رویترز :

عقب نشینی و تعظیم "ایالات متحده" در برابر قدرت نمایی های بین المللی "روسیه"

ایالات متحده بدنبال افزایش نفوذ روسیه در عرصه بین المللی ناچار شد پایگاه خود در آسیای مرکزی را تخلیه کند .

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ این خبرگزاری در مقاله ای به قلم "دیمیتری سولوویوف" نوشت : ایالات متحده روز سه شنبه تنها پایگاه هوایی خود را در آسیای مرکزی در نزدیکی مرز قرقیزستان _ دوست و هم پیمان نزدیک دولت روسیه _ تعطیل کرد . این تعطیلی بدلیل افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و نیز تشدید قدرت نمایی روسیه در این منطقه اعلام می باشد . در واقع مسکو در حال بازگشت به حیاط خلوت قدیمی خود می باشد . 

پارلمان قرقیزستان سال گذشته ضرب العجلی را تصویب کرد که بر اساس آن ایالات متحده یک سال (تا تاریخ 11 جولای 2014) فرصت دارد که پایگاه "مرکز ترانزیت ماناس" در این کشور را که از سال 2001 برای انجام عملیات های نظامی واشنگتن در افغانستان مورد استفاده قرار می گرفت ، تعطیل نماید . به گفته برخی از مقامات ، این اقدام در راستای خوشنودی مسکو از قرقیزستان انجام گرفته است . 

در ادامه این مقاله آمده است : این پایگاه هوایی در موقعیتی استراتژیک و مهم و در مکان فرودگاه مسافربری اصلی در "شوروی سابق" قرار داشته که در این سالها نقل و انتقال بیش از 5/3میلیون سرباز آمریکایی به داخل و خارج از افغانستان از آنجا انجام می شده است . دهها هزار تن محموله های باری و سوخت گیری ارتش آمریکا نیز در این پایگاه جابجا می شود . 

سرهنگ جان میلارد ، افسر نیروی هوایی و فرمانده پایگاه "ماناس" در این باره اظهار داشت : پایگاه ما بعنوان دروازه ای بسوی مرز آزادی در افغانستان به شمار می آمد . ما انتقال  بیش از یک میلیارد لیتر سوخت را برای 136 هزار هواپیما و جنگنده آمریکایی در افغانستان تامین می کردیم . در واقع تامین سوخت پروازها در افغانستان بر عهده ما بوده است . 

در همین راستا اخیرا اوباما طرحی را اعلام کرده که بر اساس آن تعداد 9800 افسرآمریکایی تا پایان 2014 از افغانستان خارج می شوند و کل نظامیان ارتش نیز تا انتهای سال 2016 از این کشور بیرون خواهند رفت . برخی کارشناسان معتقدند همین طرح اوباما موجب کاهش اهمیت تعطیلی "پایگاه ماناس" برای ایالات متحده شده است .

این در حالی است که تعطیلی "ماناس" دارای اهمیتی نمادین و نشان دهنده موضع ضعیف و پائین تر آمریکا در برابر روسیه می باشد . اوباما و پوتین برای نخستین بار پس از آغاز بحران در اوکراین طی روزهای آینده در فرانسه و به منظور شرکت در مراسم یادبود جنگ جهانی دوم یکدیگر را خواهند دید . 

خبرگزاری رویترز همچنین نوشت : اوباما اکنون در مردابی عمیق در سیاست خارجی خود _ از اوکراین گرفته تا سوریه _ گرفتار شده است در حالی که پوتین پس از پیوستن کریمه به روسیه در میان افکار عمومی دست بالا را داشته ، اقدامی که غرب آن را محکوم کرده اما قادر به جلوگیری از آن نبوده است . 

مسکو رضایت خود را در سال 2001 برای استفاده ارتش آمریکا و هم پیمانان این کشور در ناتو از پایگاه هوایی "ماناس" در جنگ علیه القاعده در افغانستان اعلام نمود . اما پس از مدتی کرملین با ابراز نگرانی از حضور نظامی خارجی در منطقه ، حوزه فعالیت ارتش آمریکا و ناتو را در این پایگاه تعیین نمود . پس از پیروزی رییس جمهوری قرقیزستان در سال 2011 ، وی قویا به روسیه قول داد که این پایگاه را در اسرع وقت تعطیل نماید . 

این مرکز طی 13 سال گذشته معبر انتقال و رفت و آمد نیروهای نظامی 26 کشور دنیا برای اقدام در داخل و خارج از افغانستان بوده است . 98 درصد نیروهای ایساف از این منطقه برای فعالیت در افغانستان تردد می کردند . سفیر آمریکا در قرقیزستان در پاسخ به سوالی درباره علت تعطیلی پایگاه "ماناس" ، قدرت نمایی روسیه و ظهور قدرت استراژیک مسکو در این منطقه را رد کرد . 

شایان ذکر است این مورد تنها یکی از مواردی است که طی سالهای اخیر بعنوان میادین تسلیم شدن آمریکا در برابر قدرت روسیه می توان نام برد . 

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار