گلوبال پست:

مذاکرات ایران در ژنو یک تلاش دیپلماتیک همه جانبه برای رفع اختلاف هاست

گلوبال پست در گزارشی نوشت: ایران نخستین مذاکرات دوجانبه خود را با آمریکا طی چند دهه اخیر برگزار خواهد کرد، مذاکراتی که می‌تواند گامی مهم در جهت دستیابی به یک موافقتنامه جامع هسته‌ای با غرب باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد این گفتگوها قرار است روز دوشنبه و سه شنبه در ژنو برگزار شود.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تایید این نشست اعلام کرد هیئت آمریکایی در این مذاکرات شامل ویلیام بیل برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا و وندی شرمن مسئول مذاکرات با ایران خواهد بود.

وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرد پس از مذاکرات با آمریکا ، مذاکرات مستقیم دو روزه ای نیز با روسیه در رم پایتخت ایتالیا برگزار خواهد شد. این مذاکرات را می توان یک تلاش دیپلماتیک همه جانبه برای رفع اختلاف های آشکار بین ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) برسر آینده برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تفسیر کرد.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه روز شنبه خود اعلام کرد معاونان وزیر امور خارجه ایران با همتاهای آمریکایی خود و سپس با دیپلمات هایی از روسیه مذاکره خواهند کرد.

این مجموعه مذاکرات دوجانبه مستقیم بی سابقه کمی پیش از دور جدید گفتگوهای سیاسی ایران با گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا ،‌ روسیه ، فرانسه ، انگلیس ، چین و آلمان ) برگزار خواهد شد. ایران و گروه پنج به اضافه یک قرار است 16 تا 20 ژوئن مذاکرات جدیدی را در وین برگزار کنند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه خود اعلام کرد این کشور همچنین در تلاش برای هماهنگ کردن گفتگوهای دوجانبه دیگر با اعضای گروه پنج به اضافه یک پیش از نشست وین است.

ایران و شش قدرت جهان 20 ژوئیه را به عنوان ضرب الاجلی برای دستیابی به یک موافقتنامه جامع هسته ای تعیین کرده اند. ایران پیوسته هرگونه تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای را رد و اعلام کرده خواستار یک برنامه انرژی اتمی مستقل است.
گلوبال پست در پایان نوشت: مسائل مهمی بین ایران و گروه پنج به اضافه یک وجود دارد که حل نشده باقی مانده است. گفته می شود این مسائل شامل دامنه غنی سازی اورانیوم ایران است. راکتور تحقیقاتی اراک نیز که هنوز تکمیل نشده دیگر مسئله مهم مورد اختلاف بین دو طرف است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار