برق اضطراری، دوربین‌های  کنترلی، مسیر‌های عبور عرضی، اتاقک‌های تاسیساتی و حسگرهای مختلف، باید طی دوره‌های زمانی منظم 6 ماهه و در هنگام بهره‌برداری مورد پایش قرار گیرند تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: دستورالعمل ، عمران ، تونل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار