هر آنچه در مراسم جشن بخشش گذشت؛

علی جنتی: کشور ما پرچم‌دار جهانی عاری از خشونت و پر ازعطوفت خواهد شد/ حجت‌الاسلام والمسلمین "سیدحسن خمینی": عفو عزت آفرین است

جشن بخشش به همت وزارت ورزش و جوانان و همکاری و همدلی بازیگران و ورزشکاران برگزار شد در ترویج روحیه عفو و بخشش بسیار موثر و کارآمد بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، عصر روز یکشنبه 17 خرداد ماه "جشن بخشش" با حضور "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران، سید رضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی و جمعی از طلاب، ورزشکاران و روحانیون و نیز خانواده‌های محترمی که از قاتل فرزند خود گذشته بودند برگزار شد.
 
از هنرمندان حاضر در این مراسم می‌توان به افرادی چون: کتایون ریاحی، بهاره رهنما، رضا کیانیان، مهتاب کرامتی، مهناز افضلی، رضا عطاران، حسن پورشیرازی، مریلا زارعی، بهنوش بختیاری، محمدرضا هنرمند، عباس جدیدی، بهروز شعیبی و عباس رافعی اشاره کرد همچنین، عادل فردوس پور، هادی ساعی و محسن بنگر نیز از ورزشکاران حاضر در این مراسم بودند.
 


گفتنی است، که در این مراسم محمود گلزاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، سید محمد مجابی معاون علم و فناوری و مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران هم حضور داشتند.
 
مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی و آوای روح بخش قرآن کریم آغاز شد و بعد از آن احسان علیخانی در جایگاه اجرا قرار گرفت تا با سلام و خوش آمدگویی به حضار برنامه را آغاز کند سپس محمود گودرزی به جایگاه رفت و برای حاضرین به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
گودرزی وزارت ورزش و جوانان را بانی این مراسم عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی جامعه ما محتاج به یک تعامل و آشتی داخلی می‌باشد.
 
وی افزود: توسعه فرهنگی مسئله مهمی است که از ابتدای انقلاب به آن بسیار تاکید و سفارش شده است این جلسه به مناسبت یک فرهنگ یا روحیه فرهنگی در خصوص عنصر نیست که در اسلام عزیز، به آن بسیار تاکید شده است طبق آموزه‌ةای اسلام و اهل بیت در عفو لذتی است که درا نتقام نیست.
 
گودرزی همچنین خاطرنشان کرد: با تجربه‌ای که سالها بدست آورده‌ایم متوجه شده‌ایم که عفو و بخشش چه آثار شگرفی دارد و این اگر به عنوان مفهوم فرهنگی در جامعه ترویج یابد باعث حل شدن بسیاری از مشکلات می‌شود خشم‌ها و ناهنجاری‌های خیابانی که ما شاهد وقوع آن هستیم و مشکلات عدیده‌ای که از این خشم پدید می‌آید باید کاهش یابد تا به مرور شاهد نابودی آن باشیم.
 
وی با تقدیر از اقدامات این چنینی گفت: به مناسبت هفته جوان در حوزه جوانان اقدام بسیار خوبی صورت گرفته و آن برگزاری این مراسم و جشن است به فرموده رهبر انقلاب که خواستار ترویج روحیه و فرهنگ بخشش و عفو و تلاش فراگیر برای رسیدن به آن مهم هستند ما در نظر داریم که اولویت زدودن چهره جامعه از ناهنجاری‌ها و زشتی‌ها و پلیدی‌هاست و امیدواریم به این نتیجه مهم با همیاری و همکاری همه برسیم.
 


خانواده شهید حسن باقری هم در این مراسم برای شرکت در تقدیر از خانواده‌هایی که قاتلین فرزند خود را بخشیده بودند به جایگاه آمدند و خانواده‌ عبدالحسین غنی‌زاده که به همت فوتبالیست‌ها و مربیان ورزشی از قصاص قاتل فرزندشان منصرف شده بودند یکی از این خانواده‌ها بودند.
 
در این مراسم با اهدای جایزه و لوح یادبود از خبرگزاری ایسنا، و برنامه 90 به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور نیز تجلیل شد پس از تقدیر از خانواده‌های این عزیزان، علیخانی از احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران و وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود گلزاری استاد روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر ستاد ملی سازماندهی جوانان دعوت کرد تا برای تقدیر به روی سن بیایند.
 
در این بخش از مراسم از سید محمد مجابی، معاون علوم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران دعوت شد تا برای دریافت لوح و جایزه‌ این جشن به روی سن بیاید که در این بخش از کتاب وی نیز رونمایی شد.
 
همچنین از زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع)، از زهرا علی‌اکبری روزنامه نگار و امین میری کارگردان تئاتر و نمایش (احساس آبی مرگ) آرش خاموشی عکاس خبرگزاری ایسنا و مصطفی لشکری سردبیر حوزه ورزش ایسنا تقدیر شد.
 
پس از این بخش از مراسم علیخانی برای تقدیر از عده‌ای از دادستانها و قاضی‌های موثر در این زمینه نیز از مهدی امیری (معاونت اجتماعی پیشگیری از جرم قوه قضاییه) صدیقی (معاون دادستانی تهران) دکتر رضا صالحی امیری (ریاست کتابخانه ملی کشور) و علی شمس (مشاور معاون پیشگیری قوه قضاییه) دعوت کرد تا به روی سن بیایند.
 
در این مراسم از عده‌ای از معاون‌های قضایی کشور دعوت شد که یکی از این دادستان‌ها که مشهور به گرفتن 180 عضو بود با گفتن جملاتی در مورد ترویج بخشش و عفو به جایگاه خود بازگشت.


پس از این مراسم از هنرمندان و بازیگرانی که در این راه و با جمع‌آوری دیه و یا گرفتن عفو و بخشودگی تجلیل شد، بدین ترتیب از کیانیان، مریلا زارعی، بهاره رهنما، مهتاب کرامتی، عباس رافعی، مهناز افضلی، محمدرضا هنرمند به خاطر مجموعه (زیر تیغ) و از عطاران به خاطر حضور در فیلم دهلیز و از بهروز شعیبی برای کارگردانی این فیلم تجلیل شد همچنین از پرویز پرستویی نیز دعوت شد تا به روی سن بیاید که وی در جشن حضور نداشت از کتایون ریاحی و احسان علیخانی، نیز دعوت شد که رضا کیانیان پس از دریافت جوایزش گفت: در حال حاضر ما داریم کاری می‌کنیم که جوانان ما خشمگین شوند، انشاالله در دولت تدبیر و امید از خشم و غضب جوانان کاسته شود ما باید این جشن را از حالت داخلی و ملی و خصوصی به جشن جهانی با جوایز جهانی تبدیل کنیم.

مریلا زارعی هم در سخنان خود به ناهنجاری‌ها و خشم‌های خود اهالی جامعه اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم از این خشم چشم‌پوشی کنیم من خودم را به جای اولیای دم و خانواده قاتل بارها قرار دادم تصمیم بسیار سختی است و ارزشمند که قاتل فرزند یا اعضای خانواده را عفو کنیم.

مهتاب کرامتی هم پس از دریافت جوایزش مردم جامعه را به مهربانی و بخشش و قضاوت نکردن دعوت کرد پس از کرامتی از مهناز افضلی دعوت شد که علیخانی به تشویق خاص همسر وی، حسن پورشیرازی اشاره کرد. پس از افضلی، بهاره رهنما فعال اجتماعی و پیش قدم در امور خیریه مخصوصا امور مربوط به کودکان به روی سن آمد و گفت: توافق شده است برای دیه بالای 150میلیون گلریزان نشود و من استدعا می‌کنم برای نوجوان زیر 18 سال که به حمایت ما نیازمند است همه ما دست به کار شویم چون سن بسیار حساس است وی که در پی جمع‌آوری دیه یک مقتول بود این مسئله را عنوان کرد وعلیخانی با دعوت حسین هدایتی به رهنما قول داد این مسئله را حل می‌کند.

حسین هدایتی پس از گرفتن جوایزش هزینه دیه را تقبل کرد.

پس از هدایتی از معصومه ابتکار دعوت شد تا سخنرانی کند ابتکار گفت: شکاف‌های عاطفی، احساسی و سنی و سیاسی و فرهنگی در کشور و جامعه وجود دارد که ما برای پیوند و اتصال این شکاف‌ها باید پیش قدم شویم و این بیشتر کاری زنانه است مثل خانواده که مادر پیوند بین اعضا را انجام می‌دهد و خانواده را مستحکم و منسجم می‌کند اساس انفاق کم کردن فاصله‌هاست. در حسن ختام برنامه از ورزشکاران کشور دعوت شد تا جوایزشان را دریافت کنند از عادل فردوسی‌پور به خاطر فعالیتهایش در برنامه 90 که باعث بخشش یک جوان اعدامی شد، از هادی ساعی، عباس جدیدی، امیر قلعه‌نویی که در جلسه حضور نداشت، از محسن بنگر و علی کریمی که وی نیز حضور نداشت دعوت شد.

"احسان علیخانی" در بخش نهایی مراسم برای حضور در جایگاه از اعضای خانواده‌ای دعوت کرد که قرار بود بخشش قاتل پدرشان را در همان محفل اعلام کنند و حجت‌الاسلام والمسلمین "سیدحسن خمینی" هم در همین زمان روی سن آمد تا در خصوص پسندیدگی روحیه عفو و گذشت به ایراد سخنرانی بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی طی سخنان خود ضمن تشکر و تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم و جشن و تمامی کسانی که در این امر خیر همکاری و مساعدت داشتند، گفت: قصاص روزگاری در جامعه اسلامی تشریع شد که به ازای هر یک نفر که کشته می‌شد قتلها و غارت‌های وسیعی توسط قبایل صورت می‌گرفت و در شان نزول آیه‌ای که به منظور همین اتفاقات و انتقامها و قصاص‌های گروهی در قدیم نازل شده به این درگیریها هم اشاره‌ای رفته است. اصل حکم قصاص بازدارنده است و در مرحله دوم، این حکم را در جامعه‌ای تشریح کرده‌اند که به ازای یک قتل، قتلهای وسیع و قبیله‌ای صورت می‌گرفته است.

وی ادامه داد: این بازدارندگی هم در زمان حال و هم در زمان آینده کاربرد دارد و برای اشخاصی که در آینده همچنین تفکر و اندیشه‌ای را دارند مانع می‌شود.

نوه امام خمینی در ادامه افزود: حتی با عفو‌ می‌توان در دل یک حکم مرگ، یک حیات و زندگی را ایجاد کرد در حال حاضر که در ایام مبارک ماه شعبان و اعیاد آن قرار داریم و باید اشاره کنم این عفو و بخشش صفت و خصلت اهل بیت و امامان معصوم ماست.

وی برای مزایا و آثار معنوی عفو دلایلی برشمرد و گفت: عفو عزت آفرین است، کسی که می‌بخشد و می‌گذرد،‌عزیز و گرامی می‌شود، کسی که از یک ظلم می‌گذرد خداوند به وی عزت می‌دهد.

یکی دیگر از خصلت‌های عفو ثواب و پاداش بسیار آن است که هیچ چیز ثوابش با ثواب عفو و بخشش برابری نمی‌کند.

حسن خمینی خاطرنشان کرد: عفو رافع کینه ‌است ما جز با رفع کینه به جامعه آرمانی نمی‌رسیم جامعه یعنی تقسیم مشکلات و سختی‌ها، کینه‌ موریانه‌ایست که بستر جامعه را نابود می‌کند.

یادگار امام (ره) در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: اگر لغزش کسی را ببخشید خداوند بزرگ لغزش و خطای شما را می‌بخشد و عفو می‌کند و عفو موجب طول عمر هم می‌شود و هزاران آثار مادی و معنوی دیگر را هم در پی دارد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در ساعات پایانی جلسه به جشن رسیده بود برای سخنرانی به روی سن دعوت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد سخنان خود را با تشکر و سپاس از شرکت کنندگان این جشن شروع کرد و گفت: آقای کیانیان پیشنهادی داشتند که ما این موضوع و بحث بخشش را از داخلی و خصوصی به شکل جهانی و بین‌المللی دربیاوریم باید یادآور شوم که رییس جمهور، آقای روحانی به سازمان ملل طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که ما خواستار جهانی عاری از خشونت و ناهنجاری و پر از مهر و رفعت داشته باشیم این اقدام آغازی بود به قدم نهادن در راهی که ما را به جهانی عاری از خشونت می‌رساند.

من از تمام هنرمندان، ورزشکاران و همه مسئولانی که در این راه قدم‌هایی مثبت و موثر گذاشته‌اند تشکر می‌کنم و این نوید را می‌دهم که کشور ما ایران، پرچمدار جهانی عاری از خشونت و سرشار از مهربانی و رافت و گذشت باشد.

همچنین، در بخشش تقدیر از هنرمندان از عزت‌الله انتظامی دعوت شد که وی به دلیل کسالت در جشن حضور نداشت و این جایزه به فرزندش مجید انتظامی اعطا شد. از حواشی این جشن ملی بخشش تاخیر 40 دقیقه‌ای و برگزاری سه قطعه موسیقی توسط مرتضی پاشایی بود.



انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار