گزارش؛

سیل خروشان جمعیت حامیان اسد/ کل سوریه برنده انتخاباتی ضدغربی شد

در پی اعلام نتیجه نهایی انتخابات و پیروزی قاطع بشار اسد صدها هزار نفر از مردم سوریه در شهرهای مختلف این کشور به خیابانها ریختند و به شادمانی و پایکوبی پرداختند. این شادی‌ها همچنان ادامه دارد.

گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، را در خصوص پیروزی بزرگ ملت سوریه بخوانید:

شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری سوریه رأس ساعت 24 روز سه‌شنبه به وقت محلی دمشق آغاز شد و بشار اسد با کسب اکثریت آراء در انتخابات ریاست جمهوری سوریه به پیروزی رسید و برای بار سوم رئیس جمهور این کشور شد. 
 
 

 
 
جهاد لحام، رئیس مجلس سوریه اعلام کرد که بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر با به دست آوردن ۸۸.۷ درصد آرا پیروز شده است.  به گفته لحام، دو رقیب اسد یعنی حسن نوری و ماهر حجار به ترتیب 4.3 و 3.2 درصد آرا را به دست آورده اند.
 
به گفته دیوان عالی قانون اساسی سوریه، میزان مشارکت در انتخابات 73.42 درصد بوده است.
 
این انتخابات که با انتقاد گسترده مخالفان دولت و ناظران بین المللی روبرو شد، تنها در مناطق تحت کنترل دولت برگزار شد و پیروزی اسد در آن حتمی تلقی می شد. دوره ریاست جمهوری در سوریه هفت سال است.
 
غرب و مخالفان مسلح اسد از همان ابتدا خواهان کناره گیری او از قدرت بودند و به هر طریقی سعی در ممانعت از اجرای هر گونه راه حل سیاسی داشتند٬ اما اینبار نیز حضور گسترده ملت سوریه در روز انتخابات به همگان ثابت کرد که دست غرب و عوامل تروریستش باید از کشور سوریه کوتاه گردد .
 
دادگاه عالی سوریه پیش از این میزان مشارکت در انتخابات سوریه را  73.42 درصد اعلام کرده بود. تعداد کل واجدین شرایط در انتخابات سوریه 15840575 نفر بوده که از این تعداد، 11634412 نفر در انتخابات شرکت کرده اند. از میان آرای اخذ شده 442108 رأی باطل بوده است.
 

 
بیش از 9600 حوزه رای گیری ساعت 7:00 صبح سه شنبه (3 ژوئن، 13 خرداد) به وقت محلی (0400 به وقت گرینویچ) در بخش های تحت کنترل دولت در سوریه گشایش یافت.
 
دمشق با وجود ادامه خشونت و ناآرامی های ناشی از تعرض شبه نظامیان مورد حمایت غرب، بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پافشاری کرده است.
 
دولت سوریه ضمن رد اتهام های مخالفان و کشورهای غربی درباره انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تصریح کرده بود قصد دارد انتخاباتی شفاف و آزاد برگزار کند. بر اساس گزارش های منتشر شده، در بحران سوریه از مارس 2011 میلادی تاکنون بیش از 160 هزار نفر کشته شده اند.
 
شبه نظامیان مورد حمایت غرب تهدید کرده بودند برای اختلال در رای گیری تلاش خواهند کرد اما انتخابات در صحت کامل برگزار و آراء شمرده شد.
 
دفتر ریاست جمهوری سوریه با صدور پیامی شرکت گسترده مردم این کشور در انتخابات را نشان‌ دهنده تلاش سوری‌ها برای ساختن آینده کشورشان و جدیت در مبارزه با تروریسم خواند. در ادامه این پیام چنین آمد که مردم سوریه همانند گذشته نشان دادند که فرهنگ زندگی، امید و رویارویی با فرهنگ مرگ و تروریسم را در دستور کار خود قرار داده اند. ملت سوریه به همه جهان ثابت کردند که فرزندان این مرزوبوم هستند و با وجود همه تهدیدها و سختی ها به حاکمیت کشورشان و نیز ساختن آینده ای روشن برای سوریه ایمان دارند.
 
****   شادمانی غیر قابل وصف مردم سوریه از پیروزی بشار اسد در انتخابات  
در پی اعلام نتیجه نهایی انتخابات و پیروزی قاطع بشار اسد صدها هزار نفر از مردم سوریه در شهرهای مختلف این کشور به خیابانها ریختند و به شادمانی و پایکوبی پرداختند.
 
مردم سوریه با حضور در خیابانها خوشحالی خود را از پیروزی قاطع بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ابراز داشتند.
 
 
 
گزارشهای رسیده از شهرهای حلب، دیرالزور، حمص، درعا، لاذقیه، طرطوس و ادلب حاکی از آن است که مردم با حضور در خیابانها حمایت خود را از رئیس جمهور منتخب سوریه ابراز كرده اند. این جشن پایکوبی با وجود تهدیدات گروههای تروریستی انجام شد.
 
 
***  واکنش قابل پیشبینی آمریکا نسبت به نتیجه انتخابات سوریه: حضور مردم برای ما بی اهمیت است 
دولت آمریکا در واکنشی قابل پیش بینی، از انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به شدت انتقاد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مداخله آشکار، انتخابات سوریه را به دور از واقعیت و رسواکننده عنوان کرد.
 
ماری هارف که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت، ادعا کرد: انتخابات سوریه در حالی برگزار می شود که بخشی از این کشور درگیر جنگ داخلی است. وی در سخنانش هیچ اشاره ای به حامیان این گروههای تروریستی و شورشیان درون سوریه نکرد. 
 
 
    
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: دولت بشار اسد پس از برگزاری انتخابات هم مشروعیت نخواهد داشت. وی با ادبیاتی خشمگینانه، و با "مشمئز کننده" خواندن تصاویر منتشر شده از انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: واشنگتن اهمیتی به استقبال مردم سوریه از این انتخابات نمی دهد.
 
اظهارات ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بیان می شود که رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه اذعان کرد: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به ما و به دیگر کشورها و اروپا نشان داد که بشار اسد رفتنی نیست.
 
 
***   چیزی که غرب همواره از آن غافل بوده سیل خروشان جمعیت حامی اسد است 
در جریان انتخابات سوریه، مسئله ای که غرب از آن غافل است حمایت چشمگیر مردم سوریه بویژه جامعه سنی مذهب این کشور از بشار اسد است. 
 
"ماهر حجار" رقیب اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه٬ هنگام انداختن رای خود در درون صندوق رای اعلام کرد: انتخابات سوریه ضربه ای محکم به تمام کشورهایی بود که برای سوری ها توطئه کردندو با اعزام تروریست‌ها خون مردم را ریختند و مردم تاکید کردند که آنها صاحب حق تصمیم گیری و حاکمیت هستند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه با تشکر و تقدیر از مردم که علی رقم مشکلات با کشورشان همراهی کردند، ابراز داشت که مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود مهم این است که ملت سوریه و حاکمیت پیروز شده است ودخالت خارجی و تروریسم ناکام ماند.
 
 
 
 سوریه متشکل از اقلیت های مسلمان و مسیحی است و آنها نگران آینده پس از اسد هستند و از وی حمایت می کنند.
 
این حمایت گسترده روز سه شنبه گذشته و پس از آن علنی شد که مردم سوریه برای هفت سال دیگر اسد را برای سمت ریاست جمهوری برگزیدند. طبق اعلام سخنگوی پارلمان سوریه بشار اسد ۸۸.۷ درصد از آراء مردم سوریه را کسب کرده است.
 
انتخابات سوریه از جانب شورشیان تحریم شده بود و در مناطق تحت تسلط شورشیان روند آن به سخره گرفته می شد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز انتخابات سوریه را یک صفر بزرگ خوانده بود.
 
ویدا صالح، وکیل 35 ساله سنی مذهب، می گوید: اگر تنها اقلیت ها به اسد وفادار بودند، تا کنون کشور به تصرف شورشیان کشور درآمده بود.
 
وی می افزاید: اما به دلیل اینکه اکثریت سنی سوریه پشت اسد ایستاده اند کشورهمچنان یکپارچه مانده است. 
 
نظرات صالح در مصاحبه های خبرگزاری اسوشیتد پرس با اهالی طبقه متوسط منطقه سنی نشین مرکز دمشق و همچنین ده ها هزار آواره سوری ساکن لبنان نیز بازتاب یافته است. مصاحبه های اسوشیتد پرس در دمشق بدون حضور نیروهای دولتی انجام شده است.  
 
هواداران اسد دلایل حمایت خود از وی را خستگی از جنگ، بی اعتمادی به شورشیان و قدرت گرفتن طیف اسلامگرایان افراطی در صفوف مخالفان دولت عنوان کرده اند.

 
 
برخی دلیل حمایت از دولت را ارایه خدمات عمومی بسیاری از جمله آموزش و پرورش و درمان رایگان و اعطای یارانه های سنگین به انواع کالاها عنوان می کنند. پیش از شروع درگیری ها سوریه یکی از امن ترین کشورهای جهان لقب گرفته بود. سوریه زمانی به تساهل و ساختن جامعه ای آزاد برای تمام گروه های قومی شهرت داشت اما این امر به علت وجود شورشیان افراط گرا به مخاطره افتاده است.
 
برای بسیاری از مردم سوریه اسد یک قهرمان ملی است که ضمن مبارزه با امپریالیسم غرب کشوری با ثبات و امن را در منطقه ای متلاطم و مملو از درگیری های فرقه ای هدایت کرده است.
 
یک شهروند 45 ساله می گوید: رای دادن به بشار اسد یک وظیفه است.
 
ما شاهدیم که او چه چیزهای برای کشور به ارمغان آورده است: مدرسه، آموزش و پرورش و برق. ما می دانیم او چه امکاناتی را برایمان فراهم کرده و این بسیار اهمیت دارد.
 
****   واکنش رقیب اسد پس از پیروزی وی در انتخابات 
دکتر حسان النوری یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری سوریه پس از اعلام نتایج انتخابات به بشار الاسد به دلیل کسب اکثریتی اعتماد مردم سوریه و پیروزی در انتخابات تبریک گفت و این انتخابات را سالم و شفاف و یک پیروزی ملی برای تمام مردم سوریه قلمداد نمود.
 
 
 
 حسان النوری گفت: من شخصا همراه با نمایندگانم بر شمارش آرا نظارت داشتیم و هر کسی که دعوت به تحریم انتخابات کرد و در سلامت آن سعی در ایجاد شک نمود نمی تواند ملت بزرگی مانند ملت سوریه را خوار کند، ملتی که بیش از 11 میلیون از فرزندانش در انتخابات شرکت کردند.
  
 وی افزود: اظهارات رئیس جمهور فرانسه و دعوت به تحریم انتخابات سوریه توهین به فرانسه است نه سوریه؛ وی با خطاب قرار دادن اولاند ادامه داد: به دلیل اهانت به حقوق بشر و دموکراسی حقیقی، پشیمان خواهی شد.
 
وی در پایان از تمام افرادی که در انتخابات شرکت کردند و رای دادند تشکر کرد و نتیجه انتخابات برای هر سه کاندیدا را مایه افتخار همه سوری ها دانست و گفت کل سوریه در این انتخابات پیروز شدند.
گزارش از مغانی

منابع:

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/syrian-election-sends-powerful-signal-of-assads-control/2014/06/03/16876fca-eb2a-11e3-b98c-72cef4a00499_story.html
 
http://www.nytimes.com/2014/06/05/world/middleeast/former-syria-ambassaor-ford-criticizes-us.html
 
http://www.theguardian.com/world/2014/jun/04/bashar-al-assad-winds-reelection-in-landslide-victory
 
http://rt.com/news/163696-assad-win-president-syria

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار