قول مساعد رئيس دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحد برای بازگرداندن خاوری

رئيس سازمان بازرسی كل كشور از رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران خواست در بازگرداندن "محمودرضا خاوری" با دستگاه قضايی همكاری كند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "ناصر سراج" صبح امروز در ديداری كه با رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران داشت، ضمن ابراز اميدواری در خصوص همكاري اين دفتر با جمهوری اسلامی ايران در زمينه مبارزه با فساد گفت: متاسفانه كشورها، خصوصا كشورهای غربی در خصوص اجرای كنوانسيون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد همكاری لازم را ندارند.




رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشــــاره به عدم همكاري كشورهای اروپايی براي بازگرداندن متهمان فساد به ايران گفت: تقـــاضا داريـــم دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در خصوص بازگرداندن آقای محمودرضا خاوری كه يكي از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ مالی در ايران است، كمك كند. اين متهم اكنون در كانادا حضور داشته و به رغم اقدامات زيادی كه ايران از طريق اينترپل انجام داده ولي موفق به بازگرداندن وی به كشور نشده‌ايم.

وی با اشاره به بازگرداندن يكی از متهمان ديگر پرونده فساد 3 هزار ميلياردی به كشور گفت: اين در حالی است كه اخيرا يكی از متهمان ديگر اين پرونده كه به يكی از كشورهای حوزه خليج فارس فرار كرده بود، از طريق اينترپل ديپورت و به ايران باز گردانده شد.

سراج با اشاره به پيگيري‌های ايران در خصوص بازگرداندن متهم فراری ديگر به كشور گفت: مورد ديگری كه مثال بزنم، شخصی به نام عياشی است كه حدود 300 الي 400 ميليارد تومان اموال قشر مستضعف و ضعيف جامعه در استان خوزستان را با لطايف الحيل اخذ و بعد از كلاهبرداری به كشور يونان گريخته است. بنده دو بار در جايگاه معاون دادستان كشور به يونان سفر كرده‌ام تا اين موضوع را پيگيری كنم. در اين سفرها با اكثر مقامات مسئول كشور يونان از جمله كميساريای عالی پناهندگان ملاقات داشته و وعده‌هايی براي بازگرداندن اين شخص دريافت كرده‌ام.

همچنين ملاقاتی با دادستان كل كشور يونان داشته‌ام كه وی اذعان كرد در خصوص نقش آقای عياشی در پولشويی و بازگرداندنش به ايران قانع شده است. اما او اعلام كرد به شرط آنكه كميساريای عالي پناهندگان در فرانسه نامه‌ای كه به اين كشور ارسال داشته را پس بگيرد، عياشی را به ايران باز خواهد گرداند.

وي ادامه داد: از همين رو با كميساريای عالی پناهندگان در ايران و فرانسه تماس گرفته شد. اما به رغم آنكه نامه مد نظر يونانی‌ها مرتفع شد، دادستان كل يونان عنوان كرد با توجه به اين‌كه يونان عضو اتحاديه اروپا است نمی‌تواند آقای عياشی را ديپورت كند.

رئيس سازمان بازرسی كل كشور تأكيد كرد: اگر سازمان‌های بين‌المللی قدرت عملياتی كردن موضوعات و شعارها را نداشته باشند، بسياری از اقدامات و تلاش‌ها در زمينه مبارزه با فساد موثر نخواهند بود. از همين رو ايران تقاضای مساعدت و آماده همكاری با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در خصوص مبارزه با فساد است.




سراج با تأكيد بر اين‌كه متاسفانه كشورهای غربي به رغم شعارهايی كه در خصوص مبارزه با پولشويی و فساد مطرح می‌كنند، اقدام عملی انجام نمی‌دهند، گفت: اخيرا بنده در دومين مجمع بين‌المللی مبارزه با فساد كه تحت عنوان بازگرداندن اموال مسروقه ناشي از فساد در كشور عراق برگزار شد، شركت كردم. به جرات مي‌توان گفت كه اكثر قريب به اتفاق كشورهاي جهان سوم، درباره بازگرداندن متهمان پرونده‌هاي فساد با كشورهاي غربي مشكل داشتند. به نحوي كه كشورهاي غربي مامن كساني شده كه اموال كشورهاي ديگر را به يغما مي‌برند. در ديدارهايي كه در حاشيه اين اجلاس با نمايندگان كشورهاي ديگر داشتم، هيچ كدام اميدي در خصوص بازگشت اموال مربوط به فساد از كشورهاي غربي نداشته و تقريبا همگي از اين موضوع نااميد بودند.

وي خاطرنشان كرد: عزم همه مسئولين جمهوري اسلامي ايران در خصوص برخورد با فساد در هر رتبه و جايگاهي جدي است و تحمل نظام ايران در خصوص فساد چه جرائم سازمان يافته و چه جرايم سازمان نيافته تقريبا به صفر رسيده است.

سراج در پايان با بيان اين‌كه سازمان بازرسي كل كشور نهايت همكاري در امر مبارزه با فساد را با دفتر UNODC در تهران خواهد داشت، افزود: مبارزه با فساد تنها با همكاري تنگاتنگ بين المللي ممكن خواهد بود. اگر همكاري بين المللي تنگاتنگ باشد و مجرمين حرفه‌اي و سازمان يافته از آن طرف مرزها نا اميد باشند، قطعا دست به اين جنايات بزرگ نمي‌زنند.

در ادامه اين ديدار رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران با تسليت درگذشت برخي از شهروندان ايراني در طوفان روز گذشته تهران گفت: هر كشوري امروزه مبارزه با فساد را با اهميت جلوه مي‌دهد و همان طور كه اخيرا رئيس جمهور چين گفته، بايد همه به طور جدي به موضوع مبارزه با فساد توجه كنيم.

وي با تقدير از سازمان بازرسي كل كشور به خاطر همكاري با اين دفتر افزود: دفتر(UNODC) مسئوليت نظارت بر اجراي كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد را بر عهده دارد؛ كنوانســــيوني كــه ايران نــيز آن را پذيـــــــرفتـه است. بنـــابراين خواستار ادامه همـــكاري ســــازمان با دفتر (UNODC) و ارتقاي آن هستيم.

رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) گفت: قبل از اين‌كه در كشور شما ماموريت پيدا كنم، در خصوص بازگشت اموال ناشي از فساد در كشورهاي جنوب شرق آسيا فعاليت داشته ام و از اين بابت با اين موضوع آشنا هستم. هم اكنون نيز در خصوص بازگشت اموال ناشي از فساد، طرح مشتركي از سوي سازمان ملل و بانك جهاني پيگيري مي‌شود.

وي با اشاره به اصول مصرح در كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد تأكيد كرد: كنوانسيون مي‌تواند مبناي توقيف، ضبط و بازگشت اموال ناشي از فساد به كشورها قرار گيرد.

وي با اشاره به درخواست سراج مبني بر همكاري با ايران براي بازگرداندن خاوري و عياشي خاطرنشان كرد: در خصوص اين افراد به زودي با دفتر مركزي UNODC در وين مكاتبه كرده و درخواست سازمان بازرسي كل كشور ايران در خصوص بحث استرداد اين افراد كه در فساد نقش داشته اند، را منعكس و پيگيري خواهم كرد.

رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) تصريح كرد: در ساير كشورهاي آسيايي كه بنده مسئوليت داشتم در حوزه مبازه با فساد و بازگرداندن اموال ناشي از فساد، توانستيم كمك بسيار خوبي با نهادهاي مبارزه با فساد داشته باشيم. همكاري ميان دستگاه‌های مبارزه با فساد كشورها حائز اهميت است و ما نيز در اين خصوص كمك مي‌كنيم و براي كشور شما خوب است كه همكاري خوبي بين دستگاه شما و دستگاه‌های مبارزه با فساد ساير كشورها داشته باشند و اين گونه تبادل همكاري‌ها مي‌تواند بسيار مفيد واقع شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: قاضی ، سراج ، دیدار ، سازمان ، بازرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار