رصد بزرگترین انفجار کیهانی در 12 میلیارد سال پیش + عکس

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ Rotse-IIIB در رصدخانه تگزاس و تکنولوژی اشعه گاما، نور حاصل از یکی از بزرگترین انفجارهای کیهانی که در ۱۲.۱ میلیارد سال پیش اتفاق افتاده بود را مشاهده کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ دانشمندان با استفاده از تلسکوپ Rotse-IIIB در رصدخانه تگزاس و تکنولوژی اشعه گاما، نور حاصل از یکی از بزرگترین انفجارهای کیهانی که در ۱۲.۱ میلیارد سال پیش اتفاق افتاده بود را مشاهده کردند.

 
تصویری هنری از سیاره نگون بخت که در مسیر این انفجار پرتوگامای پر قدرت قرار کرفته 

به گفته محققان دانشگاه تگزاس این رویداد یکی از بزرگ‌ترین و داغ‌ترین انفجارها در جهان که پدیده‌ای نادر به نام انفجار پرتو گاما(GRB) است که نتیجه فروپاشی بسیار عظیم یک ستاره در پایان حیاتش می‌باشد. 
 
اخترشناسان می‌گویند پس از بیگ بنگ و پیدایش جهان، این نخستین باری است که نور حاصل از انفجار یک ستاره که تا حدود زیادی راز نهفته کیهان را به همراه دارد و با این فاصله چند میلیاردی رصد می‌شود. انفجار نادر این ابرنواختر موجب پخش پرتو گاما در فضای کیهانی شده است و نورهای بسیار درخشان پس از طی مسافتی در حدود ۱۲.۱ میلیارد سال نوری حاوی اطلاعات بسیار مفیدی هستند و به ستاره‌شناسان در خصوص پیدایش کیهان کمک شایانی خواهند کرد. 
 
نور حاصل از انفجار این ستارۀ عظیم ۱۲.۱ میلیارد سال قبل به سمت زمین حرکت کرد و به تازگی توسط تلسکوپ Rotse-IIIB در تگزاس مشاهده شد.



در واقع انفجار پرتو گاما هنگامی رخ می‌دهد که یک ستاره در آخرین مراحل زندگی خود به سر می‌برد،  پس از فروپاشی، انفجاری بزرگ به‌وقوع می‌پیوندد و بر همین اساس مرحله مرگ ستاره رقم می‌خورد. پس از این مرحله بقایای حاصل از مرگ ابرنواختر به ستاره‌ای نوترونی یا سیاهچاله ‌تبدیل می‌شود، انرژی که این انفجارها در ۱۰ ثانیه آزاد می‌کنند، بیش از کل انرژی خورشید ما در طول عمر ۱۰ میلیارد ساله‌اش است. 
 
بیگ ‌بنگ حدود۱۳.۸۲ میلیارد سال پیش رخ داد اما GRB 140419A حدود ۱۲.۱ میلیارد سال پیش منفجر شده که فقط یک و نیم میلیارد سال از بیگ بنگ فاصله زمانی دارد. محققان در حال بررسی و تجزیه و تحلیل روی ترکیب‌های حاصل از نور این ابرنواختر هستند تا به رازهای کیهانی پی ببرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار