دویچه وله :

تشدید فشارهای بین المللی بر رژیم صهیونیستی قطعا ادامه خواهد داشت

انتقادات بین المللی از شهرک سازی های اسرائیل در بلوک غرب همچنان ادامه خواهد داشت .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله ؛ مارن کوب ، محقق و کارشناس سیاسی در گفتگو با شبکه بین المللی دویچه وله اظهار داشت : تل آویو در حالی به طرح هایی برای توسعه شهرک سازی در سرزمین های اشغالی می پردازد که انتقادات بین المللی از این اقدام رو به افزایش است . همچنین چنین کاری بطور حتم مانع تحقق توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین بوده و راهکار تشکیل دو ملت را از بین خواهد برد . 

کابینه تل آویو اعلام کرده است تشدید شهرک سازی های اسرائیل در پاسخ به اتحاد میان فتح و حماس و تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین می باشد . بهانه آنها نیز برای بیان چنین سخنانی این است که دولت وحدت ملی یک دولت تروریستی است چرا که حماس یک گروه تروریستی بوده و در این دولت اتحادی نیز حضور دارد . این در حالی است که دولت وحدت ملی وزرای خود را افرادی تکنوکرات نامیده و از اعضای حماس نیستند . 

در ادامه این مقاله آمده است : این موضوع همچنین نشان میدهد که مقامات صهیونیست  نیز در مورد روند شهرک سازی ها اتفاق نظر ندارند . تزیپی لیونی ،‌ وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در این باره با ابراز نگرانی اظهار داشت : این کار ( تشدید سرعت شهرک سازی ها در بلوک غرب ) یکی دیگر از اشتباهات دیپلماتیک اسرائیل است . چنین کاری به آینده مذاکرات سازش نیز آسیب وارد خواهد کرد چرا که اقدامی بر ضد دولت و مردم فلسطین است . 

کوب تصریح کرد :‌ دستور برای ادامه شهرک سازی ها قطعا پاسخی به تشکیل دولت وحدت ملی توسط فلسطینیان است اما انگیزه های دیگری از جمله سیاسی ، استراتژیک و مذهبی را نیز بایددر این اقدام دخیل دانست . شهرک سازی ها بلوک غرب را به دو بخش تفکیک کرده و دستیابی به راه حل دو کشور را از بین خواهد برد . از منظر مذهبی ، ادامه شهرک سازی ها می تواند به قدرت گیری هرچه بیشتر یهودیان اسرائیلی هم در کابینه تل آویو و هم در جامعه اسرائیل کمک کند . 

احزاب ملی _‌ مذهبی مانند "خانه یهود" که خواستار ادامه و سرعت گیری روند ساخت شهرک سازی است فعالیت عمده ای در کابینه کنونی رژیم صهیونیستی دارند . یهودیان افراطی ارتودوکس نیز از شهرک سازی ها حمایت می کنند اما حضور چندانی در کابینه ندارند . 

وزیر مسکن کنونی اسرائیل یکی از حامیان پیشین شهرک سازی بوده و قویا از ادامه روند شهرک سازی ها حمایت می کند . بنابراین بی شک راه حلی که شامل توقف شهرک سازی ها طی مذاکرات صلح با فلسطینیان است بدون ایجاد تغییری در کابینه اسرائیل موفقیت آمیز خواهد بود . 

دویچه وله در انتها نوشت : منطقه بلوک غرب به چندین قسمت تقسیم شده است که یک قسمت در کنترل فلسطین و قسمتی از آن در تسلط صهیونیست ها برای شهرک سازی های غیرقانونی می باشد . یکی دیگر از بخشها در بلوک غرب نیز شامل حضور شهروندان فلسطینی و اسرائیلی بطور همزمان می باشد . بخش C  که تحت کنترل تل آویو است بیشترین فضا در این بلوک را به خود اختصاص داده است . با این حال اسرائیل همواره به سایر مناطق متعلق به سرزمین فلسطین نیز تعدی می کند . به وضوح می توان گفت که دستیابی به توافق تشکیل دو کشور در آینده نزدیک بسیار دشوار و تقریبا نشدنی است . 

فشارهای بین المللی بر رژیم صهیونیستی به شکل محسوسی در حال افزایش است . این فشارها چندین سال است که علیه تل آویو آغاز شده و مخصوص زمان شروع پروسه مذاکرات صلح نیست . دولت آمریکا و آلمان شدیدترین انتقادات لفظی را علیه سیاست شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی عنوان کرده اند . 

تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین نیز تا حدود زیادی تل آویو را در فشار قرار داده است . ایالات متحده و اتحادیه اروپا معتقدند که نمی خواهند اشتباهات خوددر سال 2006 را تکرار کنند ،‌هنگامی که حماس در انتخابات نوار غزه پیروز شد و تمامی روابط میان آنان قطع گردید .

غرب خواستار ایجاد کانال هایی برای گفتگو و مذاکره مستقیم میان آنها و دولت وحدت ملی است بنابراین باید امیدورا بود که حجم سرمایه ها به سمت دولت فلسطینی سرازیر باقی بماند . مقامات تل آویو شدیدا از چنین وضعیتی انتقاد کرده اند . 

نمونه دیگری از فشارهای وارده بر اسرائیل تحریم کالاهای تولیدی در شهرک های صهیونیستی در کشورهای اروپایی می باشد . بعلاوه امتیازات تعرفه ای مورد اجرا میان اتحادیه اروپا و اسرائیل در موردکالاهای متعلق به مناطق شهرک سازی اعمال نمی گردد . این تحریم ها به اقتصاد اسرائیل ضربات شدیدی وارد کرده است چرا که شهرک نشینان تنها از این طریق می توانند به فروش محصولات خود و کسب درآمد بپردازند . 




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار