گزارش/

"ایده‌آل‌ها" را در مدیریت "یکپارچگی فرودگا‌هی" کسب کنیم

مدیریت یکپارچه در فرودگاه‌های کشور امری ضروری است و باید با تهیه نظامنامه جدید، مدیریت واحد و نقشه راه شرکت فرودگاه‌‌های کشور تبیین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ امروزه یکپارچگی در مدیریت هدف اصلی و یا بهتر بگوییم دغدغه همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی است که می‌خواهند به صورت حساب شده و منطقی به اهداف مورد نظر خود برسند.

فرودگاه نيز از اين قاعده مستثني نبوده و با توجه به مسائل مديريتي، تصميم‌گيري و نيز مسائل امنيتي و ايمني می‌بایست یکپارچگی در مدیریت را هرچه زودتر در فعالیت‌های خود عملیاتی کنند.
 
یکپارچگی مدیریت در فرودگاه‌ها شامل همكاري گروه‌ها و شركاي متفاوت كاري مانند اپراتورها، خطوط هوايي، عوامل باربري و غيره در يك پروسه اطلاعاتي هماهنگ و منطبق با يكديگر و نيز تقابل و توزيع متقابل اطلاعات و نحوة جريان اطلاعات در سيستم‌هاي فرودگاهي است .
 
بکارگيري سيستم مدیریت يکپارچه فرودگاهی باعث مي‌شود که فن‌آوري اطلاعات در همه سطوح اجرايي فرودگاه ضمانت اجرايي پيدا کرده و ارتباط سريع و مطمئن بين قسمت‌هاي مختلف فرودگاهي و شرکاي تجاري ایجاد شود.
 
چند وقتی است که مدیران بنا را بر این یکپارچگی گذاشته‌اند تا به مرور و به صورت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت به اهداف اساسی در آن دست پیدا کنند.برای آنکه بدانیم مدیران فرودگاهی و نمایندگان مجلس تا چه میزان به این موضوع اهمیت می‌دهند شنیدن نظر آنان خالی از لطف نیست.
 
×××وحدت رویه در خدمات پروازی را به دست یکپارچگی بدهیم

محمد ابراهیم محبی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های مهم دولت و مجلس اجرای یکپارچگی در مدیریت فرودگاهی است، گفت: دولت به‌منظور ایجاد رونق در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور باید بر یکپارچگی مدیریت تاکید بیشتری داشته باشد .
 
وی در ادامه افزود: به‌منظور تثبیت جایگاه مدیریت در فرودگاه‌ها و همچنین تصمیم‌گیری‌های درست در مواقع ضروری، نیازمند این یکپارچگی هستیم .
 
محبی با اشاره به اینکه موضوع مدیریت یکپارچه فرودگاه‌ها  توسط مجلس به طور جدی در حال پیگیری است، اظهار داشت: برای وحدت رویه در خدمات پروازی فرودگاه‌ها نیازمند انسجام و یکپارچگی هستیم.

وی گفت: کشورهای موفق در صنعت هوانوردی و فرودگاهی به دلیل تعریف ساز و کارهای فعالیت خود و همچنین مدیریت یکسان تامین تجهیزات و نیروی انسانی، توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی در زمینه فرودگاهی نائل شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: جایگاه مدیران در این رابطه باید تثبیت شود و مدیریت چندگانه در امور امنیتی کشور وجود نداشته باشد.
 
×××کمیته‌ها را در فرودگاه‌ها تقویت کنیم

در ادامه این گزارش؛ سیدعلی جعفرنیا مدیر فرودگاه شهرکرد با اعلام اینکه یکپارچگی مدیریت فرودگاهی یک اصل اجتناب ناپذیر و یک واقعیت است، گفت: بزرگترین مشکل این صنعت در کشور مدیریت چندگانه در امور فرودگاهی است که کارها را در اجرا با مشکل مواجه می کند.
 
وی ادامه داد: باید با تشکیل یک‌سری کمیته‌ها به سمت و سوی مدیریت یکپارچه برویم به‌طوری‌که تمامی دستگاه‌های امنیتی موجود در فرودگاه تحت عنوان کمیته حفاظتی امنیتی و تسهیلات فرودگاهی تشکیل شده و مدیریت آن به مدیران فرودگاه سپرده شود .
 
جعفرنیا اضافه کرد: با واگذاری فعالیت‌های مربوط به برخی تصمیم‌گیری‌های فرودگاهی به کمیته که در راس آن مدیر فرودگاه قرار دارد، می‌توان نقش مدیریت را برجسته‌تر کرده و آن را تقویت کرد.مدیر فرودگاه شهرکرد افزود: نقش مدیر فرودگاه با تصمیم‌گیری‌های اجرایی فرودگاه پر رنگ‌تر خواهد شد.

××× پردازش اطلاعات پروازی با پیاده‌سازی سیستم مدیریت یکپارچه

با پياده‌سازي سيستم مديريت يكپارچه فرودگاه مي‌توان تمامي اطلاعات مربوط به پرواز را پردازش کرد و با اكثر سيستم‌هاي ديگر ارتباط داشت و اطلاعات به موقع و بروز را در اختيار آنان قرار داد.
 
ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه این گزارش با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای عملیاتی شدن این موضوع اتفاق نظر دارند، گفت: برای آنکه ساماندهی فرودگاهی را در کشور شاهد باشیم و فرودگاه از قواعد و قوانین یکپارچه‌یی در کشور برخوردار باشد، باید به سمت و سوی یکپارچگی مدیریت پیش برویم.
 
وی تصریح کرد: با مطالعه حساب شده و کارشناسی باید مشکلات و چالش‌های موجود در فرودگاه‌ها را پیگیری و با مدیریت صحیح موانع را از پیش پای این صنعت برداریم.
 
نماینده مردم گلستان، مینودشت و کلاله خاطرنشان کرد: ایجاد یکپارچگی در مدیریت فرودگاه‌ها و توسعه، تجهیز و مدرن‌سازی فرودگاه‌های کشور چه در بخش ناوبری و تجهیز فرودگاه‌ها و چه در بخش ترمینال و رفاه مسافران و همچنین ساختمان‌‌های تخصصی و پشتیبانی حمل‌ونقل هوایی نیازمند سرمایه‌گذاری فراوانی است.
 
این گزارش می‌افزاید؛ همانطور که نوریان قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی نیز گفته‌اند؛ مدیریت یکپارچه در فرودگاه‌های کشور امری ضروری است و باید با تهیه نظامنامه جدید، مدیریت واحد و نقشه راه شرکت فرودگاه‌های کشور تبیین شود.
 
وی بر کوچک‌سازی ساختار شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: باید با بازنگری در ساختارهای فعلی شرکت فرودگاه‌های کشور، تمرکز زدایی در تصمیم‌گیری‌ها را با تفویض اختیار به مدیران فرودگاه‌ها فراهم کنیم.
 
×××موازی کاری را با مدیریت یکپارچه اصلاح کنیم

بنابر این گزارش؛ علی قاسم‌زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز با اعلام اینکه مدیریت رکن اصلی کار فرودگاهی است، گفت: قانون و مقررات و مصوب شورای عالی امنیت ملی بر پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه در فرودگاه‌های کشور تاکید دارد.
 
وی بیان داشت: اجرای این موضوع از موازی کاری جلوگیری کرده و افزایش کارایی را به دنبال دارد.قاسم‌زاده اظهار داشت: بهبود روند فعالیت‌های  فرودگاهی به دنبال اجرای کامل یکپارچگی مدیریت فرودگاهی می‌آید، بنابراین این طرح باید به صورت کلی در صنعت هوانوردی و فرودگاه‌ها اجرایی شود.

×××متولیان قدم اول را برای مدیریت یکپارچه بردارند

فتاح رضوانی مدیرکل فرودگاه رشت هم در ادامه با بیان اینکه مدیریت یکپارچه فرودگاهی باید در سطح کلان کشور اجرایی شود، گفت: متولیان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت فرودگاه‌های کشور باید قوانین و مقرراتی را به منظور اجرای کامل مدیریت یکپارچه از قوه مقننه اتخاذ کرده و با مجلسی‌ها به توافقاتی برسند تا بتوانند در سطح کلان مدیریتی آن را عملیاتی کنند.

وی در ادامه افزود: تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی حاضر در فرودگاه‌ها باید در جهت مدیریت یکپارچه گام‌های اساسی برداشته و تابع قوانین مربوط به آن باشند.

رضوانی اظهار داشت: قوانین موجود در فرودگاه‌ها باید برای مدیریت یکپارچه اصلاح شوند و نقش مدیریت به‌طور کامل در همه ابعاد فرودگاهی برجسته شود.

مدیرکل فرودگاه رشت بیان داشت: اجرای این طرح باید در سیاست گذاری‌های کلان فرودگاهی شکل عملیاتی گرفته و تنها با گفتن نمی توان به اهداف مورد نظر در این طرح رسید.

فراموش نکنیم طرح مدیریت یکپارچه فرودگاهی مبتنی بر اهداف مشخص و معینی استوار است.
آنچه موضوع مدیریت یکپارچه فرودگاهی را غنا می‌بخشد، هدفی است که در تدوین طرح لحاظ شده و در سطح کلان، به دنبال ایجاد محیطی امن برای پرواز و کارآیی اقتصادی آن است.
 
انتهای پیام/
 
گزارش از : پروین خدادادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار