رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد

هیچ مجوزی برای "واردات دام زنده" از پاکستان صادر نشده است/ تأمین 95 درصد "داروی دامی" مورد نیاز کشور در داخل

مهدی خلج در نشست خبری امروز 18 خرداد ماه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده بود، گفت: اقدامات دامپزشکی کشورها حداقل 25 درصد افزایش تولیدات دامی را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به نقش دامپزشکی در رعایت امنیت غذایی اضافه کرد: وقتی صحبت از امنیت غذایی می‌کنیم یعنی غذای کافی و امن در اختیار همه مردم قرار بگیرد و هیچ مخاطره بهداشتی را برای آنها ایجاد نکند.
 
رئیس سازمان دامپزشکی افزود: سازمان دامپزشکی و خانواده دامپزشکی نقش بی‌بدیل و منحصر به فردی در تأمین امنیت غذایی با منشأ دامی را بر عهده دارد.
 
خلج با اشاره به برنامه‌هایی که این سازمان در دستور کار خود دارد گفت: یکی از مسائلی که نه تنها در سازمان دامپزشکی بلکه در کل نظام اجرایی ما بر آن نقد وارد است این است که داده‌ها باید بر اساس واقعیت باشد؛ سازمان دامپزشکی حداکثر تلاشش را می‌کند که داده‌هایش بر مبنای واقعیت باشد.
 
خلج اضافه کرد: ما باید بتوانیم موارد وقوع بیماری را آن گونه که هست شناسایی کنیم.
 
وی تأکید کرد : بنده به عنوان اداره‌کننده این تشکیلات اعتقاد دارم پاک کردن صورت مسئله باعث حل آن نمی‌شود ما باید ابتدا موضوع را مورد بررسی قرار دهیم سپس به دنبال راه‌حلی برای آن باشیم.
 
خلج تصریح کرد: بنده از مدیران دامپزشکی استان‌ها خواسته‌ام علاوه بر ساماندهی بخش خصوصی با مردم ارتباط بیشتری برقرار کند.
 
وی با اشاره به اینکه باید گزارش‌های ما واقعی باشد گفت: به عنوان مثال ما در گاوداری‌های صنعتی متراکم و مهم در زمینه تب برفکی مشکل جدیی نداریم اما اگر این مسئله را رها کنیم فردا در این زمینه به مشکل برمی‌خوریم چرا که این بیماری بومی است.
 
وی تصریح کرد: ما از اینکه اعداد و ارقام گزارش شود ناراحت نمی‌شویم بلکه ناتوانی و عدم کنترل مسئله ما را ناراحت می‌کند.
 
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در مورد عملکرد نیز باید بگویم که بنده کمیت‌گرا و کیفیت‌گریز نیستم و تمام خواسته‌ام این است که برنامه‌ها درست تدوین شود و اقدامات به خوبی صورت بپذیرد تا بتوانیم آماری درست و واکنشی مناسب در مورد یک بیماری داشته باشیم.
 
خلج تأکید کرد:‌ پس بنابراین ما باید گزارش‌های مربوط به بیماری‌ها را دریافت کنیم و سپس در راستای مبارزه با آنها اقدامات اثربخش و کیفیت‌گرا انجام دهیم.
 
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ما باید سازمانی باشیم که قدرت پیش‌بینی و قابلیت پیشگیری داشته باشد گفت: به عنوان مثال ما روز 11 خرداد ماه از وجود بیماری لمپی‌اسکین در ایلام آگاه شدیم و تا روز 14 خرداد تأیید آزمایشگاهی آن را دریافت کردیم.
 
وی با بیان اینکه بیماری لمپی‌اسکین در کشورهای خاورمیانه از جمله پاکستان و عراق وجود داشت ادامه داد: ما منتظر ورود این بیماری به کشور بودیم و به محض ورود آن به مقابله پرداختیم و سیاست حذف و ریشه‌کنی آن را در پیش گرفتیم.
 
خلج با اشاره به اینکه در حوادث بهداشتی ثانیه‌ها حرف اول را می‌زند ادامه داد: صبح همان روز دستورات مقابله با این بیماری ابلاغ شده و ما توانستیم حداکثر تلاش، درایت و واکنش سریع را در این زمینه بروز دهیم.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه کشور ما از لحاظ تولیدآبزیان در رتبه 20  جهان قرار دارد گفت: ایران با تولید141 هزار تن ماهی قزل‌الا اولین کشور تولیدکننده این ماهی در آب‌های شیرین جهان است و ما باید تلاش کنیم تا از این نعمات به خوبی محافظت نماییم.
 
خلج با بیان اینکه بیماری سی‌تی‌‌سمی خونریزی دهنده قزل‌آلا یکی از مشکلات ما بوده است افزود: ما با همکاری سازمان شیلات و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در حال نهایی کردن طرح مشترکی برای مقابله با این بیماری هستیم تا بتوانیم آن را ریشه‌کن کنیم.
 
وی اضافه کرد: اعتباری که برای این طرح پیش‌بینی شد در ابتدا حدود 30 میلیارد تومان بود اما پس از شروع کار و ارزیابی‌های عمیق‌تر این اعتبار بالغ بر 70 میلیارد تومان ارزیابی شد که امیدوار هستیم بتوانیم اعتبار این کار را دریافت کنیم اما کار هم‌اکنون آغاز شده است.
 
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: اگر بخواهیم سلامت جامعه پایدار باشد باید اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد.
 
در همین راستا ما از دولت درخواست کرده‌ایم که امسال 70 میلیارد تومان از اعتبارات بخش سلامت برای مقابله با دو بیماری سل گاوی و بروسلوز دامی اختصاص پیدا کند.
 
خلج افزود: در این زمینه وزیر جهاد کشاورزی به ریئس‌جمهوری نوشته که با نظر مثبت ایشان روبرو بوده و در حال حاضر این نامه در معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری در حال ارزیابی است.
 
وی با بیان اینکه برای اختصاص بودجه سلامت به دامپزشکی پیگیری‌ها در حال انجام است ادامه داد: هنوز هیچ مبلغی به ما اختصاص پیدا نکرده است.
وی تصریح کرد: اگر قرار است سرمایه عظیم دامی حفظ شود باید سازمان دامپزشکی سهمی از بودجه سلامت داشته باشد.
 
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه ایران رتبه شش تولید گوشت مرغ و رتبه 12 تولید تخم‌مرغ را در جهان دارد گفت: ما با همکاری معاونت بهبود تولیدات امور دام در حال پیگیری مسائلی برای افزایش کیفیت بهداشتی این محصولات هستیم.
 
خلج با اشاره به نامناسب بودن سیستم حمل‌ونقل جوجه‌های یک‌روزه افزود: ما باید کاروان حمل جوجه‌ یک‌روزه را از حالت فعلی خارج کنیم.
 
وی اضافه کرد: سیستم حمل‌ونقل این جوجه‌ها بسیار نامناسب است و به همین دلیل ما با مشکل تلفات در روزهای اولیه مواجه هستیم.
 
خلج ادامه داد: طی جلساتی که با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی داشتیم در حال پیگیری این موضوع هستیم تا آن را رفع کنیم.
 
رئیس سازمان دامپزشکی افزود: یکی دیگر از مسائلی که ما به دنبال حل آن هستیم منطقی کردن سن کشتار مرغ است.
 
خلج با بیان اینکه مردم ما علاقمند به مصرف مرغ‌های چاق و درشت هستند گفت: در حالی که لاشه مرغ باید بین 1.4 تا 1.7  کیلوگرم وزن داشته باشند و لزوما این گونه نیست که مرغ چاق‌تر مطلوب‌تر است و ما باید با فرهنگ‌سازی مردم را وادار به تغییر رفتار کنیم.
 
رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: هر چه سن مرغ بالاتر برود مصرف دان و داروی آن افزایش یافته و مخاطرات بهداشتی و اقتصادی زیادی دارد.
 
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه 168 کارخانه تولید دارو و مواد بیولوژیک، واکسن و سموم در کشور وجود دارد گفت: این کارخانجات با تولید 350 قلم دارو، 95 درصد نیاز کشور به دارو را برطرف می‌کند.
 
خلج افزود: بر این اساس 75 درصد واکسن‌های دامی و 40 درصد واکسن‌های طیور در داخل کشور تأمین می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیشتر مواد اولیه این داروها از خارج از کشور وارد می‌شود ادامه داد: ما 20 میلیون دلار صادرات دارویی داریم.
 
خلج اضافه کرد: گردش مالی مربوط به این بخش 450 تا 500 میلیارد تومان برآورد شده است که در این راستا باید به سمت تولید داروها و واکسن‌های کیفی حرکت کنیم.
 
رئیس سازمان دامپزشکی در مورد واردات دام از برزیل گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند به طور 100 درصد در مورد جنون گاوی اظهار پاکی کند؛ برزیل نیز با این مسئله روبروست و در یک ایالت آن گاوی آلوده دیده شد که با تمام تمهیدات بهداشتی درصدد معدوم سازی آن اقدام شد بنابراین ما اطمینان کامل داریم تمام محصولاتی که از این کشور یا سایر کشورها وارد ایران می‌شود هیچ مشکلی ندارد.
 
خلج در مورد شیر فله نیز گفت: اگر هم بخشنامه‌ای در این رابطه وجود داشته است از زمانی که بنده رئیس این سازمان شده‌ام این بخشنامه وجود خارجی ندارد و ملغی است.
 
رئیس سازمان دامپزشکی در مورد واردات دام از پاکستان نیز تصریج کرد: سازمان دامپزشکی هیچ مجوزی به هیچ شرکتی برای واردات دام زنده از پاکستان نداده است.
 
خلج در رابطه به دریافت بودجه سلامت نیز گفت: بنده ملاقاتی با وزیر بهداشت داشتم که ایشان قول داد از بودجه‌های سلامت به ما کمک کند.
 
وی با بیان اینکه ما پیگیر این مسئله هستیم افزود: در تقسیم‌‍‌بندی‌های اولیه چیزی به ما پرداخت نشده اما ما به امید دریافت این بودجه کارهای زیادی انجام داده و خود را بدهکار کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه امیدوار هسیتم این مبلغ را دریافت کنیم ادامه داد: به عنوان مثال ما در بخش بروسلوز اقداماتی انجام داده‌ایم و آمارها نشان می‌دهد که مبارزه با این بیماری نسبت به سال قبل 31.5 درصد افزایش داشته است.
 
محسن مشکوه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز در مورد تخلفات موجود درباره مرغ دسته‌بندی گفت: تلاش‌های زیادی در سطح کشور برای اجرای این طرح صورت گرفت و تهران آخرین استانی بود که این کار در آن انجام شد.
 
وی افزود: چون مرغ این استان از استان‌های شمالی و ... می‌آمد حساسیت‌های زیادی در این زمینه وجود داشت.
 
مشکوه با بیان اینکه خوشبختانه این کار به سرانجام رسید تصریح کرد: ممکن است در اجرای این طرح تخلفاتی وجود داشته باشد که ما باید جلوی این تخلفات را بگیریم.
 
وی افزود: متأسفانه هم اکنون در بسیاری از مراکز مرغ دکه‌هایی را می‌بینیم که مشتریان پس از خرید مرغ به آن دکه مراجعه می‌کنند و مرغ را از پوشش خارج کرده؛ پوست آن را کنده و آن را قطعه‌بندی می‌کنند که این  کار بسیار کار نادرستی است و مخاطرات بهداشتی را افزایش می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه معلوم نیست پس از این کار چه بلایی بر سر باقی‌مانده مرغ‌ها می‌آید گفت: این کار تخلف محسوب می‌شود و باید با متخلفان برخورد شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: واردات ، مرغ ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار