آشوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

حصر سیاسی سوریه شکست/ غلبه اراده ملت سوریه بر بیگانگان

عضو هیئت نظارتی مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: برهم زدن ثبات امنیت داخلی سوریه گام‌های طراحی شده استراتژی‌ است که محور غربی- عربی برای مدیریت این پروژه اتخاذ نموده است، استراتژی‌ای که پس از سه سال ایجاد بحران با شکست مواجه شده است و در این جنگ اراده‌ها، اراده مردم مقاوم سوریه در شکل دادن به دمکراسی نوین، بر اراده بیگانگان غالب شده است.

محمد آشوری‌تازیانی عضو هیئت نظارتی مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این انتخابات گفت: کشور سوریه به عبارتی دیگر منطقه شامات، بعنوان خط مقدم جبهه مقاومت، در این چند سال اخیر مورد تهاجمات مختلف قرار گرفته است و ریشه این تهدیدات و تهاجمات اخیر را می‌توان در ناکامی امریکائی‌ها در تأمین اهداف راهبردی درخاورمیانه جستجو کرد.

وی افزود: شکست پروژه صلح خاورمیانه بزرگ - که براساس نظریه یکجانبه‌گرایی آنان و هم‌پیمانشان در این منطقه استراتژیک دنبال می‌شد و نتیجه‌ای جز  فدا کردن منافع ملت‌های منطقه در پای حفظ رژیم اشغالگر قدس  و صهیونیستی به دنبال نداشت - محور غربی - عربی را بر آن واداشت که ژئو پلتیک این منطقه حساس را دچار تغییراتی نمایند و اقدامات عملی‌ای را در زمینه شکستن جبهه مقاومت طراحی نمایند.
 
عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در کنار همه تحولات جهانی، موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه منجر به سقوط دیکتاتورهای مورد حمایت امریکا در منطقه شد و ناکامی اسرائیلی‌ها در جنگ 33 روزه، 22 روزه و هشت روزه هیبت دروغین آنان را بر ملا نمود و از سوی دیگر افسانه شکست‌ناپذیری آن را فروریخته و موجی از اعتماد به نفس و خود باوری را در ملت‌های منطقه هویدا ساخت به طوری که ساختار نظام سیاسی برخی از هم پیمانان آمریکا را به چالش کشیده و امنیت پوشالی اسرائیل  را بعنوان راهبردی‌ترین سیاست امریکا به مخاطره انداخت.
 
وی ادامه داد: موج بیداری اسلامی، بازی دموکراسی‌خواهی غرب - که از قضاء خاستگاه دولت‌های غربی برای شبیه‌سازی در فرآیند جهانی‌سازی قلمداد می‌شود و با همین حربه و ترفند مجوز دخالت در کشورهای دیگر را با طراحی جنگ نرم و انقلاب‌های رنگین به خود و هم پیمانان را می‌دادند -  را از مسیر مورد انتظار آنان خارج ساخت و ملت‌های منطقه با ظهور اراده خویش راه جدیدی را برای حق تعیین سرنوشت انتخاب نمودند که منجر به شکل گرفتن ساختارهای جدیدی در عرصه نظام‌های سیاسی منطقه شد.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: جبهه استکبار با همنوایی با برخی از کشورها مثل عربستان و ترکیه و شکل دادن به محور غربی- عربی فشار کانونی خود را برای بهم ریختن ثبات و امنیت در سوریه و لبنان به کار بستند.
 
وی اظهار داشت: صحنه سیاسی لبنان که با نقش‌آفرینی بازیگر قدرتمند خویش یعنی حزب‌الله به رهبری سیدحسن نصراله، به رغم فشار های شکننده امریکا، عربستان و... به خوبی مدیریت شده است اما راهبرد اساسی محور غربی- عربی دخالت همه جانبه و سقوط دولت قانونی سوریه و جایگزینی رژیمی هم پیمان با آنان است.
 
نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت خاطرنشان کرد: ناکامی و شکست امریکایی‌ها در فرایند دولت – ملت‌سازی در عراق و افغانستان که به بهانه مبارزه با تروریسم و با هدف شکل دادن به دموکراسی‌های همسو انجام شد، سبک، روش و سیاست جدیدی را برای تغییر ساختار سیاسی در برخی از کشورها برای ساقط کردن دولت‌های قانونی غیر همسو را رقم زدند و آن سازماندهی جریان معارض و القاء فقدان مشروعیت دولت‌های مستقل و برهم زدن ثبات و امنیت آنان و تراشیدن بهانه برای دخالت مستقیم و غیر مستقیم در این گونه کشورها بود.
 
آشوری‌تازیانی افزود: عرصه کشور سوریه یکی از این عرصه هاست، سازماندهی معارضین تحت عنوان تشکیل کنفرانس با حضور کشورهای مثلا دوست سوریه و اتخاذ تصمیم از طرف ملت سوریه توسط معارضینی که جایگاه قابل اعتنایی در بین قاطبه مردم سوریه ندارند و حمایت همه جانبه قدرت های سلطه، حکایت از دخالت در امور کشورهای مستقل و نقض حاکمیت آنان و در تعارض با حقوق بین‌الملل تلقی می‌شود.

وی گفت: از سوی دیگر برهم زدن ثبات امنیت داخلی سوریه با حمایت همه جانبه از جریانات تکفیری مثل القاعده ، النصره، داعش و ارتش آزاد گام‌های طراحی شده استراتژی‌ای است که محورغربی- عربی برای مدیریت این  پروژه اتخاذ نموده است، استراتژی که پس از سه سال ایجاد بحران و کشتار مردم سوریه به دلیل عدم توجه به نظرات ملت سوریه با شکست مواجه شده است و در این جنگ اراده‌ها، اراده مردم مقاوم سوریه در شکل دادن به دمکراسی نوین، بر اراده بیگانگان غالب شده است و تحمیل اراده دیگران را بر نتابیدند.
 
عضو هیئت نظارتی مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ادامه داد: آنچه در این رویکرد مورد توجه است همراهی دوستان واقعی مردم سوریه است که در این دوره بحران همواره بر تامین حق مردم سوریه تاکید و سعی در کاهش  آلام و دردهای این مردم داشتند و بر این نکته تاکید داشتند که سرنوشت مردم سوریه را خودشان باید رقم بزنند و نیازی به تحمیل عقیده و نظر دیگران و حتی لشکرکشی نیست!
 
وی تصرح کرد: این انتخابات در شرایطی برگزار شد که محور غربی – عربی با صرف هزینه‌های زیاد و انواع تهدیدات و ارعاب و تحقیر مردم که اباعی از طرح آن نیز ندارند، را عملی نمودند. حتی در روز رای‌گیری نیز از عملیات تروریستی، ایزایی و حملات خمپاره‌ای دریغ ننمودند!
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: برگزاری این انتخابات از این منظر نیز قابل ارزیابی است که سیاستمداران غربی که خود داعیه جهانی دموکراسی خواهی دارند، اظهاراتی مطرح نمودند که تعجب همگان را برانگیخت و پنبه ادعای دمکراسی خواهی خویش با این رفتار دوگانه زدند.
 
وی گفت: یکی از جلوه‌های زیبای این انتخابات، حضور و همراهی آگاهانه اقلیت‌های دینی در کنار مسلمانان در فرآیند انتخابات سوریه بود و این حضور نه تنها توطئه‌های دشمنان ملت سوریه که مترصد ایجاد و تعمیق شکاف بین دولت – ملت بودند را خنثی نمود، بلکه وفاق و همبستگی ملی را به نمایش گذاشت.
 
آشوری ادامه داد: صحنه تحولات سوریه و منطقه شامات، عرصه‌ای بود که ظرفیت بالای دیپلماسی پارلمانی را در کنار دیپلماسی رسمی و عمومی به نمایش گذاشت، حضور هیات‌های پارلمانی کشورهای مختلف که به ابتکار، مجلس شورای اسلامی در قالب برگزاری کنفرانس دوستان سوریه عملیاتی شد، نه تنها حصر سیاسی کشور سوریه را شکست، بلکه گشایشی بر سر راه حقوق ملت سوریه ایجاد کرد.

وی افزود: همانطور که می‌دانیم منطقه شامات عمق استراتژیک امنیت ملی ماست و ایجاد همگرایی بین دوستان سوریه یک ضرورتی اجتناب ناپذیر است، تصمیمات استراتژیک نظام جمهوری اسلامی در این زمینه افق روشنی را برای منطقه رقم خواهد زد.
 
عضو هیئت رئیسه ملس شورای اسلامی تصریح کرد: حضور پرشور مردم در این انتخابات را باید به فال نیک گرفت و نشان از آغاز یک جنبش و شور جدید اجتماعی در این کشور دانست که مردم را به این نتیجه رساند برای دفع تهدیدات خارجی و حل مشکلات داخلی، باید از حق تعیین سرنوشت خویش بهره مند گردند.
 
آشوریدر پایان خاطرنشان کرد: به ملت بزرگ سوریه که در شکل دادن به دمکراسی جدید در زیر آتش و خون اهتمام ورزیدند و با حضور در عرصه انتخابات پیام رسای خود را دادند تبریک عرض می‌نمایم، بی‌شک این رخداد بزرگ سیاسی نه تنها مهر باطلی بر استراتژی محور غربی – عربی زد، بلکه فصل نوینی در جهت خواست حقیقی مردم این کشور را فراهم نمود و می‌تواند نقطه عزیمتی در جهت رسیدن به کمال در این مسیر باشد.

ظرف چند روز آینده شاهد تغییر رویکر مخالفان بشار اسد خواهیم بود


همچنین، علاالدین بروجردی در پی سفر وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به بیروت و در خواست وی از حزب­‌الله لبنان برای کمک به مهار بحران سوریه با همکاری ایران و روسیه، به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: این درخواست نشان از برخورد منفعلانه آمریکاست.

وی افزود: آمریکایی­‌ها بش از 3 سال سرمایه­‌گذاری گسترده انجام داده و جنگ نیابتی تدارک دیدند تا ساختار سیاسی سوریه را تغییر دهند، ولی نتوانستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری سوریه با حضور چشمگیر مردم این کشور و موفقیت بشار اسد انجام شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی حضور شتابزده جان کری در بیروت نشان­دهنده واکنش منفعلانه ایالات متحده آمریکا به تحولات مهم خاورمیانه است.

بروجردی خاطرنشان کرد: ادبیات بکار گرفته شده توسط جان کری در بیروت و مصاحبه مطبوعاتی و اذعان به قدرت حزب­الله لبنان، مهر تائیدی بر شکست سیاسی آمریکا و پیروزی مقاومت در ارتباط با تحولات سوریه است.

رئیس هیئت پارلمانی ایران که از سفر به سوریه برای اطلاع از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور بازگشته است، گفت: معتقدم با پیروزی قاطع بشار اسد و حضور گسترده مردم در انتخابات علی­‌رغم تهدیدات جدی امنیتی، در آینده مسیر تحولات به نفع بشار و حامیان منطقه­‌ای وی تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: مخالفین دولت سوریه ناگزیر خواهند شد راه معامله با دولت را بجای مقابله با دولت برگزینند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ظرف چند هفته آینده شاهد تغییر رویکرد مخالفان بشار اسد خواهیم بود.

وی افزود: گرچه آمریکایی­‌ها همچنان برطبل جنگ می­‌کوبند ولی بسیار واضح است که سیاست آنها منفعلانه و مثل همیشه همراه با معیار دوگانه است.

بروجردی خاطرنشان کرد: از یک طرف آقای اوباما قبل از انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام می کند ما سلاح‌­های پیشرفته و آموزش به مخالفان بشار اسد خواهیم داد و از طرف دیگری وزیر خارجه آمریکا با حضور در بیروت نظرات متفاوتی را اعلام میکند!

وی در پایان گفت: دوگانگی آمریکا نشان­‌دهنده سردرگمی سیاست خارجی این کشور در جریانات منطقه­‌ای است.

اضافه می شود؛ انتخابات چند حزبی ریاست جمهوری سوریه برای اولین بار روز سه‌شنبه -13 خردادماه- برگزار شد.

پیروز این انتخابات که با حضور گسترده مردم برگزار شد، بشار اسد رئیس جمهور سابق سوریه بود.

در پی برگزاری انتخابات سوریه که پیام بین­‌المللی برای آمریکا داشت، جان کری وزیر امورخارجه این کشور در سفری شتاب‌زده وارد بیروت پایتخت لبنان شد.

وی در این سفر از حزب­الله لبنان - که پیشتر از آنها به عنوان تروریست یاد می‌کردند!- درخواست کرد با همکاری ایران و روسیه در مهار بحران سوریه همکاری کند.

اما سوال مهمی که جان کری به آن پاسخ نداد اینکه چه کسی وضعیت سوریه را بحرانی کرد؟ و چه کسی از مخالفان مسلح حکومت سوریه با آموزش و سلاح حمایت می­کند؟

در حالی جان کری در لبنان دست نیاز خود را به سوی حزب­الله لبنان دراز می‌­کند که رئیسش در واشنگتن بارها و بارها به این نکته تاکید کرده که از مخالفان بشار اسد حمایت کرده و به آنها آموزش و سلاح خواهیم داد.

کشور 25 میلیون نفری سوریه و 5 میلیون نفری لبنان(حزب الله) در کنار جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی عراق به عنوان خط مقاومت خواب را از سر رژیم منحوس صهیونیستی ربوده و ایالات متحده آمریکا - که خود را سرمدار جهان می‌داند- سردرگم کرده است.

جمهوری عربی سوریه شرایط عادی ندارد، در حال حاضر با دخالت و سرمایه­‌گذاری کشورهای مخالف سوریه –غربی – عربی – عبری - حدود 80 هزار تروریست از 83 کشور جهان در غالب 32گروه در سوریه حضور دارند.

در این میان بیشترین درگیری و خرابکاری سوریه توسط جبهه النصره، داعش، ارتش آزاد، لواء التوحید، جبهه نصره الشام و ... صورت می‌گیرد.

همچنین جهاد موسوم به جهاد نکاح توسط 2 گروهک جبهه النصره و داعش در حال انجام است.

ناگفته نماند سوریه با 180 هزار و 185 کیلومتر مربع حدود 25 میلیون نفر جمعیت دارد که 7 میلیون نفر آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

همچنین این کشور 14 استان دارد که دمشق، حلب، حمص، دیرالزوار،لاذقیه، طرابلس از مهمترین استان های سوریه به شمار می‌رود.

حدود 80 در صد مردم سوریه سنی،12درصد علوی، 5درصد شیعه، و 2 درصد اسماعیلی هستند.

در انتخابات اخیر نیز 3 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به رقابت برداختند تا در صورت بیروزی به مدت 7 سال ریاست دولت این کشور را برعهده بگیرند.

حسان­‌النوری نماینده پارلمان سوریه و دانش آموخته آمریکا و عبدالحفظ حجار به رقابت با بشار اسد رئیس جمهور قبلی سوریه پرداختند.

طبق قانون اساسی سوریه، مدت سکانداری ریاست دولت در این کشور 7 سال است و هر شخص 4 دوره به صورت متوالی می­تواند رئیس جمهور این کشور شود.

بشار اسد که برای بار سوم پیروز انتخابت ریاست جمهوری سوریه شد یک دوره دیگر می­‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند.

جمهوری عربی سوریه در حالی شرایط بحران وجنگی را پشت سر می‌گذارد که با حضور گسترده مردم این کشور در انتخابات و بیعت مجدد با بشار روزهای خوبی را در انتظار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار