پایگاه اینترنتی نشنال:

سفر روحانی؛‌ بهبود روابط ایران و ترکیه

پایگاه اینترنتی نشنال در گزارشی به قلم یگانه صالحی تحت عنوان " سفر روحانی، ترمیم روابط ایران و ترکیه " می‌نویسد :حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه وارد ترکیه می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشنال می‌نویسد: حسن روحانی در تلاش برای بهبود روابط دوجانبه، در نظر دارد در جریان این سفر شش توافقنامه همکاری از جمله در زمینه های انرژی و بازرگانی امضا کند. با درگیری های سوریه که اکنون وارد چهارمین سال شده است، تهران و آنکارا اکنون در تلاش برای بهبود روابط دوجانبه هستند.

"حسن بهشتی پور" از تحلیلگران سیاسی تهران در این خصوص می گوید نیاز دو کشور ایران و ترکیه به یکدیگر به دلیل روابط همسایگی آنها کاملا دوطرفه است. آنها به خوبی می دانند از آن جا که قدرت های منطقه ای بزرگی هستند به رغم برخی اختلاف نظرات سیاسی، نمی‌توانند یکدیگر را نادیده انگارند.

حسن روحانی قرار است در جریان دیدار دو روزه خود از ترکیه با عبدالله گل همتای ترک خود و نیز رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و گفتگو کند. انتظار می رود وی همچنین در نخستین نشست شورای عالی همکاری راهبردی که با هدف تقویت همکاری های دوجانبه تشکیل شده است ، شرکت کند.

"محمود واعظی" از وزیران و نماینده ویژه ایران در امور ترکیه پیش از سفر حسن روحانی به این کشور از آنکارا دیدن و با مقامات این کشور درباره همکاری های بخش انرژی گفتگو کرد.
ترکیه سالانه ده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران وارد می کند. ترکیه از سوی ایران کانالی برای صادرات نفت و گاز طبیعی به اروپا در نظر گرفته می شود و مذاکرات در زمینه انرژی جزء محورهای مذاکرات رئیس جمهور ایران با مقامات بلند پایه ترکیه خواهد بود.

محمود واعظی در این خصوص گفت مقامات ترکیه به افزایش واردات گاز طبیعی از جمهوری اسلامی ایران  تمایل دارند.

ژانویه گذشته و در جریان دیدار اردوغان از تهران ، دو کشور اعلام کردند درصدد افزایش دو برابری حجم مبادلات تجاری سالانه خود و رساندن آن به 30 میلیارد دلار طی سال آینده از سطح 14 میلیارد و 600 میلیون دلار سال گذشته هستند.

حجم کل مبادلات تجاری سالانه ایران و ترکیه در سال 2012 به 21 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید اما به دلیل تحریم ها، سطح این مبادلات کاهش یافت.

آخرین دیدار رسمی یکی از روسای جمهور ایران از ترکیه به سال 2008 مربوط می شود که طی آن محمود احمدی نژاد از این کشور دیدن کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار