وال استریت ژورنال :

اتحادیه اروپا راهبرد جدیدی را برای کمک به پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران بررسی می‌کند/ رفع تحریم‌ها یکی از این راهبردهاست

یک روزنامه آمریکایی نوشت اتحادیه اروپا راهبرد جدیدی را برای کمک به مذاکرات هسته ای ایران بررسی می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا در گزارشی به قلم "لاورنس نورمن" در پایگاه اینترنتی خود نوشت در حالی که شمارش معکوس برای رسیدن به ضرب الاجل تعیین شده در بیستم ژوئیه جهت دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران شروع شده است همه توجه ها بر روی تمایل و آمادگی دو بازیگر اصلی مذاکرات هسته ای یعنی ایران و آمریکا متمرکز شده است. 

هر چند کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس هیات شش کشور در مذاکرات هسته ای با ایران نقش مهمی در ایجاد هماهنگی های لازم با ایران ایفا می کند و هر چند توافق هسته ای تنش درباره برنامه هسته‌ای ایران در بخش هسته ای را رفع خواهد کرد و این توافقنامه باید توسط فرانسه، انگلیس، آلمان، آمریکا، چین و روسیه امضا شود اما بنظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، اروپا یکی از بازیگران جدی در عین حال حاشیه ای تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران است و نقش مهمی در ایجاد هماهنگی های لازم با ایران ایفا می‌کنند.

در گزارشی که قرار است روز سه شنبه منتشر شود قرار است خانم "الی گرانمایه" یکی از اعضای شورای اروپا این موضوع را مورد توجه قرار دهد. وی در این گزارش توضیح می دهد که چگونه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند اهرم هایی را که در اختیار دارند برای پیشبرد مذاکرات هسته ای و موفقیت آنها به خوبی مورد استفاده قرار دهند. گرانمایه معتقد است که توافق هسته ای با ایران کاملا به نفع اتحادیه اروپا است. 

گرانمایه در گزارش خود نوشته است اروپا در چارچوب منافع راهبردی خود باید راهکاری را برای برنامه هسته ای ایران بیابد این راهکار دستیابی ایران را به نقطه عطف توانایی هسته ای در یک جدول زمانی قابل قبول تا شش ماه دیگر محدود خواهد کرد و در عین حال از حمله غرب یا اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران جلوگیری خواهد کرد. 

ایران تاکید می کند بدنبال سلاح هسته ای نیست و تنها بدنبال اهداف مسالمت آمیز است. اما ماه گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد تصور می شود تهران تنها به دو ماه زمان برای اسمبل و ترکیب مواد هسته ای جهت تبدیل آنها به سوخت هسته ای زمان نیاز دارد. 

حوزه یا سناریو اول این است که اگر توافقنامه جامع هسته ای تا بیستم ژوئیه حاصل شود اروپا باید به سرعت تحریم ها علیه ایران را تسهیل یا رفع کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند محدودیت های اقتصادی علیه ایران تا چندین سال ادامه خواهند داشت و دیپلمات ها می گویند روند رفع و تسهیل محدودیت های اقتصادی علیه ایران در آمریکا احتمالا طولانی تر خواهد بود. زیرا ممکن است کنگره آمریکا که در این خصوص تردیدهای زیادی دارد از انجام اقدامات لازم برای رفع تحریم ها جلوگیری کند. اروپا از انعطاف بیشتری برای رفع تحریم ها علیه ایران و پیشرو بودن در این بخش برخوردار است. 


این روزنامه افزود گرانمایه درباره حوزه یا سناریوی دوم برای نقش فعال اروپا در مذاکرات هسته‌ای معتقد است اگر آن گونه که امروزه شاهد آن هستیم ایران و شش قدرت بپذیرند در چارچوب جدول زمانی شش ماهه به توافق دست بیابند در آن صورت بنظر خانم گرانمایه اتحادیه اروپا باید برای ادامه حرکت ایجاد شده تلاش کند و بخشی از تحریم ها علیه ایران را یا تسهیل یا رفع کند. تهران با امضای توافقنامه اولیه در ماه نوامبر گذشته مشوق های اقتصادی به ارزش حدود هفت میلیارد دلار بدست آورد. اما آمریکا با توجه به آن که خود را برای انتخابات میاندوره ای در نوامبر آماده می کند احتمالا تمایل ندارد در این دوره امتیاز قابل توجهی به ایران بدهد. در مقابل اروپا می تواند امتیازاتی به ایران پیشنهاد کند و به این طریق باعث شود ایران از انجام تعهدات خود در چارچوب توافقنامه اولیه عقب نشینی نکند.

نکته سومی را که گرانمایه به آن اشاره می کند این است که اگر مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک در ماه آینده شکست بخورند در آن صورت اتحادیه اروپا باید به همان نقشی بازگردد که قبل از مذاکرات هسته ای و در ماه سپتامبر گذشته کسب کرده بود بازگردد. هدف باید ادامه مذاکرات با همه طرف ها و تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی و بازنگه داشتن درهای دیپلماسی باشد. هنوز مشخص نیست اروپا چگونه باید در این حوزه به ایفای نقش بپردازد.

نکته چهارم که گرانمایه در گزارش خود درباره نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای ایران مورد  توجه قرار داده است این است که وی به شکل بسیار خلاقانه ای پیشنهاد کرده است اگر دیپلمات های ایران و گروه پنج بعلاوه یک به توافق دست بیابند اما کنگره از لغو و ابطال قوانین مرتبط با تحریم های ایران خودداری کند در آن صورت اروپا باید از مخفی شدن در پشت دعواها و اختلافات میان دولت اوباما و کنگره آمریکا خودداری کند و با اتخاذ رویکردی فعالانه از وقوع یک فروپاشی دیپلماتیک جلوگیری کند.

گرانمایه معتقد است اروپا باید یک بسته اقتصادی جدی به ایران پیشنهاد کند که این بسته شامل رفع و تسهیل تحریم های مالی و رفع تحریم ها علیه بخش صادرات نفت ایران باشد. حتی تهدید به انجام چنین اقدامی می تواند زمینه را برای دستیابی به توافق فراهم کند. باید کنگره آمریکا متوجه شود که مخالفت آن با توافقنامه هسته ای با ایران می تواند به نابودی رژیم بین المللی تحریم ها منجر شود.

مشکلی وجود دارد آن هم این است که تحریم های کنگره آمریکا می توانند شرکت های غیرآمریکایی را که خواهان همکاری با ایران هستند هدف قرار دهند مگر آن که دولت اوباما استثناهای خاصی را قائل شود. ترس از گرفتار شدن در چنبره قوانین آمریکا از مدت ها پیش باعث شده بانک ها و موسسات اروپایی از همکاری با ایران خودداری کنند هر چند این همکاری های تجاری با ایران کاملا مشروع هستند. اتحادیه اروپا باید اهرم های سیاسی و حقوقی را که اعضای آن قبل از این در برابر تحریم های خارجی آمریکا مورد استفاده قرار داده اند بار دیگر مورد توجه قرار دهد. این ابزارهای سیاسی و حقوقی شامل قوانینی است که به شرکت های اروپایی اجازه می دهد احکام دادگاه آمریکا را به علت نقض قوانین این کشور در خصوص تحریم ها نادیده بگیرند. اتحادیه اروپا همچنین باید مکانیسمی را ایجاد کند که به شرکت های اروپایی امکان می دهد جرائمی را که به آژانس های انتظامی آمریکا پرداخته اند بازپس بگیرند. 

گرانمایه معتقد است انجام چنین اقداماتی از سوی اروپا کاملا بی هزینه نخواهد بود. چون بنظر می رسد نمایندگان مجلس آمریکا از تجربه و ساختار تحریم های ایران آموخته اند که چگونه هزینه‌های تحمیلی به شرکت هایی را که تحریم ها را نادیده می گیرند افزایش دهند و این شرکت ها را با مجازات های ی مانند خروج از  بازارهای آمریکا مجازات کنند. اما ریسک این اقدامات به فواید آنها می ارزد.

گرانمایه در گزارش خود گفته است این راهبرد فعال و مستقل در قبال ایران مساله ای است که اروپایی ها باید به شکل جدی آن را مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که کنگره امریکا نه تنها با خواسته های رئیس جمهور این کشور بلکه با منافع اروپایی ها مخالفت کند اهمیت این راهبرد بیش از پیش آشکار خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار