"کیوان ساکت" در نشست خبری جشنواره رنگ موسیقی:

برای اجراهای ما جز حمایت خصوصی هیچ حمایت دولتی وجود نداشته است

سومین نشست جشنواره رنگ موسیقی صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز سومین نشست نخستین دوره جشنواره "رنگ موسیقی" با حضور "کیوان ساکت" و "سید علی میرمحمدی" در تالار وحدت برگزار شد.
 
سید علی میرمحمدی در ابتدای نشست گفت: خوشحالم که نخستین جشنواره رنگ موسیقی برگزار شد و امیدوارم که مخاطبان بتوانند به نحو احسن از این برنامه‌ها لذت ببرند.
 
کیوان ساکت در ادامه نشست افزود: اجرای روز پنجشنبه به اتفاق ارکستر و سه خواننده اجرای خاصی را دارند، اگر شخص دیگری جای من بود این اجرا را با یک ارکستر کوچکتر و جمع و جور به صحنه می‌برد اما من به ارکستر بزرگ علاقه بسیاری دارم موسیقی خوب اگر برای یک ارکستر خوب و بزرگ نوشته شود زیبایی‌اش چندبرابر می‌شود.
 
وی ادامه داد: البته که داشتن ارکستر بزرگ غیر از هزینه، خوراک موسیقایی می‌خواهد و باید مرتب در آن نت نویسی شود که البته غیر این قضیه نیاز به حمایت مالی هم است تا به حال برای اجراهای ما جز حمایت خصوصی هیچ حمایت دولتی وجود نداشته و بیشتر هزینه‌ها به صورت شخصی و خصوصی تامین شده است.
 
این آهنگساز در ادامه افزود: در اجرای پنجشنبه دو برنامه وجود دارد یکسری موسیقی فانتزی و از آهنگ‌هایی است که تمام مردم ایران از آنها خاطره دارند که قصد داریم با این اجرا مخاطبانمان را شگفت‌زده کنیم و البته در این اجرا سعی شده از موسیقی نواحی هم حمایت شود که موسیقی نواحی به صورت ارکستر در کنسرت پنجشنبه شب اجرا می‌شود.
 
وی عنوان کرد: سال گذشته ارکستری که بنده با سالار عقیلی برگزار کردم نصف ارکستری بود که امسال اجرا می‌کند در اجرای امسال 60 نفر به عنوان اعضای گروه در صحنه حضور دارند و تمام پیشکسوتان ارکستر ملی و سمفونی در این اجرا یار و یاور من هستند.
 
ساکت در ادامه نشست تصریح کرد: در این کنسرت ساز جدیدی که در کنسرت اردیبهشت 92 در تالار وحدت رونمایی شد و نام آن "یسنا" ساخته هنرمند همدانی است به شکل ویژه‌ای رونمایی می‌شود این ساز همان ساز بالابان است که گسترش داده شده و هر نتی را می‌تواند اجرا کند.
 
وی ادامه داد: فیلم کنسرت ما به اتفاق سالار عقیلی یکی از بهترین نمونه‌های صوتی و تصویری موسیقی در ایران است زیرا یک سال تدوین آن زمان برد و افراد زیادی در ساخت آن نقش داشتند.
 
ساکت درباره موسیقی نواحی افزود: بنده به تمام نقاط ایران سفر و در آنجا کنسرت اجرا کردم طبیعتا در این سفرها با هنرمندان و سازهای محلی‌اشان آشنا شده و آنها به بنده آثارشان را در قالبهای مختلف هدیه دادند. بنده معتقدم که از این گنجینه ملودی‌های قدیمی مناطق مختلف ایران باید استفاده کرد.
 
وی افزود: آنها این نواها را با سازهای محلی اجرا کردند و احساس می‌کنم که این آثار برای خود آن مناطق تجلی که برای ما دارد را ندارد و این آثار بخشی از زندگی آنها شده که برای آنها عادی جلوه می‌کند ولی برای ما شگفتی و عجیب است.
 
وی گفت: با حسین سمندری تصمیم گرفتیم که فعالیتی را در باب موسیقی نواحی انجام دهیم اما حیف که دو سال پیش از بین ما رفت و بنده در ادامه این تصمیم موسیقی مناطق خراسان را پیگیری کرده و قطعه‌ای ساختم که با کار شکنی و کج سلیقگی شورای شعر مشهد و وزارت فرهنگ و ارشاد مشهد این اثر اجرا نشد.
 
ساکت تصریح کرد: این نوید را می‌دهم که در اجرای آینده از موسیقی آذری، لری و بلوچی حتما استفاده خواهم کرد ردیف موسیقی ایران سرشار از ملودی و لحن‌های گوناگون است که هر کدام اسامی ویژه خود را دارد مانند موسیقی شوشتری،‌گیلکی و بختیاری اما موسیقی بلوچی به قدری زیبا است که با کلام قابل وصف نیست که در اجراهای آینده حتما این سبک موسیقی نواخته می‌شود.
 
وی در ادامه نشست عنوان کرد: بنا بود در اجرای پنجشنبه پنج نوازنده و خواننده را هم از سلیمانیه عراق دعوت کنیم اما متاسفانه ما هنوز در گیرودار بروکراسی اداری و تایید صلاحیت این همکاران گیر کردیم.
 
کیوان ساکت در انتهای نشست گفت: در این اجرا دو آهنگ کردی و گیلکی که برای ارکستر تنظیم شده و آهنگهای کلاسیک و یک قطعه فانتزی ایرانی که قاعدتا باید سر و صدا کرده و برای مردم جالب باشد و یکسری از ساخته‌های بنده شنیده می‌شود. این گنجینه موسیقی ایرانی را بسیار دوست دارم و برای آن ارزش قائلم و تا بتوانم از آنها استفاده می‌کنم. رسم بر این است که موسیقی سنتی و اصیل ایرانی را به شکل یکپارچه اجرا می‌کنم و همه در یک دستگاه آوازی است به نظر بنده این شکل از موسیقی فقط بخشی از مخاطب را اغنا می‌کند به همین خاطر برای جذب همه گونه مخاطب باید از همه گونه‌های موسیقایی استفاده شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار