گزارشی از حضور بی‌نظیر ملت سوریه پای صندوق‌های رای/

پایان شیرین یک جشن/ غرب کیش‌ومات شد!

حضور گسترده مردم سوریه پای صندوق‌های رای برغم جوسازی‌ها و فرافکنی‌های غرب نشان داد سوری‌ها برای سرنوشت کشورشان بیش از هرچیزی اهمیت قائلند و دست غرب برای انها رو شده است.

در این گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ نگاهی گذرا به انتخابات سوریه می‌اندازیم:

از زمان شروع ناآرامی ها در سوریه تاکنون هیچ یک از خواسته های غرب که با اعمال نفوذ و نقشه های شوم سعی در رسیدن بدانها را داشت، به حقیقت تبدیل نشد و این اعمال نفوذها و نقشه ها به جز کشتار بی گناهان در سوریه و رو شدن دست غرب بر جهانیان چیز دیگری در پی نداشت.

 
بشار اسد از همان ابتدای درگیری ها بارها حسن نیت خود را نسبت به سرزمین و مردمش برای حل بحران ثابت کرده بود. به رغم سنگ اندازی های بسیار غرب، صبح سه‌شنبه انتخابات سراسری برای برقراری دموکراسی در سوریه ای که غرب به ناآرامی هایش دامن زد، آغاز شد. هفتم خردادماه نیز سوری های مقیم خارج از کشور می توانستند برای انتخاب نامزد مورد نظرشان پای صندوقهای رای بروند.
 
 
 
طبق قانون تازه انتخابات ریاست‌ جمهوری در سوریه که اسفند 1392 به تصویب مجلس رسید، نامزدان انتخابات ریاست‌ جمهوری سوریه باید شرایط ذیل را داشته ‌باشند: پیش از اعلام نامزدی دست ‌کم ده سال در سوریه زیسته‌ باشد؛ از 250 نماینده مجلس سوریه 35 تن از او حمایت کنند؛ ملیت سوری داشته و تبعه کشوری دیگر نباشد، از پدر و مادر سوری متولد شده و در صورت داشتن همسر، او نیز سوری باشد؛  بهره ‌مندی از حقوق سیاسی و مدنی، نداشتن محکومیت‌های جنایی. طبق این قانون همه حزب‌ ها می‌ توانند در انتخابات شرکت کنند.
 
از میان 24 نامزد ثبت‌ نام کرده برای انتخابات صلاحیت سه سه نفر توسط دادگاه قانون اساسی سوریه تایید شد.
 

***  بشار حافظ اسد

 
بشار اسد 49 ساله رییس‌ جمهور کنونی سوریه که اعلام کرده‌ بود در انتخابات سال 93 نامزد خواهد شد، در انتخابات ثبت‌ نام کرد. وی نامزد حزب بعث است. ستاد انتخاباتی بشار اسد شعار تبلیغاتی وی را "سوا" (همه با هم) تعیین کرده است.
 
 
 


***  ماهر عبدالحفیظ حجار

 
ماهر عبدالحفیظ حجار دبیرکلحزب اراده ملی و نماینده مردم حلب در مجلس سوریه از فهرست جبهه مردمی برای تغییر و آزادی - که در انتخابات مجلس گذشته با فهرست حزب بعث رقابت می‌ کرد- در انتخابات سوریه نام‌ نویسی کرده ‌است. وی پیشتر عضو حزب کمونیست سوریه بوده‌ است که از آنان جدا شد بعدتر با برخی رهبران حزب کمونیست کمیته ملی وحدت کمونیستهای سوری را پایه ‌گذاری کرد که در سال 2011 میلادی به حزب اراده ملی تغییر نام داد.  حزب اراده ملی از گروه ‌های تشکیل دهنده جبهه مردمی برای تغییر و آزادی است که از آن به عنوان جناح مخالف در پارلمان سوریه یاد می‌ شود که حتی در مواردی، از عملکرد دولت به رهبری حزب بعث انتقادهایی هم کرده است.
 
 
 
***   حسان عبدالله نوری
 
حسان عبدالله نوری رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای خاورمیانه و مرکز مطالعات بازاریابی و اداری MMC و مدیر مرکز مطالعات مشاوره توسعه اداری و افزایش توانمندی ‌ها معروف به MDCCB ژنو نیز نام‌ نویسی کرده است. او مشاور بین ‌المللی مرکز مشاوران بین ‌المللی آمریکا است و وزیر مشاور در امور رشد و توسعه اداری و نیروی کار و پارلمان است. وی نماینده مجلس سوریه در دوره نهم و دبیرکل اتاق صنایع دمشق بود.
 
 


انتخابات در سوریه یک انتخابات واقعی است و مردم می ‌توانند به هر یک از این سه نفر رای دهند. اگر اسد را دوست نداشته باشند و بخواهند به حکومت وی خاتمه دهند، کافی است که به او رای ندهند و یا به یکی از دو نفر دیگر رای دهند.
 
با وجود اینکه برخی کشورهای خارجی از انتخابات آزاد سوریان مقیم خارج جلوگیری کردند و این حق ذاتی مردم سوری را از آنها دریغ داشتند، گزارشات حاکی از آمار بسیار بالای شرکت کنندگان در انتخابات بوده است. انتخابات در خارج از مصر که در ۳۹ سفارتخانه سوریه برگزار می ‌شد، بسیار گسترده توصیف شده ‌بود که به همین علت ۵ ساعت تمدید گردید. در لبنان نیز به علت حضور بالای مردم انتخابات یک روز تمدید شد.
 
روز سه‌شنبه نیز روند اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری سوریه رأس ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شد. این انتخابات قرار بود 12 ساعت به طول بیانجامد ولی به علت استقبال گسترده 5 ساعت دیگر تمدید شد و سپس بلافاصله روند شمارش آراء نیز آغاز خواهد شد.
 
مراکز أخذ رأی در 13 استان از 14 استان سوریه ساعت 7 صبح درهای خود را روی مردم گشودند تا رسما انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شود.  استان الرقه تنها استانی بود که در آن انتخابات برگزار نشد که دلیل آن حضور گروهک تروریستی داعش در این استان است.
 
همچنین وزارت کشور سوریه چهارشنبه گذشته اعلام کرد تعداد شهروندان سوری که واجد شرایط رای دادن هستند 15 میلیون و 845 هزار و 575 نفر است و شخص رای دهنده باید تا روز انتخابات 18 سال را تمام کرده باشد.
 
شبکه ‌های تلویزیونی سوریه از جمله الاخباریه و شبکه تلویزیونی الفضائیة السوریه و سما و دیگر شبکه‌ ها، با پخش تصاویر زنده از مراکز مختلف أخذ رأی حضور مردم این کشور در انتخابات را پوشش دادند.
 
گزارش رسانه ‌های خبری حاکی از استقبال مردم از انتخابات است تصاویر ارسالی از این کشور صف‌ های رای دهندگان در مراکز اخذ رای در دمشق را نشان داده است.
 
 
 
 
کارشناسان بر این باورند که حضور گسترده مردم سوری در این انتخابات در وهله اول نشان دهنده به ستوه آمدن از دخالت خارجیان در امور داخلی خود هستند و از این طریق خود می خواهند در سرنوشت کشورشان تاثیر گذار باشند و از سوی دیگر حاکی از آن است که برای نابودی تروریستها در سوریه حامی رئیس جمهور کشورشان هستند.
 
بدون شک برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه یک رخداد مهم و نقطه عطف به حساب می‌ آید چرا که این انتخابات  و ترکیب جدید انتخاباتی از اعتماد به نفس نظام سیاسی سوریه خبر می ‌دهد. اگر حزب حاکم و رئیس‌ جمهور برگزاری قانونمند و مقبول انتخابات را خارج از توانایی خود می‌دیدند، می‌توانستند تا مدت نامعلومی آن را به تاخیر بیاندازند. شرایط کنونی سوریه و قانون ‌اساسی مصوب 1390 اجازه چنین تأخیری را می‌ دهند. علاوه بر آن اگر نظام سیاسی در مورد مشارکت دست کم نیمی از شهروندان واجد شرایط رای در این انتخابات تردید داشت، به برگزاری آن تمایل نشان نمی‌ داد.
 
 
 
***  مردم با وجود جوسازی‌ها، باز هم اسد را برای ریاست جمهوری انتخاب می کنند و این نتیجه برای غرب قابل هضم نیست
 
سوری‌ ها در معرض انتخابی سخت قرار داشتند. انتخابات ریاست ‌جمهوری که اسد بدون شک پیروز آن است، پاسخ منفی خواهد بود به درخواست مخالفان و حامیان  خارجی آنها  که خواستار  کناره‌ گیری اسد از قدرت شده بودند.
 
نظام سیاسی در سوریه طی سه سال گذشته پنجه در پنجه تروریسم داخلی، منطقه‌ ای و فرامنطقه‌ ای داشته و  به هر حال در این روند ملت سوریه آسیب‌ های بزرگ انسانی و مادی دیده است. گفته می ‌شود تعداد کشته‌ ها و شهدای سوریه طی این سه سال از 150 هزار نفر فراتر رفته است. نظام سیاسی در سوریه حق و تکلیف داشته که از ملت سوریه در برابر این مثلث تروریستی با قاطعیت دفاع کند و این کار را هم کرده و توانسته است تا حد زیادی سوریه را از یک فتنه عظیم رهایی بخشد. البته این نظام در عرصه بین‌ المللی و منطقه‌ ای متهم به طایفه‌ گرایی و عامل بحران معرفی شده است،  از این رو میزان مشارکت مردم در سوریه دربردارنده دقیق‌ ترین پاسخ به این اتهام است.
 
 
 
 
 
آمریکا با این حال همچنان تاکید دارد که  تنها هدف  مذاکرات ژنو2  که فوریه گذشته انجام شد، مذاکره درباره دولت انتقالی است و این چیزی است که هرگز اسد در شرایطی که 13 استان از 14 استان و حمایت اکثریت مردمش را در اختیار دارد و همچنان در بخش ‌هایی از این کشور در حال پیشروی است، آن را نخواهد پذیرفت.  
 
البته در شرایطی که سوریه همچنان درگیر جنگ داخلی سختی است، مشکل است که عقیده  سوری‌ های مهاجر را درباره انتخابات گردآوری کرد.
 
در واقع باید از انتخابات ریاست جمهوری سوریه با عنوان حرکتی نمادین یاد کرد که نتیجه ‌ای واضح دارد و مردم سوریه در این انتخابات تاریخی شرکت کردند تا  به صورت قطعی قدرت را برای 7 سال دیگر به بشار اسد بدهند.  هفته ‌هاست که  مقدمات این انتخابات فراهم شده  و خیابان ‌ها با پرچم‌ و پوستر  پوشیده شده است.
 
  
به گزارش فایننشال تایمز، اسد حمایت قابل توجهی در میان اقلیت‌های این کشور از جمله علوی ها، مسیحی ‌ها، شیعه و کردها برخوردار  است چرا که این گروه ها معتقدند در صورت پیروزی مخالفان آنها قتل‌ عام و یا ناچار به ترک کشور خواهند شد. ضمن اینکه این نگرانی وجود دارد که در صورتی که گروه ‌های وابسته به القاعده مثل دولت اسلامی عراق و شام  و یا جبهه النصره به قدرت برسند چه آینده‌ ای در انتظار آنها خواهد بود. سوری ‌ها تصاویر اقدامات خشونت ‌بار تروریست‌ها را دیده ‌اند.
 
 
 
مردم سوریه می‌ دانند که این عاقلانه است که حمایت های خود را نشان دهند و  از این رو فروشگاه‌ ها با تصاویری در این زمینه نقاشی شده ‌اند.
 
 
باید گفت که دولت موفق می ‌شود که  آرای مردم را به دست آورد و  تلاش مخالفان  علیه دولت هم  اعتراض خواهد بود و نه تمرینی برای تحقق دموکراسی.
 
  
 
 ***  غرب ساکت ننشسته و حتی در لحظات آخر نیز به سنگ اندازی هایش ادامه می دهد 
 
کشورهای غربی اصل انتخابات را زیر سؤال برده و پیشاپیش نه تنها نتایج که حتی برگزاری آن را محکوم کرده ‌اند. این در حالی است که اولا برگزاری انتخابات در همه کشورها، یک فرایند داخلی است و هیچ قانون بین ‌المللی در مورد نحوه برگزاری و شرایط کاندیداتوری نامزدها وجود ندارد. ثانیا دولت فعلی سوریه بر اساس قانون داخلی در سال 1386 بر سر کار آمده و بر اساس همان قانون اساسی 7 سال سر کار بوده و بر اساس قانون داخلی و عرف بین‌ المللی مسئول برگزاری انتخابات بعدی است. غربی‌ ها مدعی‌ اند که این دولت صلاحیت حقوقی خود را برای برگزاری انتخابات از دست داده است و برای اثبات این ادعا می‌ گویند وقتی تعداد آوارگان در یک کشور به سه میلیون نفر می‌ رسد، دولت صلاحیت خود را از دست می‌ دهد و حال آن که این موضوع اولا یک قانون نیست و ثانیا مربوط به زمانی است که این سه میلیون نفر، مخالفان نظام سیاسی باشند و به واسطه آن که تحت تعقیب قرار گرفته و یا با اجبار دولت، وادار به خروج از کشور شده باشند.  درست است که حدود سه و نیم میلیون نفر از شهروندان سوری در خارج از این کشور زندگی می‌کنند ولی آنان مثل شهروندان  هر کشور دیگری هستند که به علت فشار و اقدامات وحشیانه تروریست‌ ها و یا به دلایل شغلی، تحصیلی، درمانی و ... به خارج از کشور رفته و خروجشان سیاسی به حساب نمی‌ آید. از سوی دیگر آوارگان داخلی سوریه که گفته می ‌شود تعداد آنان از یک میلیون نفر فراتر رفته است، به خاطر فشار دولت آواره نشده‌ اند و از قضا از استان ‌های تحت سیطره تروریست‌ ها به استان‌ های تحت سیطره ارتش و دولت نقل مکان کرده‌ اند و آن دسته از شهروندان سوری که به کشورهای همجوار رفته ‌اند نیز از حمایت مادی و سیاسی دولت برخوردار می ‌باشند کما اینکه از حق شرکت در انتخابات بهره‌مند هستند. بنابراین آنچه در مورد آوارگان سوریه جریان دارد با قانون نانوشته در مورد پناهجویان سیاسی تفاوت اصولی و اساسی دارد.

 
"جی کارنی"، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانسی مطبوعاتی طی اظهاراتی مداخله جویانه چنین اعلام نمود که: انتخاباتی که قرار است انجام شود هیچ بویی از دموکراسی نخواهد برد، بلکه صرفا یک همه پرسی صوری خواهد بود.
 
 
 
 
وی بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن از طریق کمک‌ های بشردوستانه از مردم سوریه و همچنین مخالفان حمایت و برای پیشبرد مذاکرات جهت پایان دادن به بحران در این کشور تلاش خواهد کرد.

کارنی بی شک از کمک تسلیحاتی واشنگتن به تروریستها در سوریه با خبر است. علاوه براین، دولت واشنگتن نیز اعلام کرده که نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه که با مشارکت بالای مردمی در این کشور برگزار شده را به رسمیت نمی‌شناسند و در این بین بر اهمیت تشکیل یک دولت موقت و اصلاح قانون اساسی سوریه تاکید کرده است.

 
پیشتر نیز جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود که با وجود رخدادهای سوریه و خشونت و کشتار در این کشور، انتخاباتی عادلانه برگزار نخواهد شد. جالب آنجاست که غرب و در راس آن امریکا به خشونت و کشتار در این کشور دامن زدند.
 
پس از امریکا نوبت جعلی خواندن انتخابات توسط فرانسه فرا رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ضمن جعلی دانستن انتخابات ریاست جمهوری سوریه مدعی شد: برگزاری این انتخابات کمکی به حل و فصل نزاع و درگیری خونین در سوریه نخواهد کرد.
 
انتخابات ریاست جمهوری سوریه علی رغم مخالفت کشورهای غربی و متحدان منطقه ای آنها سه شنبه برگزار شد و مشارکت مردم در مناطق تحت کنترل دولت سوریه چشمگیر بوده است.
 
 


آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو امروز سه شنبه در چارچوب نشست وزرای دفاعی کشورهای عضو این سازمان در بروکسل، با اعلام اینکه هیچ یک از متحدان سازمان پیمان آتلانیتک شمالی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت نخواهند شناخت، گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه یک نمایش خنده آور و کار بیهوده است.
 
این رویکرد دبیرکل ناتو و غرب در قبال سوریه در حالی گزارش می شود که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ماه آوریل سال جاری میلادی از رویکرد مغرضانه غرب در قبال انتخابات ریاست جمهوری سوریه و اوکراین انتقاد کرد و گفت: همان مردمی که می گویند انتخابات ریاست جمهوری سوریه بدون اصلاح قانون اساسی این کشور نامشروع است در حال پذیرفتن مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری تاریخ 25 ماه مه در اوکراین بدون اصلاح قانون اساسی این کشور هستند.

پس باید بطورکلی این انتخابات را ضربه‌ای محکم بر پیکره بدخواهان سوریه دانست.


 گزارش از مغانی


منابع:

 
  http://www.bbc.com/news/world-middle-east-27675343
 
http://edition.cnn.com/2014/06/03/world/meast/syria-election/?hpt=hp_t3
 
http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/iran-claims-victory-with-assads-anticipated-win-in-syrian-election/2014/06/02/314f43a3-164a-4817-94bb-3b4483fa9dc6_story.html
 
http://www.foxnews.com/world/2014/06/02/5-things-to-know-about-tuesday-presidential-election-in-syria/
 
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/96a81a9c-eae9-11e3-bab6-00144feabdc0.html
 
http://rt.com/news/163228-syria-presidential-vote-assad


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار